“Nederland in vijftig jaar terug naar God”
Nederland in vijftig jaar terugbrengen naar God. Dat is de ‘ambitieuze maar haalbare missie’ van directeur Jelle Jongsma van De Navigators, geïnspireerd door Nehemia, meldt het Nederlands Dagblad. Op zijn website schrijft hij: ‘Iedere navolger van Jezus in Nederland zal een verlangen hebben dat Nederland weer bij Jezus terugkomt. Maar ik hoor er bijna niemand over. We zijn voorzichtig. Ik hoor niemand met een ambitieuze visie komen. Lijkt het “te” onmogelijk? Voelen we ons onmachtig? Zijn we bang voor teleurstelling? Of zijn we bang voor ridiculisering?’
Jongsma schreef een ‘businessplan’ met een prikkelende visie: ‘Als Nederland in 50 jaar dramatisch kan seculariseren, dan moet het ook mogelijk zijn, dat Nederland in 50 jaar opnieuw bij God terugkomt.’ Veel christenen zien dat volgens Jongsma echter als een onmogelijke missie. Toch bewijst het verhaal van Nehemia dat zoiets wel kan gebeuren. “Ik trek een parallel met de tijd van Nehemia. De door God gestelde tijd van 70 jaar, die de ballingschap zou duren, was inmiddels al weer 70 jaar voorbij! Iedereen wilde natuurlijk dat de muur van Jeruzalem hersteld werd. En toch gebeurde dat niet! Gedurende 70 jaar nam niemand het initiatief om de muur te herbouwen. Uiteindelijk bleek dat – met vereende krachten – het herstel in slechts twee maanden mogelijk was. Een groot contrast, als je daar 70 jaar op wacht.”
Volgens Jongsma is de doelstelling niet onhaalbaar. Als de bestaande gemeenten vijf procent per jaar gaan groeien met nieuwe gelovigen, is het doel over vijftig jaar een stuk dichterbij. ‘Het slechte nieuws is, dat er geen kerk is, die dit groeicijfer haalt. Het goede nieuws is dat dit percentage al te bereiken is als elk kerklid in twintig jaar één persoon bij de kerk weet te krijgen. Dat moet te doen zijn.’
Bron: www.cip.nl