Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Voor Theo en Sietse: Het Friese gevaar

• Richard II

Plan voor opwekking in Nederland vanuit Friesland

Vanuit Friesland moet in Nederland een opwekking ontstaan. “Steeds meer kerken komen leeg te staan vanwege de lauwheid onder de christenen,” vertelt voorganger Oane van der Veen. “Er is een nieuw elan nodig om de kerken weer vol te krijgen. Tijdens de ‘Friesland in vuur en vlam’ conferentie in Dokkum is het verlangen ontstaan om een ‘geestelijke Elfstedentocht’ te gaan houden om christenen in vuur en vlam te zetten voor koning Jezus. We zullen elke stad bezoeken langs de Friese Elfsteden route maar dan in omgekeerde richting. Het doel van de conferentie is om christenen bewust te maken dat elke gelovige geroepen is om een licht te zijn in deze wereld,” vertelt de voorganger van de Pinkstergemeente De Ark in Dokkum.

Van der Veen: “Ik merk dat er onder reformatorische én evangelische christenen honger is naar een terugkeer naar God. Er komt ook steeds meer samenwerking. De scheidingsmuren tussen de verschillende kerken worden steeds lager. In Dokkum hebben we een Interkerkelijke Evangelisatie Commissie waar bijna alle kerken bij aan zijn gesloten. En we kunnen prima samenwerken omdat we ons niet bezig houden met wat ons scheidt, maar wat ons bindt. Jezus de Zoon van God. Ik zet mij niet af tegen andere stromingen en we vormen als Pinkstergemeente geen exclusief clubje. In de ogen van God bestaat er maar één gemeente die op verschillende plaatsen samenkomen. We zijn als het ware één Firma met verschillende filialen. Het is dan ook van essentieel belang dat we samenwerken met alle kerken om een opwekking te krijgen in Nederland.”

“Tijdens een toeristische trip met Dean Youngsma, een evangelist uit de VS, stopten we bij een klein leegstaand kerkje in het Friese Hijum,” vertelt de voorganger. “Het raakte ons hart dat er in zo’n liefelijk kerkje zelden nog samenkomsten worden gehouden. En ooit is er een bloeiende gemeenschap van gelovigen geweest. Vervolgens is er naast de Elfstedentocht ook een verlangen in mijn hart ontstaan om in leegstaande kerken laagdrempelige diensten te gaan houden in samenwerking met de lokale christenen die daar aan mee willen werken. Een collega-voorganger heeft mij al toegezegd dat hij er aan mee wil werken. Het is de bedoeling om overal het vuur van opwekking te ontsteken. Te beginnen in onze eigen regio maar uiteindelijk willen we uitreiken naar heel Nederland. Er haken in onze regio steeds meer mensen aan. Er worden contacten gesmeed met bestaande kerken en christelijke organisaties die daarin mee willen gaan.”

Opwekking

Wat verstaat Van der Veen onder een opwekking? “Dat is een geestelijk ontwaken. Mensen worden wakker geschud, komen uit hun comfortzone en gaan uitreiken naar het verlorene. Een opwekking begint bij jezelf. Zoals men bij een ijsbaan bezig is de schotsen vlak te maken en de wakken dichtten, zo moet elke vorm van hoogmoed en trots geslecht worden tot een effen gebaande weg voor onze Heer. Een opwekking begint onder het volk van God maar gaat uiteindelijk zelfs buiten de kerkmuren om. In Ezechiël lezen we van de beek die ontspringt in de tempel maar uiteindelijk naar buiten loopt en overal waar het water komt, wordt alles gezond. Zo mogen wij ook onze invloed doen gelden in de samenleving.”

“Ooit was Nederland een christelijke natie met een grondwet die gebaseerd is op het Woord van God. Het wordt tijd dat we Nederland weer in nemen voor Koning Jezus,” aldus de voorganger. Op 7 en 8 maart a.s. wordt in de Bloemketerp in Franeker om 19.30 uur weer een ‘Friesland in vuur en vlam’ conferentie gehouden.

Bron: www.cip.nl

Tja,

“Honger naar een terugkeer naar God”?

“Een grondwet gebaseerd op het Woord van God”?

Is Bonifatius ook ooit niet eens zoiets van plan geweest? Had ook iets te maken met Dokkum, toch?

• theo

Iedereen verplicht luisteren zodat jullie allemaal en met name de zuurkijkende heidenen onder ons voortaan opgewekt door het leven zullen gaan.

• eenzame man

"Steeds meer kerken komen leeg te staan vanwege de lauwheid onder de christenen,“ vertelt voorganger Oane van der Veen.”

waar baseert hij dit op?

• Michiel...

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Plan voor opwekking in Nederland vanuit Friesland

>

> Vanuit Friesland moet in Nederland een opwekking

> ontstaan. "Steeds meer kerken komen leeg te staan

> vanwege de lauwheid onder de christenen," vertelt

> voorganger Oane van der Veen. "Er is een nieuw

> elan nodig om de kerken weer vol te krijgen.

Het is niet een lauwheid onder de christenen die de kerken doen leegstaan.

Het is meer gewoon het achterlaten van het christendom als religie. Veel mensen gaan enkel nog naar de kerk bij de sleutelmomenten van het leven. Bij een doop, bij een huwelijk of bij een sterven. Het uitvoeren van een ritueel. Maar het geloof erachter wordt vaak niet meer gedragen. In de omgeving waar ik woon wordt regelmatig enkel smadelijk gelachen om de kerk en haar leringen. Daar wordt die hele christelijke kerk totaal niet serieus genomen door de meerderheid van de mensen. En nou woon ik niet in Friesland of in Staphorst. Er zullen gebieden zijn in Nederland waar het Woord van God nog iets oproept bij be mensen. Maar in veel gebieden in Nederland is die situatie al lang voorbij.

