Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Als het gebouw in elkaar stort.......

• LeSage

Bij het verwerken van het nieuws over het sexueel misbruik door rk geestelijken, blijf ik me toch het volgende afvragen:

- voor een christen is het belangrijk om (elkaar) te vergeven.

Maar hóe kun je hier nu tot vergeving komen? Vergeven betekent niet alleen maar mekaar een handje geven en het proberen te vergeten. M.i. is vergeving het eindpunt van een zeker proces dat begint met: konstateren dat dader en slachtoffer ver van elkaar verwijderd zijn. Na een poos ontstaat er (als het goed gaat) zelfinzicht en zelfkritiek bij de dader met een begin van berouw. Wanneer ook het slachtoffer daar aan toe is, kan een begin van zoeken naar ‘de weg terug tot elkaar’ en tot God ontstaan. Het boete doen, als daad van zichtbaar berouw, kan reinigend werken. In de kerkgeschiedenis zijn voorbeelden van zelfkastijding bekend.

Het lijkt me dat dit proces heel zorgvuldig en rustigaan moet gebeuren omdat te grote haast nieuwe schade aan kan richten bij zowel dader als slachtoffer.

-heeft een organisatie ook schuld aan de misdaden van een individu?

Ik denk dan niet alleen aan de rk kerk, maar aan alle organisaties waarin het (seksueel) misbruik van een ander plaats vindt. Denk aan creches, scholen, jeugdzorginstellingen, de padvinderij, de protestantse kerk, zwembaden en noem maar op.

Als je vindt van niet - dan zijn we gauw klaar. Maar dan nog rijst de vraag: wat doe je als organisatie als het slachtoffer de dader toch ziet als een vertegenwoordiger van jouw club?

Maar als je vindt van (toch) wel …….. hoe kun je dat als organisatie dan proberen goed te maken? Hoe doe je in zo'n situatie boete?

-als blijkt dat het slachtoffer de weg tot God totaal kwijt is….hoe stel je je dan op als christen?

De meest banale uitdrukking die ik in dit verband hoorde, was: ‘aan God mankeert niets maar dat gondpersoneel van hem…..’. Zo'n opmerking gaat totaal voorbij aan het gevoel van geschonden vertrouwen, niet alleen in de geestelijke, maar ook in God Zelf als de rots waarop men meende te kunnen bouwen.

Zoiets als: als een gebouw op je hoofd in elkaar stort, kun je de aannemer aansprakelijk stellen, maar in hoeverre is de architect niet verantwoordelijk?

• Ellen-Josee

Waarom moeten wij dat vertellen?

Het doet me denken aan de ‘zitten en praten’ taktiek die ik ooit had bij randgroepjongeren.

Laten die priesters en dergelijke zelf maar eens heel goed uitleggen, hoe ze tot die daad kwamen en wat er in hun omging.

Ik vind dat er in alle opzichten veel meer een verklaring van de daders zelf moet komen en niet dat ze zomaar opstappen of overgeplaatst of opgeborgen worden.

En dan bedoel ik wel vraag en antwoord, niet iemand die zijn idioterie nog eens lekker wil zitten uitspinnen.

Verder is het zo dat slachtoffers van seksuele misdrijven vaak (zeker als het kinderen betreft) 100% slachtoffer zijn, maar in andere gevallen zou het slachtoffer (of de ouders van het slachtoffer) wanneer die moet vergeven ook zijn eigen rol eens moeten bekijken. B.v. hebben de ouders wel genoeg op het kind gelet.

En dan als je denkt ècht te kunnen vergeven, moet je er rekening mee houden dat de zonden die jij vergeeft helemaal worden uitgewist alsof ze (in elk geval voor jou) niet gebeurd zijn. Kan jij dat? Denk je niet ergens in je achterhoofd, ‘ik heb je vergeven maar je blijft een gore klootzak of God zal je nog wel straffen’.

Ellen.

• 'en passant'

…..dan komt er iets Nieuws….!

De mens komt in zijn blootje te staan, maskers vallen af….en zo zal het met alles zijn,in een versneld tempo!

Vergeven heeft alles te maken met Liefde. Inzicht in jezelf is een eerste vereiste,want slechts door zelfkennis ontstaat werkelijk begrip en zal je een ander niet meer kunnen veroordelen. Door oprecht Berouw wordt de ‘schuldlast’ opgeheven doordat Liefde in de plaats komt en dit is Vergeving. Hiertoe is de mens nog niet in staat,want kan iemand zeggen dat hij Liefde is, dat in hem geen duisternis meer is?/i]

Marith

• LeSage

Gedeeltelijk met je eens.

