'Ik moest het verlangen naar drugs wegbidden'
14 februari, 2012 - 12:00
Zangeres Whitney Houston overleed zaterdag op 48-jarige leeftijd in het Beverly Hilton Hotel in Beverly Hills. Houston trad voor het eerst op als gospelzangeres in een baptistenkerk in Newark, New Jersey. Ze klampte zich haar hele gekwelde leven vast aan haar geloof.
“Ik zag dat mensen me aanstaarden. Niemand bewoog. Het leek alsof iedereen in trance was. Ik focuste me op de klok in het midden van de kerk. Toen ik klaar was, begon iedereen te klappen en te huilen”, zei Whitney Houston ooit over een van haar eerste optredens. Als elfjarige was ze solist in het junior gospel koor van de New Hope Baptist Church in Newark. Met haar moeder, tevens gospelzangeres, Cissy Houston toerde ze een paar jaar later langs nachtclubs. Daar ontwikkelde ze haar zangstem en kwam ze in contact met mensen uit de muziekindustrie. Houston scoorde begin jaren tachtig haar eerste, internationale hit met het jazzy Saving all my love for you. Wereldhits als How will I know, I wanna dance with somebody en I will always love you volgden.
Het christendom was voor de zangeres een bron van hoop en inspiratie. In haar hoogtijdagen als popartiest bleef ze gospelklassiekers ten gehore brengen. Ze beschouwde haar stem als een godsgeschenk. Een geschenk dat echter hoorbaar leed onder excessief drugsgebruik. De eens zo warme, heldere sopraanstem klonk tijdens haar laatste optredens opvallend schor en zwak. Tijdens een wereldtour in 2010 hield ze met haar crew dagelijks gebedsbijeenkomsten. Deze had ze naar eigen zeggen nodig om de drugs te kunnen laten staan. “Ik denk dat het verlangen naar drugs nooit overgaat. Soms kost het me minuten van intensieve concentratie om het weg te krijgen. Ik moet het verlangen dan echt wegbidden: ‘Ga weg. Ga van me weg. Laat me gewoon alleen!’”, zei ze in een interview uit 2010.
Lees verder op de website van Volzin
bidden, christendom, hoop, inspiratie, Volzin, Whitney Houston
http://www.zinweb.nl/zinlog/2012/02/14/ik-moest-het-verlangen-naar-drugs-wegbidden