Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Keus als volwassene

• Michiel...

Goede avond allemaal,

Ik ken in mijn omgeving een aantal mensen die hun kinderen niet hebben laten dopen. Dit met het argument dat die kinderen zelf een keuze dienen te maken als ze de volwassen leeftijd hebben bereikt.

Maar een keuze impliciteert kennis over hetgeen te kiezen is. Kennis over de mogelijkheden. En ik zie om me heen dat die kennis vaak niet volledig is of totaal ontbreekt. Verder zie ik weinig kinderen die niet religieus opgevoed worden later zich bezighouden met religie. Die hebben vaak toch hele andere zaken die hun bezighouden.

Maar dat bracht me wel op de gedachte - zeker in het kader van de secularisering in ons land. Een ieder die vroeger wel christelijk is opgevoed - kennis heeft van de bijbel en gedoopt is als kind. Zou hij of zij met de kennis van nu dit ook vrijwillig doen op de leeftijd - van pak hem beet - 50 jaar -> zou hij bewust kiezen voor de doop.

Stel dat je op de dag van je 50e verjaardag zou moeten kiezen - gedoopt worden of ongedoopt blijven. Wat zou jij kiezen? Ik vraag het aan hen die als kind gedoopt zijn en derhalve een 2e kans zouden krijgen.

Ik kies voor de doop. Ik zou me vrijwillig ook op mijn 50e laten dopen. Zonder aarzelen. En ik zou er veel meer vreugde aan beleven dan aan mijn kinderdoop. Want die herinner ik me niet - en de volwassendoop zou ik bewust meemaken.

Met een groet,

Michiel…

• Frederik D

Ik ben gedoopt. En aldus was ik dooplid zoals dat toen heette. Toen ik achttien werd, kon ik belijdend lid worden van de kerk waartoe mijn ouders behoorden, maar dan moest ik wel belijdenis doen. Dat echter kon ik niet in overeenstemming met mijn geweten brengen. Ik geloofde namelijk niets van de belijdenis. En nu weer wat jaartjes ouder heb ik geen enkele behoefte om me te laten dopen als ik niet gedoopt zou zijn geweest.

En al zou ik nu wel christelijk zijn geweest, dan had ik de doop wellicht ook flauwekul gevonden. Tijdens de doop voel je niets bijzonders, zo is mij door diverse mensen medegedeeld die zich op volwassen leeftijd hebben laten dopen.

• Richard II

Hoeveel kennis over de mogelijkheden heb je te bieden? Kennis waarover?

Hoeveel kennis draag jij over over het boeddhisme, het hindoeïsme, de islam, zen, het confucianisme, zarathustra, de Maya-godsdiensten, Baäl etc. etc.

Ik ben als baby gedoopt, maar met mijn kennis van nu zou ik mij nooit laten dopen. De belijdenis heb ik al niet meer gehaald, al jaren tevoren kwam ik tot het inzicht dat er zogezegd meer is tussen hemel en aarde dan alleen God en Jezus.

Maar als jij wel in het christelijk geloof gelooft, dan is er toch niets mis mee om je op je 50-ste te laten dopen?

Waar het om gaat is dat je kinderen die nog niets kunnen geloven, al lastigvalt met dopen. Kinderdoop zie ik als een van de vele grote misstanden in de kerken.

• Ellen-Josee

Michiel… Schreef:

——————————————————-

> Goede avond allemaal,

>

> Ik ken in mijn omgeving een aantal mensen die hun

> kinderen niet hebben laten dopen. Dit met het

> argument dat die kinderen zelf een keuze dienen te

> maken als ze de volwassen leeftijd hebben

> bereikt.

In evangelische gemeenten worden de kinderen ‘opgedragen’ als het kind de leeftijd heeft waarop het anders gedoopt zal worden.

Het kind (vaak zijn er meer als het een grote gemeente is) verschijnt met vader, moeder en eventuele broers en zussen op het podium en wordt voorgesteld aan de gemeente. Dan is het een beetje afhankelijk van de gemeente, maar bij de VEZ houdt de vader het kind omhoog als zijn naam genoemd wordt. De dominee of ouderling zegent dan het kind. Het ene kind is veel bewuster dan het andere op dat moment. Er zijn kinderen van een paar maanden oud die bewust de hele zaal doorkijken en één kindje begon enthousiast te doen toen de voorganger zou gaan zegenen en legde zijn kleine handje op de hand van de voorganger tijdens het zegenen. Ik was er behoorlijk ontroerd van, zo'n klein ventje.

>

> Maar een keuze impliciteert kennis over hetgeen te

> kiezen is. Kennis over de mogelijkheden. En ik zie

> om me heen dat die kennis vaak niet volledig is of

> totaal ontbreekt.

Kennis is natuurlijk nooit volledig ook al zijn we 80 dan valt er nog steeds te leren.

> Verder zie ik weinig kinderen

> die niet religieus opgevoed worden later zich

> bezighouden met religie. Die hebben vaak toch hele

> andere zaken die hun bezighouden.