Overigens is niet alleen de secularisering hier schuldig aan. Een ieder die de kerkgeschiedenis behoorlijk kent kan het instituut kerk nooit helemaal meer serieus nemen - daarvan ben ik behoorlijk overtuigd. Het instituut kerk is mensenwerk. De woorden van Jezus niet. Die zijn van een hogere orde. En juist die woorden zijn vaak vergeten binnen de kerk.

Het Friese gevaar zal net zosnel getemd zijn als de komst van de Tocht der Tochten. It giet niet oan. Maar een troost… het Woord van God zal nooit getemd worden. Dat Woord is eeuwig.

Met een groet,

Michiel…

• Richard II

De woorden van Jezus zijn ook mensenwerk, al was het alleen maar omdat Jezus een gewoon mens was.

Veel van wat hij gezegd en gedaan zou hebben, is trouwens door anderen verzonnen.

Gelovigen denken veelal dat mensen zelf niets kunnen verzinnen. Dat getuigt van een onterecht gevoel van minderwaardigheid.

Overigens heeft Jezus ook een aantal minder fraaie uitspraken gedaan. Die uitspraken uit het Woord van God kunnen maar beter wel getemd worden.

• Sietse 45

De PKN kerk zit hier elke zondags morgens vol,

nu is de meerderheid van oorsprong dan ook Gereformeerd die zijn nogal honkvast.

• Douce.

Zoals jij weet, komt het woord van God niet uit een boek, maar wordt in/uit het hart gesproken.; daar ook wordt het geïnspireerd en tot bloei gebracht.

Douce

• Michiel...

Richard II Schreef:

——————————————————-

> De woorden van Jezus zijn ook mensenwerk, al was

> het alleen maar omdat Jezus een gewoon mens was.

> Veel van wat hij gezegd en gedaan zou hebben, is

> trouwens door anderen verzonnen.

Jij bent een voorbeeld van de mensen die ik rondom mij heen heel veel zie en hoor. Mensen die heel de bijbel en alle leringen totaal verwerpen.

En dat is verder ook prima. Ieder mens moet voor zichzelf een keus maken. Niemand kan en mag gedwongen worden om te geloven. Geloof is een zaak van het hart en niet van harde dwang.

> Gelovigen denken veelal dat mensen zelf niets

> kunnen verzinnen. Dat getuigt van een onterecht

> gevoel van minderwaardigheid.

Mensen kunnen heel veel verzinnen. De menselijke geschiedenis getuigt hier in voldoende mate van. Maar de weg van de mens die zijn weg gaat zonder God leidt tot helemaal niets. Tenminste, dat zeg ik. Jij zult zeggen dat de mens die die zijn weg gaat met God gaat met een illusie. En nogmaals, ook dat is jouw goed recht.

>

> Overigens heeft Jezus ook een aantal minder fraaie

> uitspraken gedaan. Die uitspraken uit het Woord

> van God kunnen maar beter wel getemd worden.

We zullen het eens weten wat of wie er getemd zal zijn Richard. En tot die tijd moet jij blijven doen waartoe je een roeping voelt - zeggen dat het hele christelijke geloof (en ik neem aan ook alle andere geloven in jouw visie) grote onzin is. Ik wens je daarbij alle succes toe hoe gek het ook klinkt uit de mond van een gelovig iemand. Maar nogmaals, ik leef niet in Staphorst of Friesland waar men zondags nog wel massaal ter kerke gaat. Ik leef in het land van de vele Richards. Ik ben het allemaal wel gewend. Ik wordt er niet koud of warm van. Hooguit een beetje lauw misschien.

;)

Met een groet,

Michiel…

• Michiel...

*Sietse 45* Schreef:

——————————————————-

> De PKN kerk zit hier elke zondags morgens vol,

> nu is de meerderheid van oorsprong dan ook

> Gereformeerd die zijn nogal honkvast.

Zouden die kernen waar men zondags nog wel massaal ter kerke gaat het Nederland kennen en begrijpen en dat nu reeds overal bestaat waarbij men zondagsmorgens uitslaapt, de tuin doet of lekker naar de sportschool gaat om te trainen ? Mensen die lachen om de vraag of er op een zondag wel of niet een Elfstedentocht gereden zou mogen worden en of men op een zondag mag voetballen of de krant mag uitbrengen (ik denk hierbij even aan het Reformatorisch Dagblad dat zondags op internet dichtgaat) ?

Ik betwijfel het. Het zijn 2 compleet verschillende werelden naast elkaar binnen Nederland.

Maar wie weet.

Met een groet,

Michiel…

• Michiel...

Ondertussen bij iedereen bekend. Binnenkort echt een Fries gevaar:

Marco van Basten wordt trainer van SC Heerenveen het komende seizoen. De rest van Nederland kan zijn voetbalborst nat gaan maken.

Het Friese gevaar gaat in mei 2013 het landskampioenschap van Nederland vieren. Heerenveen wordt kampioen in het seizoen 2012/2013. En het kampioenselftal wordt dan in boten langs de Friese 11 steden gevaren. Marco van Basten zal later verklaren dat de enorme mensenmassa's aan de waterkanten die van de intocht in Amsterdam uit 1988 na het behalen van het EK doen verbleken.

En Bas Dost krijgt als aanvoerder van het elftal een lintje en een omhelzing van de pas nieuwe koning Willem IV.

Friesland Boppe. Marco Boppe.

It giet oan