Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wedergeboorte, een overdenking

• baldu

Alleen al dat oordeel van jou,

maakt het stuk tot iets

dat zeer aandachtig gelezen mag worden

Met hart, en ziel en verstand

Baldu

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Tjonge! Dat zo een dwaalleer in een parochieblad

> staat.

> Ik zou daar meteen weggaan met opgaaf van

> redenen.

> Eigenlijk is het zelfs nog erger dan een

> dwaalleer, het is duivels.

> Maar ja, het is dan ook duidelijk door een

> mensenhand geschreven.

>

>

> Ellen

• Ellen-Josee

Ik maak wel verschil tussen wat in de Bijbel door God geinspireerd is geschreven en dat wat nu wordt neergepend door door ‘iemand’ in een parochieblad.

Toen het al ging over pedo's die voorgaan in het Koninkrijk werd ik al lichtelijk misselijk, maar ook het hele geschrijf over wedergeboorte uit baarmoeders ect is gewoon duidelijk iemand die er helemaal niets van begrepen heeft. Geestkracht en leven zelf, nou dan kan zelfs een kakkerlak nog in de Hemel komen, het moet niet gekker worden! Natuurlijk is liefhebben en wat daarmee samenhangt ook belangrijk voor jezelf… maar daar gaat het helemaal niet om.

• Ellen-Josee

Douce Schreef:

——————————————————-

> Dat is de Bijbel ook en….de Canonieke boeken

> zijn ook nog eens uitgekozen door die Rooms

> Katholieke Geestelijken in Concilie die nu

> natuurlijk worden uitgekotst.

> Tja, hoe vreemd kan het gaan.

> Al met al lijkt het erop dat een zekere mate van

> terughoudendheid, zeker voor radicale christenen,

> niet verkeerd zou zijn. Uiteraard ook niet voor

> alle liefhebbenden, liefde is uit God.

>

> Douce

In mijn ogen is radicaal zijn niet verkeerd. Wel verkeerd is er weer pedo's bij te slepen.

Dat liefde uit God is, ben ik helemaal met je eens Douce!

Laten we niemand daarvoor uitsluiten.

• Ellen-Josee

Haha!

Ik wil anders gelovigen niet veroordelen hoor, maar ze moeten wel uitkijken…

Ellen ;)

• Ellen-Josee

CU Schreef:

——————————————————-

> Een mens van vlees en bloed kan onmogelijk

> wedergeboren zijn. Jezus legde dat zelf uit aan

> Nicodemus.

>

> Een ieder die meent wedergeboren te zijn, uit

> Geest geboren dus, is Geest.

>

> Om uit te vinden dat je werkelijk wedergeboren zou

> zijn, sla je met een hamer op je duim. Doet het

> zeer, dan ben je nog niet wedergeboren, ben je

> geen Geest.

>

> Makkelijker kan ik het niet uitleggen.

Doet me een beetje denken aan die middeleeuwse toestanden met een heks. Bleef ze drijven was het een heks, verzoop ze dan was het geen heks.

Je moet het ietsje minder simplistisch bekijken beste CU. Het gaat om sterven aan jezelf (je eigen belangetjes, je ego, je bangigheidjes en nog veel je-tjes meer) en dan geboren worden met Jezus dus in geloof en vertrouwen met Hem.

Ook heel simpel, hoef je geen hoog IQ voor te hebben.

• Ellen-Josee

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Onze zintuigen zijn dus niet geestelijk maar

> stoffelijk.

>

> Wat zijn wij zonder zintuigen? Pure geest (nou ja,

> stel even voor het gemak). Maar dat lijkt mij

> geen pretje. Geen zintuigen. Geen weet van de

> buitenwereld.

Je kan met de geest ook wel zien en horen.

Je komt er nog wel achter :)

Ellen

• CU

Bij de uitleg van Jezus zelf aan Nicodemus komt geen water te pas.

Wie zou het beter weten dan Jezus?

• CU

Zoiets ja.

Even naar de schepping van de mens, volgens de bijbel. De mens is gemaakt van stof, waarop God adem in hem blies, zodat de mens een levende ziel werd.

