Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Fundamentalisme ontaard in extremisme.

• Allen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3095355/2011/12/27/In-Beit-Sjemesj-regeren-orthodoxe-joden-de-straat.dhtml

In iedere religie heb je ze, ‘'gelovigen’' die anderen hun religie willen opleggen, desnoods met geweld.

Slechte reclame voor de Democratische staat Israël, de enige remedie hier tegen is, keihard aanpakken die religieuze extremisten.

Fundamentalisme is zo wie zo een zeer slechte reclame voor religie in het algemeen.

Allen.

• theo

Volkomen eens.

Maar…

Het woord fundamentalist is en synoniem geworden voor hard en onverzettelijk en eigenlijk is dat jammer.

Ik ben ook een fundamentalist , immers ik neem de gehele bijbel serieus, ook die bijbeldelen die mij niet uitkomen, de weerbarstige bijbelteksten.

De bijbel geloven van kaft tot kaft..doorgaans wordt daar onder verstan dat alles verplicht als historisch gelezen en aanvaardt moet worden.

Ik geloof de bijbel, nou ja ik geloof in God, ik vertrouw op God en geloof niet in de bijbel op zich maar ik geloof dat de woorden die in de bijbel staan tot heil zijn voor het hier en nu, hoe moeilijk sommige bijbelpassages vaak ook zijn.

Ik ben dus een fundamentalist die de GEHELE bijbel als gezaghebbend beschouw , ik ben tamelijk fanatiek vanwege mijn uitdragen/prediken van een Goede eindeloos barmhartige God. Edoch gun ik een ander zijn/haar geloofsvisie evenzeer en DAAR ben ik dus niet fanatiek in.

• Sietse 45

Gossie mieke dit had ik niet verwacht hoor,

gelukkig zitten er leuningen aan deze stoel anders was ik er af geflikkerd.

• Allen

Oke. jij bent een fundamentalist, zodra jou fundamentalisme ontaard in extremisme kom ik je opzoeken, en dan neem ik geen fles wijn mee:D

Allen.

• Sietse 45

Weet wat er bij Dokkum gebeurt is:D

• theo

Voor de echte fundamentalisten ( wat er doorgaans onder wordt verstaan) moet je bij andere prikkers zijn met een lege fles wijn om hun een lichte edoch ferme tik op hun hersenpannetje te verkopen et die lege fles.

De volle fles hebben wij dan eerst even soldaat gemaakt.

• Sietse 45

Zit er toch iets van Extremisme in :D

• LeSage

De hele bijbel als gezaghebbend?

Jij?

wat doe je dan met de opdracht in de Tora om sommige wetsovertreders ter dood te brengen?

En de kledingvoorschriften, en…. en…..

Trouwens waarom zou je de hele bijbel als gezaghebbend beschouwen? De bijbel is geen goddelijk dictaat zoals bv de Qur'an wel behoort te zijn!

En je wilt graag dat alles wat in de bijbel staat tot heil voor het hier en nu zijn….. maar als je een beetje nadenkt dan weet je wel beter.

De mensheid staat niet stil, maar ontwikkelt zich. Iets wat 3500 jaar geleden heilzaam werd gevonden is het nu niet meer.

En gelukkig maar.

Als God zou bestaan dan zou het de doodssteek voor Hem (of Haar, wat me veel prettiger lijkt) zijn als Hij altijd en eeuwig Dezelfde zou zijn.

Nee Theo. Jij een fundamentalist? Daar geloof ik niets van.

• CU

Het Godsbeeld van Theo is te kneden zoals stopverf en over enige tijd als semtex.

• Sietse 45

Vergis je niet LS ik weet waar hij ongeveer woont,

nou kerel daar zijn ze vrij pittig in de leer :D

Daar hoef je zondags niet te proberen om door het dorp te fietsen,

afstappen en lopen, de auto's kunnen de ringweg nemen zo werkt het daar.