Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jezus in beeld

• Sietse 45

Jezus in beeld

Iris Speckmann4 januari, 2012

David Augsburger: radicale spiritualiteit

Stelling: ‘Doopsgezinden geloven niet zo zeer IN Jezus. Wij geloven Jezus.’ Dat klinkt ‘doopsgezind eigenwijs’… Hebben we daarmee als doopsgezinden iets unieks in handen?

Deze stelling vond ik al eerder in het boek Dissendent Discipleship van de Amerikaanse mennoniet David Augsburger. Geloven ‘in Jezus’ richt de aandacht al snel op de juiste opvattingen over Jezus. In de radicale spiritualiteit van de navolging gaat het niet zo zeer om het juiste geloof over Jezus, maar om de juiste betrokkenheid (‘attachment’, gehechtheid) bij wat Jezus voor ogen had en deed voor de wereld. ‘Jezus geloven’ is daarmee dieper, verder reikend dan ‘IN Jezus geloven’.

Betrokkenheid als voorwaarde

Dat klinkt lekker ‘doopsgezind eigenwijs’, maar is daarmee alles gezegd? Het hangt er van af: je kunt iemand geloven op zijn woord en vervolgens nog altijd niet doen wat z/hij zegt.

Augsburger gebruikt niet voor niets het woord ‘attachment’, gehechtheid. Geloven blijft voor Augsburger een zoeken naar wat Jezus geloofde en een groeiende gehechtheid aan Jezus, samen met medevolgelingen. Die hechting aan Jezus blijft volgens Augsburger voorwaarde voor radicaal ‘discipelschap’.

Dat wordt in de Nederlands-vrijzinnige doorvertaling van deze (Amerikaanse) gedachten nog wel eens vergeten. Je ‘hechten aan Jezus’ is voor een flink aantal Nederlandse dopers toch wat moeilijk. Het is dan ook soms lastig om aan te geven wat het fundament onder allerlei doperse dadendrang is, behalve dan een soort humanisme. (Ben ik niet op tegen, maar erg uniek is dat niet.)

En persoonlijk….

En nog sterker vraag ik me af of ‘Jezus geloven’ wel die stap verder is dan ‘IN Jezus geloven’.

Voor mij is het onderscheid tussen geloven ‘in Jezus’ en ‘Jezus geloven’ niet zo scherp meer: door deel te nemen aan zijn manier van kijken en leven, leer ik hem kennen in mijn leven met anderen. Er ontstaat toch zoiets als relatie, al is dat meer een ‘mystieke’ dan een fysieke.

In die relatie is hij ‘spiegel voor mijn mens-zijn’, maar ook ‘mijn raam naar God’. Aan hem merk ik onvermijdelijk ook mijn beperkingen. Dan is het voor mij troost dat zijn ‘medicinale werking’ verder reikt dan mijn – al te individuele – inspanningen. De heilzame werking van zijn aanwezigheid is er, ook als we falen, misschien juist als we beseffen dat we falen.

Daar gaat ‘Jezus geloven’ voor mij over in ‘IN Jezus geloven’. Inmiddels is hij voor mij de enige (gods)mens van wie ik vol-hartig kan zeggen dat ik ‘in hem’ geloof…

Bron: Doopsgezind NL no 25

Iris Speckmann (1978) is doopsgezind predikant in Almere. Vanuit haar kerkelijke gemeente geeft zij onder meer trainingen in Geweldloos Communiceren

http://www.zinweb.nl/zinprofiel/2012/01/04/jezus-beeld

• Richard II

Christelijk geloof IS toch juist IN Jezus geloven. Geloven dat'ie zoon van God zou zijn, gestorven voor onze zonden, opgestaan, ten hemel gevaren etc.

Jezus geloven? Daar ben je gauw mee klaar, want hij wist zelf niet wat hij wilde. De ene keer moet je zijn leer van de daken schreeuwen, het andere moment moet je zijn leer stilletjes geheimhouden. Hij belooft spoedig terug te keren, wat'ie niet doet.

• Sietse 45

Het geschreeuw klonk schel, stilletjes geheimhouden wekte wantrouwen,

en dat hij spoedig zou terug komen was/is een grove leugen.

maw hij heeft nooit bestaan zoals het beschreven staat je wordt bedondert.

• Richard II

*Sietse 45* Schreef:

——————————————————-

> Het geschreeuw klonk schel, stilletjes

> geheimhouden wekte wantrouwen,

> en dat hij spoedig zou terug komen was/is een

> grove leugen.

>

> maw hij heeft nooit bestaan zoals het beschreven

> staat je wordt bedondert.

Het blijft een verbijsterend feit dat ze er desondanks een wereldgodsdienst op hebben weten te bouwen.

• 'en passant'

nihil

• Sietse 45

Sommige mensen willen zich laten bedonderen zien net verder dan hun neusje lang is,

zelf nadenken lukt hen niet meer ze leven verkramt en in angst en pakken elke stro halm aan maar zien niet meer waar ze in belanden.

In elk opzicht zijn geestelijk misbruikt en dan door geestelijke gestoorde voorgangsters.

• 'en passant'

nihil

• Sietse 45

Je zult je er zelf voor open moeten stellen anders lukt het niet.

• 'en passant'

nihil