Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbelse gedachten; een obstakel?

  • Albert

    Bijbelse gedachten; een obstakel ?

    Regelmatig komt de discussie over het wel of niet houden van Joodse achtergronden door (wederom-geboren) Christenen weer langs. Wat dit onderwerp aangaat heeft God inderdaad een dwaling toegelaten bij velen, wellicht ook bij mij? Eén ding weet ik voor mijzelf: dat God ook mij (als één der velen) als Zijn dienstknecht middels tekenen en wonderen geroepen heeft om Zijn boodschap uit te dragen. Ondanks dat ik geen theologische opleiding als Paulus genoten heb, ben ik wel gepokt en gemazeld in de evangelische leer, alwaar ik tot een lévend geloof in het vleesgeworden Woord Jezus Christus mocht komen, doch heb ik in de loop der jaren ook gezien dat de ‘moet’ dezer leer ook ‘hoog’ is. Wanneer iemand het (op bijbelse gronden overigens) met dé stelling van de ‘gezagsdragers’ niet eens is, ligt men er uit. Maar waar gaat het nu om? Om Jézus te volgen; toch? Leest u verder?

    Veelal wordt gesteld dat het ‘moeten houden der wet’ afgedaan is, en dat is juist! Vanuit een wettisch oogpunt bezien geldt de wet als túchtmeester tot Christus en is dus afgedaan wanneer men Jezus Christus hééft c.q. bezit. Waaróm zou deze wet zijn afgedaan? Is deze vraag wel juist?

    Wel, de wet tot tuchtmeester is afgedaan om het feit dat wanneer Christus in je gekomen is; wanneer Hij door Zijn Heilige Geest woning in je gemaakt heeft (daar het stenen hart verandert is in een hart van vlees - Ezechiël 36:26) Hijzelf deze wet in jouw hart geschréven heeft… (Jer.31:33). Wanneer je Jezus waarlijk liefhebt, dan zál je Zijn geboden en inzettingen doen zoals Hij ze bekend-gemaakt heeft. Let wel: Jezus Zélf zegt dat er geen jota noch titel verloren zal gaan van deze gegeven wet; Hij heeft de wet ook niet verandert; nee, Hij heeft de wet vervúlt (Matt5:17-19) Hij, ons een voorbeeld ter navolging nalatende…, heeft de wet gedáán..! De wet is verdwenen als túchtmeester daar de oprechte volgeling van Christus deze wet doet..! Wanneer iemand iets doet, dan is tucht toch overbodig? De oprechte volgeling van Jezus Christus verandert de wet niet; hij doet deze wet! (Ezech.11:19-20).

    De christen kan zichzelf toetsen aan deze (onveranderde) wet en bezien of hij nog op de goede weg zit (spiegelen). Kúnnen wij de wet dan houden? Nee, dat kunnen wij niet. Edoch, de Heilige Geest in ons kan dit wel. Hij bewerkstelligt dat wij de gegeven wet niet veránderen doch doen.., in navolging van het vleesgeworden Woord Jezus Christus. Elke vorm van ‘moeten’ is daarom ook uit den boze, letterlijk en figuurlijk. “Niet door kracht noch door geweld maar door Mijn Geest zal het geschieden” zegt de HEERE der Heerscharen. In hoeverre iemand de Heilige Geest bezit kan dus afgelezen worden aan het wel of niet doen van hetgeen God (Jezus Christus in Zijn pré-existentie - Joh.1:1 / 8:58) geboden (=bekend gemaakt) heeft.

    Een voorstander van de in meerderheid aanvaarde (alsof God een democraat zou zijn) zondags-heiliging, publiceerde op internet de zinsnede:

    dat “… het maken van wetten niet de oplossing is om de mens een moreel zuiver en gode welbehagelijk leven te brengen. De enige oplossing is het geschenk van de herschepping van het menselijk hart, zodat het Gods wet wil en kan volbrengen. Dit nieuwe hart ontvangt men op het geloof in Jezus. Ook Israël zal een nieuw hart ontvangen; zie o.a. Ezechiël 11:19,20”

    Wordt hiermee ook niet erkent dat het hart van vlees (Jer.31:33) Gods wét “wil en kan“ volbrengen? Hiermee wordt toch zeker niet de door mensen-veranderde maar (hopelijk) toch Góds eeuwigdurende wet bedoeld?

    Een broeder, eindredacteur van een bekend christelijk maandblad, vertelde mij eens: “Wanneer Jezus Christus regeert vanuit Jeruzalem, dan zal (ook) de shabbat herstelt worden”. Hoe waarachtig, deze door hemzelf onbegrepen woorden. Wanneer Jezus inderdaad vanuit Jeruzalem (Wát betékend deze naam..?) regeert, dan zal de shabbat weer hersteld worden..! Wanneer Jezus op de troon zit, dan zál Hij regeren…

    (Jeruzalem: Vanuit de Hebreeuwse lexicon alsmede de Joodse traditie/gebruiken, wéten we dat de J (jot) altijd voor Jahweh staat; de R (resch) staat voor: foundation-/-establishment terwijl “salem” in Hebreeën 7:2 wordt uitgelegd (vrede). Wanneer we nu deze betékenissen achter elkaar leggen zien we de betékenis van Jeruzalem.: “de door Jahweh gefundeerde en opgebouwde stad der vrede”!

