Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Efeze 1:1-12, aorist

• holybol

Als een parelketting lees je Efeze 1:1-12 van de Ene die ons zegent, vers 3, ons kiest, vers 4, ons van tevoren bestemt, vers 5, ons genade schenkt, vers 6, wijsheid kwistig aan ons uitdeelt, vers 8, die zich aan ons bekend maakt, vers 9, het geheim van zijn wil.

Lees Efeze 1, tien keer over en zie de reikwijdte van de verzen, de bekwaamheid van de toepassing van verleden, heden en toekomstige werwoordsvormen. Dan de plotselinge verandering van heden naar verleden, waardoor het geheel een accentverschuiving krijgt.

Verander dan de werkwoorden naar de onvoltooide tegenwoordige tijd, Wie zegent, wie uitverkiest etc. Aorisch gaat van handeling naar feiten, van waar naar waarheid. Alleen in het Grieks is dit goed weer te geven. God heeft de juiste taal uitgekozen voor het evangelie.

1. Paulus, apostel van Jezus door de wil van god, aan de heiligen die ook geloven in Jezus christus.

2. Genade aan jullie en vrede van God onze Vader, en de Heer, Jezus Christus.

3. Gezegend zij de god en Vader van onze Heer, Jezus Christus die ons zegent, met alle geestelijke zegen te midden van de hemelingen, in Christus.

4. zoals Hij ons verkoos* in Hem vóór de nederwerping van de wereld, opdat wij heiligen en vlekkelozen zijn voor Zijn aangezicht, in liefde,

5. ons tevoren bestemmend* in de plaats van een zoon door Jezus Christus in Hem, naar het welbehagen van Zijn wil,

6. voor de lofprijzing van de heerlijkheid van Zijn °genade, die ons begenadigt* in de Geliefde,

7. in Wie wij de loskoping hebben door Zijn °bloed, de losmaking van de zonden naar de rijkdom van Zijn °genade,

8. die Hij kwistig uitdeelt* in ons, in alle wijsheid en omzichtigheid

9. aan ons het geheim bekend makend van Zijn °wil, naar Zijn welbehagen, dat Hij in Hem had voorgenomen,

10. in de bediening van de volheid van de era's1), om het al in de Christus samen te vatten*, al dat is in de hemelen en dat op de Aarde,

11. in Hem, in Wie ook ons lot werd geworpen*, tevoren bestemd zijnde* naar het voornemen van Die alles werkt naar de raad van Zijn °wil,

12. opdat wij zijn tot lofprijzing van Zijn °heerlijkheid, die een eerdere verwachting hebben in de Christus.

• Frederik D

O, de aoristus.

• holybol

nee de aorta, ik verheug me erop jou in de hel te zien fikken, ik zal de brandweer bellen om niet te komen

• Erik

Wat een onnodige agressie hier weer

• Frederik D

Ik had al het vermoeden dat het christelijk geloof sadistische en masochistische trekjes had.

• Gonnie

de goede god gelooft, zoals hier weer een voorbeeld van.

Re: Efeze 1:1-12, aorist

Gepost door: oliebol ()

Datum: 14 februari 2012 22:34

nee de aorta, ik verheug me erop jou in de hel te zien fikken, ik zal de brandweer bellen om niet te komen

• holybol

ach gonnie, jij duikt er meteen weer bovenop, moet je maar doen, lig er niet wakker van. Ik heb sympathie voor jou omdat je voor werklozen bent.

Mijn reactie aan Fred was een onhandige grap en helemaal niet rot bedoeld. maar de atheisten duiken er weer bovenop. als de atheisten nu wat geld bij elkaar leggen om een duikplank te kopen, kunnen ze voortaan lekker flink duiken.

Feit is wel dat ik een bloedhekel heb aan intellectuelen die weigeren in UFO´s te geloven.

• holybol

atheisten hebben zo goed sadistische trekken door niet in god te geloven en het oordeel te ondergaan.

overigens is mijn buurman brandweerman en zal ik hem vragen of hij toch wil uitrukken voor jou.

• Erik

Intellectuelen zeg je ?

• Frederik D

Een intellectueel, dat wil zeggen een kritische rationalist met wetenschappelijke en culturele bagage, gelooft per definitie niet in ufo's.