Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

het verschil maken - een stelling

• LeSage

STELLING

Dit rechtse kabinet draait veel voorzieningen, bedoeld om de lagere inkomensklasse financieel te ondersteunen, terug. Met name jongerenwerk en ouderenwerk moeten het bezuren. Als regeringspartij is ook het CDA hierop aanspreekbaar.

Aan de andere kant bieden deze ontwikkelingen christenen echter ook de mogelijkheid om te tonen ‘wat zij waard’ zijn. Het wordt daarom tijd voor een nieuw christelijk-sociaal reveil, waarin de kerken het voortouw moeten nemen.

Ik ben het zelf met deze stelling eens. ‘De wereld’ laat nu haar ware karakter zien: de schijnbaar sociale houding van ongelovigen (en hun organisaties) verwordt nu tot een a-sociale houding als het om de centen gaat. Werkelijk christendom laat NU zien wat het verschil maakt.

Kom op christenen: grijp je kans!!

• eenzame man

er bestaat een nieuwe progressieve christelijke partij die redelijk links is maar wel voor europa. eerlijk gezegd heb ik schoon genoeg van christelijke politiek. SGP en CU staan ook niet op de barricades om op te komen voor de zwakkeren.

Ze willen eerst weten wat de andere partijen doen en de nuances zoeken in het debat. Ik ben er klaar mee, met de doorsnee christen. Maar wat jij zegt, een goed signaal afgeven door christenen zou wel goed zijn.

• Richard II

> Aan de andere kant bieden deze ontwikkelingen

> christenen echter ook de mogelijkheid om te tonen

> ‘wat zij waard’ zijn.

Dat doen zij toch al? Dit is een regering met drie christelijke partijen CDA, SGP en de joods-christelijke PVV.

Bij deze regering kun je precies zien wat je onder christelijk moet verstaan.

> Het wordt daarom tijd voor

> een nieuw christelijk-sociaal reveil, waarin de

> kerken het voortouw moeten nemen.

Hoe gaat dat luiden, denk je? Nog meer bezuinigen, nog meer het met in de sociale voorzieningen, nog meer Bleker-rentmeesterschap voor de natuur?

> Ik ben het zelf met deze stelling eens. 'De

> wereld' laat nu haar ware karakter zien: de

> schijnbaar sociale houding van ongelovigen (en hun

> organisaties) verwordt nu tot een a-sociale

> houding als het om de centen gaat.

PvdA, SP, GroenLinks en D66 vertonen gemiddeld een socialer gezicht dan het CDA.

Resteren de VVD-ongelovigen. Daar zijn inderdaad door het buitenkansje een rechtse regering te vormen, alle remmen losgegaan..

> Werkelijk christendom laat NU zien wat het verschil maakt.

Wat versta je onder “werkelijk christendom”?

> Kom op christenen: grijp je kans!!

Voor het CDA is er gelukkig niet zoveel kans te grijpen, want ze hebben nog maar 10 zetels of zo.

• baldu

Alleen christenen LeSage?

En al die anderen dan?

Baldu

LeSage Schreef:

——————————————————-

> STELLING

> Dit rechtse kabinet draait veel voorzieningen,

> bedoeld om de lagere inkomensklasse financieel te

> ondersteunen, terug. Met name jongerenwerk en

> ouderenwerk moeten het bezuren. Als

> regeringspartij is ook het CDA hierop

> aanspreekbaar.

> Aan de andere kant bieden deze ontwikkelingen

> christenen echter ook de mogelijkheid om te tonen

> ‘wat zij waard’ zijn. Het wordt daarom tijd voor

> een nieuw christelijk-sociaal reveil, waarin de

> kerken het voortouw moeten nemen.

>

> Ik ben het zelf met deze stelling eens. 'De

> wereld' laat nu haar ware karakter zien: de

> schijnbaar sociale houding van ongelovigen (en hun

> organisaties) verwordt nu tot een a-sociale

> houding als het om de centen gaat. Werkelijk

> christendom laat NU zien wat het verschil maakt.

