Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Basisvragen: de hemel

• LeSage

Psalmen 2,4

Die in de hemel troont lacht, de Heer spot met hen.

Psalmen 11,4

De HEER in zijn heilig paleis, de HEER op zijn troon in de hemel, met aandacht beziet hij en fronsend keurt hij de mensen op aarde.

Psalmen 14,2

De HEER kijkt vanuit de hemel naar de mensen om te zien of er één verstandig is, één die God zoekt.

Wat is de hemel?

(graag zo konkreet mogelijk antwoorden)

• Douce.

Wat is jouw eigen idee? Meestal namelijk als jij vragen gaat stellen, ben je uiterst sceptisch over de gegeven antwoorden, ook al zijn ze concreet, en heb je het voor jezelf al ingevuld.

Douce

• LeSage

Tja. Wie weet leer ik wat van de antwoorden van een respondent. De stand van zaken van mijn huidige manier van denken is voor een groot deel te danken aan de ideeen die ik op dit prikbord gelezen heb. En overigens: ik neem een antwoord nooit (meer) ‘zomaar’ aan.

Terzake: ik geloof niet in iets als een geografische lokatie van de hemel. Zoiets als: in de buur van het sterrenbeeld Grote Beer bijvoorbeeld.

Dan zou het dus iets spiritueels moeten zijn, maar ik betrap mezelf erop dat ik zo'n antwoord zoek alleen maar omdat de bijbel beweert dat er een hemel IS. en ook dat vind ik geen goed argument.

Is er eigenlijk wel een goed argument om te veronderstellen dat er een hemel is?

Een ander argument dan het bijbelse argument (zie mijn genoemde teksten) is er eigenlijk niet. Maar als je de hemel dus vooral zou moeten zien als de woonplaats van God heb je meteen een volgend probleem; een aantal teksten in o.a. Jesaja en Jeremia stelt dat er eigenlijk niets buiten God is, en God zich overal bevindt. M.a.w.: niet God woont in de hemel, maar de hemel woont in God, en aangezien God overal is, is de hemel dus ook overal. En dan kun je stellen dat de vraag naar de hemel dus eigenlijk on-zinnig is omdat de hemel over-al is. Zoals God dat ook is.

maar nu jij graag, Douce :)

• theo

Conrete antwoorden?

Wat verwacht je dan eigenlijk?

Dat iemand even haarfijn zal vertellen hoe dat precies in elkaar steekt terwijl je weet dat niemand dat KAN weten?

- Ik zal mijn geliefde(n) weer zien.

- Voor altijd geborgen bij God.

- Gouden straten en paarlen poorten.

- De leeuw vreedzaam (en niet vreetzaam) naast het lammetje.

- 144000 JG t.z.t. aan het roer over een paar miljoen JG.

- Een handjevol zuiver gelovigen in de hemel en het overgrote merendeel van de door God geschapen mensen in een hel.

Kies maar uit.

Welk concreet antwoord heb je zelf?

• Sietse 45

Je staat er midden in.

• LeSage

Zoiets ja ;)

• LeSage

Jouw antwoord verbaast me wat, Theo.

Zou je niet denken dat je ‘gouden straten en paarlen poorten’ als symbolen op zou moeten vatten? Waarmee je overigens prompt bij de vraag komt waar die symbolen dan voor staan. Het lijkt me: ultieme rijkdom, zoveel dat men zich geen zorgen hoeft te maken over (veel) zorg en tegenslag. Overigens heel merkwaardig: zouden we als gelovigen nu niet juist af moeten zien van goed en parels, en het weg moeten geven aan de arme? Hoe kan het dan dat die in ons hiernamaals verzeild raken?

Wat mij betreft: Zie ook mijn eerdere antwoord aan Douce:

…. ik geloof niet in iets als een geografische lokatie van de hemel. Zoiets als: in de buurt van het sterrenbeeld Grote Beer bijvoorbeeld.

Dan zou het dus iets spiritueels moeten zijn, maar ik betrap mezelf erop dat ik zo'n antwoord zoek alleen maar omdat de bijbel beweert dat er een hemel IS. en ook dat vind ik geen goed argument.

Is er eigenlijk wel een goed argument om te veronderstellen dat er een hemel is?

Een ander argument dan het bijbelse argument (zie mijn genoemde teksten) is er eigenlijk niet. Maar als je de hemel dus vooral zou moeten zien als de woonplaats van God heb je meteen een volgend probleem; een aantal teksten in o.a. Jesaja en Jeremia stelt dat er eigenlijk niets buiten God is, en God zich overal bevindt. M.a.w.: niet God woont in de hemel, maar de hemel woont in God, en aangezien God overal is, is de hemel dus ook overal. En dan kun je stellen dat de vraag naar de hemel dus eigenlijk on-zinnig is omdat de hemel over-al is. Zoals God dat ook is.

Rest de opdracht om er hier, in het ondermaanse, en nu, iets moois van te maken.

• Gonnie

Ja Theo, dat moet iedereen nu wel weten, wie wel en wie niet in de hemel komt.

Jij en ik zullen er niet komen, want jij bent te vrijzinnig en ik te agnostisch.

Maar er zijn er die overtuigd zijn dat zij door hun geloof er wel komen en wie niet. :S

• 'en passant'

nihil

• LeSage

Is die toestand voor iedereen gelijk, Marith?

En kan dat nu al zo zijn, of moeten we wachten tot na de dood?