Het leven is pas echt troosteloos als er wel een god is.
Dec 26th, 2011 by Erik
Ik wist het niet, maar klaarblijkelijk zijn er meerdere soorten atheïsten. Als we Arjan Markus mogen geloven. En dat deze keuze tot geloof niet lichtzinnig gemaakt moet worden is een punt van aandacht waar ik al eerder op gewezen heb. Meneer Markus neemt het namelijk niet zo nauw met het verkondigen van feiten – maar wat kun je ook te verwachten van een predikant, wiens broodwinning bestaat uit het verkondigen van halve waarheden? Toch scoort meneer Markus een klein puntje en zoals u van mij gewend bent, geef ik dat altijd met plezier toe. Zijn kritiek op atheïsme zoals Alain de Botton dit vorm zou willen geven (leestipje: Religie voor atheïsten) is mijns inziens terecht, ware het niet dat zijn redenen kant noch wal raken. Meneer Markus begaat namelijk in zijn schrijfsel dezelfde fout als meneer de Botton.
Laten we even terugkeren naar het begin. Meneer Markus veronderstelt dat er meerdere soorten atheïsten zijn. Natuurlijk is dit waar. Er zijn immers zoveel overtuigingen (en goden) als er mensen zijn. Helaas is de scheidslijn die hij hanteert ietwat knullig gekozen. Zo knullig zelfs dat ik eigenlijk alleen maar de tweede alinea van zijn artikel hoef te citeren om aan te geven hoe armoedig zijn eigen leven wel niet moet zijn. Meneer Markus schrijft over de ‘ontroostbare atheïst’:
Deze atheïst vindt dat het leven een stuk armer en troostelozer is geworden, nu we als seculiere mensen God vaarwel hebben gezegd. Er is niemand meer die ons van ‘boven’ advies geeft in onze keuzes of ons kritisch volgt. Onze totale keuzevrijheid maakt ons niet direct gelukkiger. Het slagen van ons leven is geheel onze eigen verantwoordelijkheid en dat is ook wel een last. Er is geen God meer bij wie je kunt uithuilen of die je weer op weg helpt.
In een poging te omschrijven wat ‘de ontroostbare atheïst’ mee moet maken is dit het beste waar meneer Markus mee komt aanzetten. Een hele simpele, uitgekauwde en kinderlijke: “Als er geen god is, is het leven nutteloos”. Een redenatie die wij in de loop van onze met religie gelardeerde geschiedenis al talloze malen hebben voorbij zien komen – en evenzo vaak hebben weerlegd- maar die meneer Markus presenteert als ‘nieuw’. Zijn kritiek op de Botton, die het in essentie met hem eens is, is dat het geen soelaas zal bieden voor ‘de ontroostbare atheïst’ om religieuze rituelen te kopiëren omdat het nu juist niet draait om de rituelen, maar om datgene waar de rituelen naar verwijzen: God.
Continue Reading »
Tags: Alain de Botton, Arjan Markus, moraal
Posted in Blog, Column | 4 Comments »
http://www.godvoordommen.nl/