Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Schrikbeeld

• Richard II

“Nederland in vijftig jaar terug naar God”

Nederland in vijftig jaar terugbrengen naar God. Dat is de ‘ambitieuze maar haalbare missie’ van directeur Jelle Jongsma van De Navigators, geïnspireerd door Nehemia, meldt het Nederlands Dagblad. Op zijn website schrijft hij: ‘Iedere navolger van Jezus in Nederland zal een verlangen hebben dat Nederland weer bij Jezus terugkomt. Maar ik hoor er bijna niemand over. We zijn voorzichtig. Ik hoor niemand met een ambitieuze visie komen. Lijkt het “te” onmogelijk? Voelen we ons onmachtig? Zijn we bang voor teleurstelling? Of zijn we bang voor ridiculisering?’

Jongsma schreef een ‘businessplan’ met een prikkelende visie: ‘Als Nederland in 50 jaar dramatisch kan seculariseren, dan moet het ook mogelijk zijn, dat Nederland in 50 jaar opnieuw bij God terugkomt.’ Veel christenen zien dat volgens Jongsma echter als een onmogelijke missie. Toch bewijst het verhaal van Nehemia dat zoiets wel kan gebeuren. “Ik trek een parallel met de tijd van Nehemia. De door God gestelde tijd van 70 jaar, die de ballingschap zou duren, was inmiddels al weer 70 jaar voorbij! Iedereen wilde natuurlijk dat de muur van Jeruzalem hersteld werd. En toch gebeurde dat niet! Gedurende 70 jaar nam niemand het initiatief om de muur te herbouwen. Uiteindelijk bleek dat – met vereende krachten – het herstel in slechts twee maanden mogelijk was. Een groot contrast, als je daar 70 jaar op wacht.”

Volgens Jongsma is de doelstelling niet onhaalbaar. Als de bestaande gemeenten vijf procent per jaar gaan groeien met nieuwe gelovigen, is het doel over vijftig jaar een stuk dichterbij. ‘Het slechte nieuws is, dat er geen kerk is, die dit groeicijfer haalt. Het goede nieuws is dat dit percentage al te bereiken is als elk kerklid in twintig jaar één persoon bij de kerk weet te krijgen. Dat moet te doen zijn.’

Bron: www.cip.nl

• voorbijganger

“Verkeerde krakelingen van mensen, die een verdorven verstand hebben, en van de waarheid beroofd zijn, menende, dat de godzaligheid een gewin is.” 1 Timótheüs 6:5

De god die meneer Jongsma in de aanbieding heeft, is duidelijk de god van zijn eigen verdorven hart en verstand. Een god die een ‘businessplan’ met een ‘prikkelende visie’ nodig heeft om zich kenbaar te maken is niet de Bijbelse God maar de overste van deze wereld. De kerken zitten inmiddels afgeladen vol met dit soort ‘mannetjes met plannetjes’. Ze hebben helemaal bedacht hoe zij nu hun ‘god’ en ‘godsdienst’ aan de mensen zullen smeren. En het zal ze nog lukken ook. Door in te spelen op puur menselijke behoeften, zullen zij hen, die zich van de waarheid hebben afgekeerd, weten te misleiden tot een god en godsdienst die niet God maar de mens verheerlijkt. Zo werkt de boze thans door deze kerken en een christendom die velen in hun waan nog steeds voor ‘christelijk’ houden. Het zal zijn tot hun eigen schade en schande. Want hun toenemende uitzinnigheid zal uiteindelijk allen openbaar worden. En terwijl zij werken aan hun ‘opwekking’, aan hun nieuwe toren van Babel, zullen ook de laatste van Gods schapen de wildernis in worden gedreven. Want niet voor niets voegt de apostel eraan toe: “Wijk af van dezulken.” We naderen nu tijden waarin Gods volk gekend zal worden aan hun resolute dissociatie van deze afvallige ‘christelijke’ kerken.

"En na dezen zag ik een andere engel afkomen uit de hemel, hebbende grote macht, en de aarde is verlicht geworden van zijn heerlijkheid. En hij riep krachtig met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen, en een bewaarplaats van alle onreine geesten, en een bewaarplaats van alle onrein en hatelijk gevogelte; Omdat uit de wijn van de toorn van haar hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht van haar weelde. En ik hoorde een andere stem uit de hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt." Openbaring 18:1-4

• Richard II

Dus dat wordt over een jaar of vijftig best ingewikkeld in Nederland.

Denk ik dat die Jongsma Nederland gewoon weer met God wil opschepen, blijkt het Satan te zijn.

Laat ik nou altijd maar denken dat al die gelovigen het over dezelfde god hebben.

• Ellen-Josee

Ja alle kerken willen wel groeien, maar ze willen er niet echt iets voor doen (b.v. evangeliseren) en halen ze nieuwe mensen binnen, dan schort het aan de begeleiding. Men wil dus wel kwantiteit maar geen kwaliteit.

• ¥ Lotje ¥

Het goede nieuws is dat dit percentage al te bereiken is als elk kerklid in twintig jaar één persoon bij de kerk weet te krijgen. Dat moet te doen zijn.

****************************************************************************************************************

Grappig dit . Ik ken kerken daar doen ze ballet in( kerk af, dus gebruiken ze de kerk voor iets anders) en weliswaar het groeit man . ;) doen ze nog niet eens 20 jaar over

Ook is er een kerk, die is achterin wat verbouwd en doen ze toneel in , die mensen die nooit naar de kerk gingen komen nu weer terug maar spelen letterlijk en figuurlijk nu toneel :DEn als je dat pas zie in de kerken tja…dan kan ik geloven dat het een schrikbeeld is ::o

• Michiel...