    Zijn wij dat zélf niet, wanneer ‘die Man door het hárt van die stad is gegaan’?)

    Trouwens, sprekende over de shabbat: Inderdaad, de shabbat is voor de Joden, dubbelzijdig: JA..! Edoch: wederom begrijpen weinigen deze wóórden. Wat is “voor” en wát is de betekenis van “Joden”? De shabbat was er al vóór de Jood (Gen.1:32-34), als onderdeel van de schepping..?! Een Jood is uit Juda (Zie ook Gen.29:35) en betékent ‘God-lover’; bent u een God-lover? Rom.2:29? De shabbat is ‘voor’ de Godlover maar ook “vóór” , vóórdat er sprake was van een Jood. Abraham was geen Jood….. Hij kwam uit Ur der Galdeën, toch?

    Er zal nog heel wat water door de Jordaan stromen voordat deze discussie ophoudt. Het spijtige is dat zoveel zégen door de Heere Jezus Christus wel gegeven, blijft liggen door het afwijzen van Zijn wóórden. Waarom is de wet er, om te overtreden of te veranderen? Mischien om deze wet te vervúllen, in navolging van Jezus Zélf? Zeker is dat de wet niet is ontbonden, zoals Jezus Zélf zegt in Matt.5:17-19.Dát staat geschréven!

    In- en intriest is het dat veel bijbelgetrouwe christenen door veel zogeheten ‘zondagsvierders’ als obstakel worden ervaren waarbij het door hen gehanteerde ‘nieuwe gebod’ om elkander lief te hebben juist niet wordt uitgevoerd doch meermaals op een bijna ongelovelijke wijze worden aangevallen en als duivels worden afgeschilderd (met o.a. Opb.3:9), vergetende dat het vleesgeworden Woord Jezus Christus álles weet en ziet (Hebr.4:12-13) en van alle woorden - en zelfs gedachtengangen - eenmaal rekenschap zál vragen (Luk.12:2, 1Kor.4:5, Hebr.9:27).

    Ev. Albert S.te H.

  • perihelium

    Goed stuk! Van de week keek ik een preek met raakvlakken over wetticisme met als titel “JESUS THE SABBATH LORD”

    “De religieuze legalisten zwerm rond Jezus in discussie met hem over de sabbat. Ze komen niet om te luisteren, maar om kritiek te leveren. Religieuze wetticisme is het toevoegen van regels aan de Bijbel, en het is de vijand van Jezus Christus. Wetticisme maakt je vet, onbijbelse, arrogant, liefdeloos, en gevaarlijk. Het resultaat van religie is een leven als schilderen met nummertjes. Het is ongekunstelde en harteloos.”

    Er komen ontzettend grappige preek (een homo kerk is als een vegan steakhouse) en voorbeelden uit andere religie Ken je de Sabbath lift bijvoorbeeld?

    http://marshill.com/media/luke/jesus-the-sabbath-lord

  • Douce.

    Volgens mij is dit geen bord voor mensen die uitsluitend preken willen neerpletteren en dan vervolgens verdwijnen.

    Het is overigens (jawel, ik heb hem, in tegenstelling tot mijn gewoonte, gelezen) een verrot slechte preek.

    Waarvan akte.

    Douce

  • Frederik D

    Wetticisme maakt je vet, onbijbelse, arrogant, liefdeloos, en gevaarlijk.

    Een homo kerk is als een vegan steakhouse.

    ————————-

    Proef de contradictie.

  • Frederik D

    Zo langzamerhand zijn er meer evangelisten dan volgelingen. Een beetje volgeling begint blijkbaar voor zichzelf en roept zich uit tot evangelist. Voelt vast lekker aan. Maar is zo'n gevoel geen uiting van onchristelijke hovaardij?

  • Albert

    Het is geen preek.

    Het weggaan is beschreven in de gewijzigde vorm, laatste zin

  • Douce.

    Hoe kom je erop…haha:)

    Douce

  • theo

    Douce Schreef:

    ——————————————————-

    > Volgens mij is dit geen bord voor mensen die

    > uitsluitend preken willen neerpletteren en dan

    > vervolgens verdwijnen.

    Dat dacht ik ook al..meteen..terstond..

    > Het is overigens (jawel, ik heb hem, in

    > tegenstelling tot mijn gewoonte, gelezen) een

    > verrot slechte preek.

    > Waarvan akte.

    Die akte onderteken ik mede.

    >

    > Douce

  • Douce.

    Zelfbenoemde boosaardige evangelisten, kun je beter kwijt dan rijk zijn, want dezulken houden mensen weg van de blijde boodschap > het Evangelie dus.:P

    Douce

  • samuel

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Douce Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Volgens mij is dit geen bord voor mensen die

    > > uitsluitend preken willen neerpletteren en dan

    > > vervolgens verdwijnen.

    >

    > Dat dacht ik ook al..meteen..terstond..

    Leg eens uit waarom theo?

    >

    >

    > > Het is overigens (jawel, ik heb hem, in

    > > tegenstelling tot mijn gewoonte, gelezen) een

    > > verrot slechte preek.

    > > Waarvan akte.

    >

    > Die akte onderteken ik mede.

    Onderbouw eens waarom je de tekst van Albert een slechte preek vindt theo?

    Zodat iederéén weet waarom jij die akte mede ondertekent, jij bent immers de zg theoloog!!!!!!!

    >

    >

    > >