Al langere tijd bepaalde de Heer bij mij Zijn verlangen om zich in Zijn volk op te staan, om te bewegen, om actie te ondernemen. Actie wat betreft nieuwe zielen voor Zijn Koninkrijk, genezing naar geest, ziel en lichaam voor Zijn volk en in het bijzonder eenheid onder Zijn volk.
Vele van Gods kinderen leven als het ware in een bedompte, muffe kerker, geboeid door ketenen van afwijzing, van teleurstelling, van matheid en moedeloosheid. Ze hebben het al zo vaak geprobeerd steeds mislukte het. Ze hebben al zoveel en zolang rotsblokken en hinderpalen op hun weg gevonden. Ze zijn moe en mat geworden.
Ze wachten maar lijdzaam af. de hoop op het geloof in andere en betere, nieuwe tijden hebben ze nagenoeg verloren. Ze willen niet opnieuw het risico lopen om afgewezen, teleurgesteld en verwond te worden.
Toch roept de Heer hen op om uit te stappen, om ketenen en boeien en banden te verbreken, om muren van afwijzing en teleurstelling te doorbreken, ook al lijken deze muren van beton. Gods Woord zegt dat koperen deuren en ijzeren grendels verbrijzeld zullen worden! (Jesaja 45: 2-3 2 Ik zelf zal vóór u uitgaan en de oneffenheden effenen; koperen deuren zal Ik verbreken en ijzeren grendels verbrijzelen. 3 En Ik zal u geven de schatten der duisternis en de rijkdommen der verborgen plaatsen, opdat gij weet, dat Ik, de HERE, het ben, die u bij uw naam riep, de God van Israël.)
In Jesaja 42 vers 22 en 23 wordt gerept van een volk, in kerkerholen weggeborgen geboeid, beroofd en geplunderd, zonder redder, zonder dat er iemand tussenbeide komt.
(22 Maar dit is een volk, beroofd en uitgeplunderd; men heeft hen allen in kerkerholen geboeid, in gevangenissen zijn zij weggeborgen; zij werden ten roof en er was geen redder; tot plundering en er was niemand die zeide: Geef terug. 23 Wie onder u neemt dit ter ore, schenkt er aandacht aan en luistert in het vervolg?)
In veel levens is geplunderd, is roof gepleegd. mensen hebben soms hun baan verloren, zijn onrechtvaardig behandeld of zijn tegen hun wil in een echtscheiding beland. Ze voelen zich minderwaardig, onzeker en diep van binnen worstelen ze met schuld. ze strompelen door het leven en kunnen niet echt opstaan, laat staan bewegen en marcheren als een leger.
Maar toch, maar toch is er ook voor hen een heilrijke toekomst. In Jesaja 43 vers 18 en 19 wordt gesproken over nieuwe wegen, over nieuwe tijden, over nieuwe perspectieven en nieuwe vergezichten. (18 Denkt niet aan hetgeen vroeger gebeurde en let niet op wat oudtijds is geschied; 19 zie, Ik maak iets nieuws, nu zal het uitspruiten; zult gij er geen acht op slaan? Ja, Ik zal een weg in de woestijn maken, rivieren in de wildernis.)
Onze Heiland heeft alles volbracht op het kruis van Golgotha. Hij heeft de volle prijs betaald om ons in alles te doen opstaan opdat we tot eer van Zijn naam een overwinnend leven zouden leven.
De belofte Gods dat hij hindernissen wil opruimen, banden van dood en verderf wil verbreken, dat Hij u in Zijn licht wil stellen, geldt zowel voor u die zich nog nauwelijks bewust bent van uw roeping en visie en voor wiens visie dood is. Teleurstelling ontmoediging afwijzing en tal van andere zaken hebben u terneergedrukt en onbruikbaar gemaakt.
Uw pijn en verdriet hebben u geketend, maar God wil u eruit halen, eruit bevrijden. Velen zijn apathisch geworden, lamgeslagen niet meer in staat zich op te richten. Ze zijn vervallen in doemdenken. Ze zeggen in hun hart: “Als God het wil, dan komt het vanzelf wel”. Zelf ondernemen ze niets meer!
U ziet er totaal geen gat meer in, alles is donker en duister om u heen, dan juist zegt God: "Ik kan een weg banen, zelfs daar waar geen weg is.
Onthoud dat er voor een belangrijke doorbraak of verandering altijd een tijd periode van strijd en beproeving vooraf gaat.