Orthodoxe gelovigen moeten in therapie
Door: Marcel Hulspas
Gepubliceerd: vandaag 09:26
Update: vandaag 12:30
Rabbijn Aryeh Ralbag durft het land niet meer in, vertelde hij in de NRC van maandag. Hij heeft namelijk ‘sterke aanwijzingen’ dat er een aanslag op zijn leven wordt beraamd. Nou ja, sterke aanwijzingen: hij zegt dat ‘goed geïnformeerde mensen’ in wie hij ‘een groot vertrouwen’ heeft, hem hebben aangeraden nog een paar weekjes te wachten, ‘tot de gemoederen bedaard zijn’. Dat klinkt nou niet echt alsof ze in de Reguliersdwarsstraat stiekem de messen aan het slijpen zijn. Eigenlijk is er niks aan de hand. Hij wordt gewoon vriendelijk verzocht weg te blijven. Hij heeft gewoon al genoeg ellende veroorzaakt. Maar ja, ‘ik ben mijn leven niet zeker!’ klinkt natuurlijk heel zielig en machtig interessant.
•Ralbag: ik word bedreigd•'Schorsing grenst aan fascisme'•Column: De homo is anders dan anders•Column: Homo’s•Opperrabbijn Ralbag van taken ontheven•CIDI eist vertrek opperrabijn A'dam•Scherper toezicht homotherapie
Zielig, dat wil Ralbag vooral zijn. Hij heeft nooit gezegd dat homoseksualiteit een ziekte is, benadrukt hij in het interview: ‘Ik word gekruisigd vanwege een standpunt dat ik niet heb.’ Goh, gekruisigd – wie had dat gedacht! En die juridische dwaling, daar had Jezus ook al zo last van! Rabbijn Ralbag, de nieuwe Man van Smarten.
Maar als homo's niet ziek zijn, waarom moet een joodse homo dan in therapie, vroeg de NRC. Zijn antwoord: ‘Omdat hij als gelovige jood én homoseksueel een innerlijk conflict heeft. Wie daar last van heeft, en van dat conflict af wil, moet zichzelf laten behandelen.’
Oeps, dit is helaas geen martelaar meer. Hier horen wij een rabbijn op de terugtocht. De verklaring waar hij zijn handtekening onder zette, stelt héél duidelijk dat een homo die joods is, een conflict moét voelen. Dat die twee zaken nóóit samengaan en dat zo iemand dus in therapie moét. En nu beweert Ralbag ineens dat iemand last kán hebben van een innerlijk conflict. En dat alleen dán therapie nodig is. Hij heeft blijkbaar goed geluisterd naar de christelijke Vereniging Different, die ook stelt dat ze slechts mensen wil helpen die een conflict ervaren tussen christen en homo zijn. Een mooie terugtrekkende beweging, rebbe! Politiek correct verbeterd! Maar met orthodoxie heeft dit geklets natuurlijk niks meer te maken.
Ondertussen kunnen we het natuurlijk wel met Ralbag eens zijn. Als iemand een conflict voelt tussen zijn geloof en zijn geaardheid, en daar van af wil, moet zich laten behandelen. Maar, en daar had Ralbag natuurlijk effe niet aan gedacht, aangezien je aan je geaardheid niets kunt doen, dient de therapie zich te richten op het geloof. Logisch. Dat laat zich prima veranderen. Hij of zij dient een stevige anti-orthodoxie-therapie te krijgen. Een stuk of tien sessies moet voldoende zijn om iemand ervan te doordringen dat al dat georakel over Gods Onfeilbare Woord, waar alles en iedereen voor moet buigen, waar desnoods alle geluk en alle menselijkheid voor moet wijken, een gruwelijk historisch relict is dat al genoeg mensenlevens heeft verpest. Niet de homo, maar de gelovige moet hard aangepakt! Minister Schippers, die de vergoeding voor de anti-homo-therapie van Different ‘bizar’ noemde, is ongetwijfeld voorstander van een vergoeding voor deze ‘anti-orthodoxie-therapie’. Want geloof aanpakken is wél mogelijk, en het werkt écht! Sterker, deze therapie heeft de stilzwijgende goedkeuring van rabbijn Ralbag.
Maar die zit voorlopig vast in New York. En het is te hopen dat hij bij zijn nieuwe standpunt blijft, want als zijn collega-rabbijnen ervan horen, zullen hem dat niet in dank afnemen. Een van hen, Steven Pruzansky, vertelde in de Volkskrant van diezelfde maandag dat híj wel wist waarom ze in Nederland het orthodoxe standpunt verwierpen. Nederland, zo weet Pruzansky, is ‘zo tolerant, met legale en open prostitutie en sterk afnemende huwelijkstrouw’, dat de Nederlandse joden de Thora niet meer omarmen. Ze verkeren volgens hem ‘in spirituele shock’. Ralbag nu dus ook. Die heeft nu ook vreselijk last van zijn orthodoxe geloof. Ik kan hem therapie aanbevelen.
Dit is het persoonlijke blog van Marcel Hulspas, wetenschapsredacteur en columnist van De Pers en DePers.nl.
http://www.depers.nl/binnenland/626225/Orthodoxen-moeten-in-therapie.html