Ik ben iemand die niet religieus is opgevoed en bezighouden met religie is zacht uitgedrukt. De Here God staat voor mij nummer één er is niets zo belangrijk als Hem.

>

> Maar dat bracht me wel op de gedachte - zeker in

> het kader van de secularisering in ons land. Een

> ieder die vroeger wel christelijk is opgevoed -

> kennis heeft van de bijbel en gedoopt is als kind.

> Zou hij of zij met de kennis van nu dit ook

> vrijwillig doen op de leeftijd - van pak hem beet

> - 50 jaar -> zou hij bewust kiezen voor de doop.

>

> Stel dat je op de dag van je 50e verjaardag zou

> moeten kiezen - gedoopt worden of ongedoopt

> blijven. Wat zou jij kiezen? Ik vraag het aan hen

> die als kind gedoopt zijn en derhalve een 2e kans

> zouden krijgen.

>

> Ik kies voor de doop. Ik zou me vrijwillig ook op

> mijn 50e laten dopen. Zonder aarzelen. En ik zou

> er veel meer vreugde aan beleven dan aan mijn

> kinderdoop. Want die herinner ik me niet - en de

> volwassendoop zou ik bewust meemaken.

Je kan je altijd nog als volwassene laten dopen. Een paar jaar geleden las ik al in het Nederlands Dagblad dat steeds meer Gereformeerden voor volwassenendoop zijn of zich laten herdopen als volwassene, omdat zij die keuze bewust willen maken.

>

> Met een groet,

>

> Michiel…

• Sietse 45

Hier hetzelfde zoals Richard beschrijft.

• theo

De kinderdoop is een vervolg op de besnijdenis, het kind wordt opgenomen in Gods belofte.

De volwassendoop is domweg van geheel andere orde.

Het veroordelen van de kinderdoop vind ik tamelijk kortzichtig.

Je als volwassene opnieuw te laten dopen, opnieuw dus want jebent als kins la gedoopt vind ik theologisch onjuist maar de meeste evangelische gemeenten zijn het daar (natuurlijk) niet mee eens en stellen het zelfs als eis om volwaardig lid te kunnen worden.

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> De kinderdoop is een vervolg op de besnijdenis,

> het kind wordt opgenomen in Gods belofte.

Ja maar ik ben het met Richard eens: het kind wil dat helemaal niet, heeft er nog geen gedachten over, kan niet beslissen.

>

> De volwassendoop is domweg van geheel andere

> orde.

Uiteraard! Iemand kiest er dan uit eigen beweging voor - belijdenis gaat vooraf aan de doop en de doop geschied uit gehoorzaamheid in navolging van Jezus Christus.

>

> Het veroordelen van de kinderdoop vind ik tamelijk

> kortzichtig.

Ik veroordeel niets, alleen heeft het kind er dus niets over te zeggen - het overkomt hem gewoon en het zou beter zijn hemzelf te laten beslissen.

Bovendien kunnen de ouders te kort schieten in de christelijke opvoeding, de doop wordt meer een ritueel.

>

> Je als volwassene opnieuw te laten dopen, opnieuw

> dus want jebent als kins la gedoopt vind ik

> theologisch onjuist

Ja en daarom moeten ouders leren om te wachten en te vertrouwen dat hun kinderen zelf die stap zullen nemen. Als zij het geloof goed voorleven zullen de kinderen dat zeker doen.

> maar de meeste evangelische

> gemeenten zijn het daar (natuurlijk) niet mee eens

> en stellen het zelfs als eis om volwaardig lid te

> kunnen worden.

Nou er zijn bij evangelische gemeenten best veel mensen die daar jaren naartoe gaan en zich niet laten dopen. Zij worden dan vriend van de gemeente in plaats van lid. Soms is bij een echtpaar de één vriend en de ander lid. Maar ik blijf het raar vinden om een kind te dopen die nog geen benul heeft wat er gebeurd en het zo het juiste geloof door de strot te drukken :)

• theo

Je begrijpt dus niks van de joodse wortels waaruit wij christenen zijn voortgekomen, evenmin als van de traditie van de kerk noch van kerkgeschiedenis noch van symboliek.

Dit komt tamelijk hard over bij je natuurlijk, dat kan ik ook wel begrijpen maar is de enige conclusie gezien je reactie.

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> Je begrijpt dus niks van de joodse wortels waaruit

> wij christenen zijn voortgekomen, evenmin als van

> de traditie van de kerk noch van kerkgeschiedenis

> noch van symboliek.

>

> Dit komt tamelijk hard over bij je natuurlijk, dat

> kan ik ook wel begrijpen maar is de enige

> conclusie gezien je reactie.

Ik zie de joodse godsdienst als iets totaal anders als het christelijke geloof.

En als je dat niet met mij eens bent leg mijn stelling dan eens aan een jood voor.

Mijns inziens is het dopen gewoon voortgekomen uit een duik nemen in de Mikve een nog steeds bestaande en toegepaste joodse traditie.

Iemand die toetreed tot het jodendom wordt ook ondergedompeld in de Mikve.

Volgens mij weet en begrijp ik echt veel meer van de joodse wortels als jij hoor.

• 'en passant'

nihil