Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

oor-delen en ver-delen

• Stefan

Naar aanleiding van een reactie in een ander topic betreffende oordelen en daardoor het -ver-delen en daarmee het heersen.

Wat mij nu aanspreekt is het gemak waarmee de mens zichzelf aanmatigt, om het verschil te kunnen blijven maken onderling.

In plaats van inzien dat de mensheid in zijn bestaan onwetend is en vanuit die positie zijn situatie koste wat kost wil handhaven.

Uit de teksten blijkt wel, hoe deze worsteling en overheersing gehandhaafd blijft zolang de mens zich laat leiden door zijn natuur.

Mirdad: Er is geen oordeel in mijn mond, maar Heilig Inzicht. Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, maar veeleer om haar van het oordeel vrij te maken. Want alleen Onwetendheid schept er behagen in zich met pruik en toga te tooien, en anderen de wet voor te houden en straffen toe te meten.

De meest meedogenloze rechter der Onwetendheid is de Onwetendheid zelf. Kijk naar de mens! Heeft hij zich niet, uit onwetendheid, zelf in tweeën gespleten, en aldus de dood over zich geroepen en over alles waaruit zijn verdeelde wereld bestaat?

Joh.16:7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:

Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;

En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

• 'en passant'

nihil