Plan voor opwekking in Nederland vanuit Friesland
Vanuit Friesland moet in Nederland een opwekking ontstaan. “Steeds meer kerken komen leeg te staan vanwege de lauwheid onder de christenen,” vertelt voorganger Oane van der Veen. “Er is een nieuw elan nodig om de kerken weer vol te krijgen. Tijdens de ‘Friesland in vuur en vlam’ conferentie in Dokkum is het verlangen ontstaan om een ‘geestelijke Elfstedentocht’ te gaan houden om christenen in vuur en vlam te zetten voor koning Jezus. We zullen elke stad bezoeken langs de Friese Elfsteden route maar dan in omgekeerde richting. Het doel van de conferentie is om christenen bewust te maken dat elke gelovige geroepen is om een licht te zijn in deze wereld,” vertelt de voorganger van de Pinkstergemeente De Ark in Dokkum.
Van der Veen: “Ik merk dat er onder reformatorische én evangelische christenen honger is naar een terugkeer naar God. Er komt ook steeds meer samenwerking. De scheidingsmuren tussen de verschillende kerken worden steeds lager. In Dokkum hebben we een Interkerkelijke Evangelisatie Commissie waar bijna alle kerken bij aan zijn gesloten. En we kunnen prima samenwerken omdat we ons niet bezig houden met wat ons scheidt, maar wat ons bindt. Jezus de Zoon van God. Ik zet mij niet af tegen andere stromingen en we vormen als Pinkstergemeente geen exclusief clubje. In de ogen van God bestaat er maar één gemeente die op verschillende plaatsen samenkomen. We zijn als het ware één Firma met verschillende filialen. Het is dan ook van essentieel belang dat we samenwerken met alle kerken om een opwekking te krijgen in Nederland.”
“Tijdens een toeristische trip met Dean Youngsma, een evangelist uit de VS, stopten we bij een klein leegstaand kerkje in het Friese Hijum,” vertelt de voorganger. “Het raakte ons hart dat er in zo’n liefelijk kerkje zelden nog samenkomsten worden gehouden. En ooit is er een bloeiende gemeenschap van gelovigen geweest. Vervolgens is er naast de Elfstedentocht ook een verlangen in mijn hart ontstaan om in leegstaande kerken laagdrempelige diensten te gaan houden in samenwerking met de lokale christenen die daar aan mee willen werken. Een collega-voorganger heeft mij al toegezegd dat hij er aan mee wil werken. Het is de bedoeling om overal het vuur van opwekking te ontsteken. Te beginnen in onze eigen regio maar uiteindelijk willen we uitreiken naar heel Nederland. Er haken in onze regio steeds meer mensen aan. Er worden contacten gesmeed met bestaande kerken en christelijke organisaties die daarin mee willen gaan.”
Opwekking
Wat verstaat Van der Veen onder een opwekking? “Dat is een geestelijk ontwaken. Mensen worden wakker geschud, komen uit hun comfortzone en gaan uitreiken naar het verlorene. Een opwekking begint bij jezelf. Zoals men bij een ijsbaan bezig is de schotsen vlak te maken en de wakken dichtten, zo moet elke vorm van hoogmoed en trots geslecht worden tot een effen gebaande weg voor onze Heer. Een opwekking begint onder het volk van God maar gaat uiteindelijk zelfs buiten de kerkmuren om. In Ezechiël lezen we van de beek die ontspringt in de tempel maar uiteindelijk naar buiten loopt en overal waar het water komt, wordt alles gezond. Zo mogen wij ook onze invloed doen gelden in de samenleving.”
“Ooit was Nederland een christelijke natie met een grondwet die gebaseerd is op het Woord van God. Het wordt tijd dat we Nederland weer in nemen voor Koning Jezus,” aldus de voorganger. Op 7 en 8 maart a.s. wordt in de Bloemketerp in Franeker om 19.30 uur weer een ‘Friesland in vuur en vlam’ conferentie gehouden.
Bron: www.cip.nl
Tja,
“Honger naar een terugkeer naar God”?
“Een grondwet gebaseerd op het Woord van God”?
Is Bonifatius ook ooit niet eens zoiets van plan geweest? Had ook iets te maken met Dokkum, toch?