Als je het op die manier bedoelt, ben ik het echter niet met je eens dat voldoende zelfkennis ertoe leidt dat je een ander niet meer veroordeelt. Neem het voorbeeld van de pedofiel: hoezeer ik ijzelf ook op elk gebied zal kunnen kennen….. ik blijf pedofilie veroordelen, en daarmee ook degene dit dit willens en wetens doet.

Wel ben ik, waarschijnlijk mét jou, van mening dat zelfkennis voorkomt dat ik een ander te gemakkelijk veroordeel. Een ander element van mijn bezwaar is overigens de positie van ‘God’, wie of wat we ons dan ook als ‘God’ voorstellen. God weet alles……daar is 'ie God voor. Toch is iedereen het erover eens dat God oordeelt en veroordeelt. Sommigen vinden zelfs dat God de enige is die het recht heeft om te veroordelen - en misschien júist omdat God ….. alles weet, en het oordeel dus allerrechtvaardigst kan vellen. Een laatste reden om hier een bedenking te hebben, is op her eerste gezicht misschien een vreemde, maar toch wel een belangrijke: een dader heeft (een soort van) récht van veroordeling. We hebben elkaar nodig. Ook in de zin van duidelijkheid over de goed of afkeuring van een daad. Zo goed als we het nodig hebben om geprezen en gecomplimenteerd te worden, zo goed hebben we het ook nodig om te ervaren dat iets door de naaste als beschadigend wordt ervaren.

Ook heb ik wat moeite met jouw redenering dat oprecht berouw de schuldenlast opheft.

Berouw maakt slechts de weg vrij om het vergevings proces in te kunnen gaan. De schuldenlast opheffen kan slechts door het slachtoffer gebeuren.

• Ellen-Josee

Heb je geen moeite met mijn redenering?

Tja als je niet wilt (reageren) hoeft niet natuurlijk… dan weet ik in vervolg waar ik aan toe ben :(

• Douce.

Toen ik verleden week zondag naar Kruispunt keek (RKK) viel het me m.b.t. de RK-geestelijken op, dat er veel bewogenheid was bij Antoine Bodar en Cees Dam. Zij achten a.h.w. zichzelf ook medeschuldig. Aartsbisschop Eijk daarentegen blijft maar ronddraaien (alle inspanningen van Wilfried Kemp ten spijt) en kan niet eens enige empathie tonen.

Het erge van de hele kwestie is dat “men” het wist..bah.

Persoonlijk acht ik een instituut absoluut aansprakelijk (zeer zeker als het bekend is), maar ook ouders valt het e.e.a. te verwijten.

Tja, als er zoveel types van het vermeende kaliber als Eijk zitten te orakelen, dan zal mijns inziens van werkelijke verandering geen sprake zijn.

Als er, op welk gebied dan ook, ernstige fouten zijn gemaakt, moet alles maar dan ook alles uit de kast worden gehaald om dat hier op aarde, zoveel als menselijkerwijs mogelijk is, goed te maken. Ik vind dan ook de kreet dat ze ooit boven wel aan de beurt komen, grote flauwekul.

PS. ik ben niet katholiek, maar Kruispunt is een uitstekend programma, dat heb ik al vaker hier ter sprake gebracht.

Douce

• Sietse 45

Helemaal mee eens snap niet dat ze dit zo op zijn beloop laten

zo als het zich laat aan zien.

• baldu

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Gedeeltelijk met je eens.

> Als je het op die manier bedoelt, ben ik het

> echter niet met je eens dat voldoende zelfkennis

> ertoe leidt dat je een ander niet meer

> veroordeelt. Neem het voorbeeld van de pedofiel:

> hoezeer ik ijzelf ook op elk gebied zal kunnen

> kennen….. ik blijf pedofilie veroordelen, en

> daarmee ook degene dit dit willens en wetens

> doet.

Het gaat er niet om dat we een daad niet zouden moeten oordelen

het gaat erom onze medemens niet te oordelen

Baldu

• LeSage

Ik gaf alleen commentaar op het punt dat Ellen probeerde te maken.

• LeSage

Hoe sympathiek ik een man als Bodar ook vind, zijn verklaring van medeschuldig zijn komt op mij over als een geestelijk correcte uitlating.

Als je je werkelijk schuldig over iets voelt, wil je daar uiting aan geven door een vorm van boetedoening, of door op zijn minst berouw te tonen.

Vind zoiemand dat teveel, laat hij dan niet de schijn van schijnheilig op zich laden.

Je voelt je schuldig of niet. Maar praatjes voor de bühne verkopen…..niet doen.