Er staat dus ziel, en niet Geest.

Elders in de bijbel staat dat als de mens dood gaat, lichaam en ziel tot stof vergaan en dat de geest van de mens terugkeerd naar God.

Dit behoren dus de gelovigen te geloven.

Dat is toch makkelijk?

• CU

Ik heb dit al eens eerder geplaatst

Om het duidelijk te maken wat wedergeboorte is ben ik zo vrij je mee te nemen naar het nachtelijke gesprek tussen Nicodemus, de Farizeeër, en Jezus. te lezen in Joh. 3, wat je op mijn aanraden al las.

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Nicodemus dacht aan een echte geboorte en stond perplex.

4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden?

Hierop ging Jezus uitleg geven aan Nicodemus, maar tevens aan jou. Want het ging niet over een echte geboorte zoals wij mensen dat weten.

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest.

Jezus zag de verwondering op het gezicht van Nicodemus en ging verder:

7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

Nicodemus en ook jij zo ik nu begrijp, begrepen er niets van. Kijk maar hoe het verder ging , in die nacht:

9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kan dit geschieden? 10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israël, en deze dingen verstaat gij niet? 11 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wij spreken van wat wij weten en wij getuigen van wat wij gezien hebben, en gij neemt ons getuigenis niet aan. 12 Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het hemelse spreek?

Veel christenen, zoals jij en frans, zijn van mening dat ze wederom geboren zijn toen ze eerder in het leven Christus aanvaardden. Maar wat het echt inhoud weten jullie niet want het is veel meer dan wat jij hier doet geloven.

Natuurlijk was Nicodemus bekend met het fenomeen van een geboorte van een mens en begreep hij wat Jezus daarover zei, nl. “Wat uit het vlees geboren is, dat is vlees”.

Jezus vervolgde met de uitleg dat om het Koninkrijk van God te kunnen binnengaan de mens opnieuw geboren moet worden, en dan niet uit vlees, maar uit de Geest. Want ditmaal moet God je Vader worden. Niet uit vleselijke ouders moet de mens dan geboren zijn, maar uit geestelijke ouders.

Jezus zegt immers dat er twee soorten van geboorte zijn, één uit het vlees en één uit de Geest. En of je het nu gelooft of niet, maar wij mensen zijn uit het vlees geboren!!

Waarom ontkennen als v. 6 zegt “wat uit de Geest geboren is, dat is geest”? Dus, BOAZ, dat is geen vlees met bloed, botten en ingewanden. Een wedergeboren mens is volgens de verklaring van nota bene Jezus zelf niet uit vlees, maar uit geest samengesteld.

Ik kan het niet mooier maken dan dat het is, BOAZ, maar dit is wat Jezus er van zei en niet voor andere uitleg vatbaar. De wedergeboorte is geen emotionele ervaring van een gelovige, maar een letterlijke geboorte in geest, zonder vlees en bloed..

Omdat aan Nicodemus nog duidelijker te maken sprak Jezus verder:

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder, die uit de Geest geboren is.

Dit kunnen wij toch niet aan de kant schuiven? Hier staat toch duidelijk dat een wedergeboren mens uit geest is, onzichtbaar voor zogenaamde stervelijke ogen, net als de wind, niet te zien maar wel te onderscheiden.

Jezus maakte dus verschil tussen vleselijke en geestelijke geboorte. Het is toch niet te ontkennen dat mensen hun natuur overdoen aan hun kind? Een wedergeborene heeft dus God als hemelse Vader en zal dus dan ook de geestelijke natuur en volheid van God in bezit hebben.

Daarom ben ik niet wedergeboren en is niemand die ik ken wedergeboren in Geest.

• eenzame man

volgens mij zit jij hier continu alleen maar aandacht te vragen. deze vraag had je al eerder gesteld.

wedergeboorte slaat op Israel als natie, de gelovigen zijn niet wedergeboren maar verzoend.

Maar ach, ik weet nu al dat je over een maand deze vraag weer stelt.