> Kom op christenen: grijp je kans!!

• Michiel...

Het CDA is geen christelijke partij. Slechts in de naamgeving, maar niet in de politieke besluitvorming van alle dag.

De CDA laat zich bij haar visie van politiek bedrijven niet leiden door de kernwaarden van het christendom maar door het handhaven van haar macht binnen de politieke arena. En op zich valt dat ergens ook wel te begrijpen - heel menselijk. Het heeft de partij decennia van regeringsdeelname opgeleverd. Zou het CDA echt een christelijke partij zijn, dan zou zij altijd een rol in de marge gespeeld hebben.

Een echt christelijke partij zou maar door weinig mensen echt gepruimd worden. Het zou een totale wijziging in denken EN handelen vereisen. En dat is moeilijk, zo niet onmogelijk in de maatschappij waarin wij leven. Ik ben ervan overtuigd dat als Jezus anoniem rondliep in ons land Hij geen voet aan de grond zou krijgen bij de bevolking. Hij zou gezien worden als een rare snuiter die niet realistisch is. Daarvan ben ik overtuigd.

Het christendom zoals wij dat kennen is het christendom wat de instituties en mensen ervan gemaakt hebben in de loop van de tijd - met heel veel onzin en veel overbodige bagage die het maar niet kwijtraakt. Jezus zou het christendom zoals dat beleden wordt in de wereld niet herkennen. Ook daarvan ben ik onderhand overtuigd geraakt.

Met een groet,

Michiel…

• Michiel...

baldu Schreef:

——————————————————-

> Alleen christenen LeSage?

> En al die anderen dan?

>

> Baldu

Het licht van de wereld zijn. Het zout van de aarde. Verschil maken. Het is wat Jezus van ons vraagt, ons die zichzelf christenen willen noemen.

Ik zie het licht van het christendom in de wereld niet. Ik zie christenen het verschil niet maken. Ik zie christenen net zo partijpolitiek machtsdenken als alle anderen. Ik zie christenen net zo oorlog voeren en doden als alle anderen. Ik zie christenen net zo in de ban komen gedurende hun korte leven hier van geld en macht.

Wat is er gebeurd Baldu met de woorden van Jezus. Wat is er geworden van Zijn opdracht aan ons ?

Het maakt mij somber als ik kijk naar Jezus uit de bijbel en naar mijn eigen leven (want ik ben geen haar beter dan wie dan ook !) en naar de rol van het christendom de afgelopen 2000 jaar. Er zijn veel goede dingen gebeurd en gedaan. Die mogen we zeker niet over het hoofd zien en vergeten. Maar als wij echt het licht van de wereld zouden zijn geweest en het zout der aarde zou die aarde heel wat beter op smaak zijn gekomen en zou het voor veel mensen echt zichtbaar zijn wat de kern is van God - liefde.

Ik zie te veel liefdeloosheid , te veel egoisme en te veel verstrikt zijn in alle valstrikken van de wereld. En het ergste - ik zie het somber in. Ik ben niet positief. En daar staat in ons land vaak de doodstraf op - je moet positief zijn en alles okidoki vinden. Maar ik ben pessimistisch en somber op het gebied van de rol van het christendom en de opdracht die christenen in deze wereld hebben gekregen. En zoals gezegd - ook over mijn eigen rol. Want ook die is beneden alle maat..

Met een groet,

Michiel…

• LeSage

Ik kan begrijpen dat je schoon genoeg hebt van chr. politiek. maar de chr. politici hebben niet genoeg van jou …… dus je zult wel mee moeten doen. of niet natuurlijk, maar dat vinden de chr. politici ook geen probleem hoor.

• LeSage

welke anderen bedoel je?

Voor mij is een christen ieder die een hart heeft voor zijn naaste.

• CU

Kom nou toch. Als God niet genoeg geld kreeg, sloeg ie je dood. Denk maar aan Annanias en aan Safira. En dat is heel wat erger dan wat het CDA voorstaat.

• Frederik D

En wie storten wil op mijn bankrekening, kan mijn nummer krijgen.