Jouw antwoord verbaast me wat, Theo.
Zou je niet denken dat je ‘gouden straten en paarlen poorten’ als symbolen op zou moeten vatten? Waarmee je overigens prompt bij de vraag komt waar die symbolen dan voor staan. Het lijkt me: ultieme rijkdom, zoveel dat men zich geen zorgen hoeft te maken over (veel) zorg en tegenslag. Overigens heel merkwaardig: zouden we als gelovigen nu niet juist af moeten zien van goed en parels, en het weg moeten geven aan de arme? Hoe kan het dan dat die in ons hiernamaals verzeild raken?
Wat mij betreft: Zie ook mijn eerdere antwoord aan Douce:
…. ik geloof niet in iets als een geografische lokatie van de hemel. Zoiets als: in de buurt van het sterrenbeeld Grote Beer bijvoorbeeld.
Dan zou het dus iets spiritueels moeten zijn, maar ik betrap mezelf erop dat ik zo'n antwoord zoek alleen maar omdat de bijbel beweert dat er een hemel IS. en ook dat vind ik geen goed argument.
Is er eigenlijk wel een goed argument om te veronderstellen dat er een hemel is?
Een ander argument dan het bijbelse argument (zie mijn genoemde teksten) is er eigenlijk niet. Maar als je de hemel dus vooral zou moeten zien als de woonplaats van God heb je meteen een volgend probleem; een aantal teksten in o.a. Jesaja en Jeremia stelt dat er eigenlijk niets buiten God is, en God zich overal bevindt. M.a.w.: niet God woont in de hemel, maar de hemel woont in God, en aangezien God overal is, is de hemel dus ook overal. En dan kun je stellen dat de vraag naar de hemel dus eigenlijk on-zinnig is omdat de hemel over-al is. Zoals God dat ook is.
Rest de opdracht om er hier, in het ondermaanse, en nu, iets moois van te maken.