Het schrikbeeld voor elke mens zal eens zijn dat hij of zij zich realiseert dat de mens zonder God geen toekomst heeft. God is de toekomst. Zonder God is er niets.

De kerken die de boodschap van Jezus, elk op hun eigen wijze, hebben getracht uit te dragen de afgelopen 2000 jaar zouden zich eens moeten bezinnen op het feit dat er zo veel mensen zo'n diepe afkeer van het instituut kerk en daarmee onterecht ook van God gekregen hebben. In veel gevallen is die diepe afkeer voor het instituut kerk begrijpelijk. Veel kerken hebben er een grote rotzooi van gemaakt en God niet gediend maar enkel in diskrediet gebracht. Dat geldt niet alleen voor het instituut kerk, maar ook voor vele gelovigen. Dat is hen aan te rekenen.

Ik beschouw mezelf niet langer als aanhanger van een kerkgenootschap. Ik ben alles kwijtgeraakt wat ik eens bezat. Ik bezoek ook geen enkele kerk meer. Ik blijf Rooms-katholiek in naam om 1 enkele reden - ik wil op hetzelfde kerkhof begraven komen te liggen waar nu mijn dochter begraven ligt. Zou mijn dochter daar niet liggen - dan zou ik me nu laten uitschrijven als Rooms-katholiek.

Nog nooit in mijn leven heb echter zo'n geloof gehad in God. En nog nooit in mijn leven heb ik me zo niet thuisgevoeld in het instituut kerk.

Ik heb een geestelijke burn-out waar je u tegen zegt. Ik sta alleen en kijk om me heen. En het bevalt me niet wat ik om me heen zie.

Maar ik zal God nooit loslaten. Omdat Hij mij ook nooit losgelaten heeft. Ook niet op de moeilijkste momenten van mijn leven.

Voor de mens zal ik nooit mijn hoofd buigen of mijn knie. Maar voor God buig ik mijn hoofd en mijn knie. Met blijdschap en dankbaarheid.

Eer aan Hem in den hoge. Voor altijd.

Met een groet,

Michiel…

• Ellen-Josee

Michiel… Schreef:

——————————————————-

> Het schrikbeeld voor elke mens zal eens zijn dat

> hij of zij zich realiseert dat de mens zonder God

> geen toekomst heeft. God is de toekomst. Zonder

> God is er niets.

Ook de van God verlatenheid heeft de Here Jezus al voor ons aan het kruis geslagen - en laten we eerlijk zijn, Hij schreeuwde het uit van ellende.

>

> De kerken die de boodschap van Jezus, elk op hun

> eigen wijze, hebben getracht uit te dragen de

> afgelopen 2000 jaar zouden zich eens moeten

> bezinnen op het feit dat er zo veel mensen zo'n

> diepe afkeer van het instituut kerk en daarmee

> onterecht ook van God gekregen hebben. In veel

> gevallen is die diepe afkeer voor het instituut

> kerk begrijpelijk. Veel kerken hebben er een grote

> rotzooi van gemaakt en God niet gediend maar enkel

> in diskrediet gebracht. Dat geldt niet alleen voor

> het instituut kerk, maar ook voor vele gelovigen.

> Dat is hen aan te rekenen.

>

> Ik beschouw mezelf niet langer als aanhanger van

> een kerkgenootschap. Ik ben alles kwijtgeraakt wat

> ik eens bezat. Ik bezoek ook geen enkele kerk

> meer. Ik blijf Rooms-katholiek in naam om 1 enkele

> reden - ik wil op hetzelfde kerkhof begraven komen

> te liggen waar nu mijn dochter begraven ligt. Zou

> mijn dochter daar niet liggen - dan zou ik me nu

> laten uitschrijven als Rooms-katholiek.

>

> Nog nooit in mijn leven heb echter zo'n geloof

> gehad in God. En nog nooit in mijn leven heb ik me

> zo niet thuisgevoeld in het instituut kerk.

> Ik heb een geestelijke burn-out waar je u tegen

> zegt. Ik sta alleen en kijk om me heen. En het

> bevalt me niet wat ik om me heen zie.

>

> Maar ik zal God nooit loslaten. Omdat Hij mij ook

> nooit losgelaten heeft. Ook niet op de moeilijkste

> momenten van mijn leven.

>

> Voor de mens zal ik nooit mijn hoofd buigen of

> mijn knie. Maar voor God buig ik mijn hoofd en

> mijn knie. Met blijdschap en dankbaarheid.

>

> Eer aan Hem in den hoge. Voor altijd.

>

> Met een groet,

>

> Michiel…

Ik herken heel veel in jou Michel.

• Richard II

>Grappig dit . Ik ken kerken daar doen ze ballet in( kerk af, dus gebruiken ze de kerk voor iets anders) en weliswaar het groeit man . winking smiley doen ze nog niet eens 20 jaar over

Gelukkig lopen er ook weer weg.

• Richard II

Zouden kerk en geloof van zichzelf niet zo overtuigend moeten zijn dat ze het af kunnen zonder evangeliseren?

• Richard II

Dank voor je persoonlijke reactie.

De diepe afkeer van de kerk kan ik mij goed voorstellen.

Ik heb zelf overigens niet alleen een afkeer van de kerk maar ook van de bijbels-christelijke god.

Toch voelt dat niet als een burn-out, meer als een bevrijding.