Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Chanukah vs Kerstmis

• David

Binnenkort viert het grootste deel van de christenen kerstfeest als de geboortedag van Jezus.

Maar vierde Jezus zijn verjaardag?

Nee alleen heidenen vierden hun verjaardag.

Matteüs 14,6 Toen Herodes een feest gaf ter gelegenheid van zijn verjaardag, danste de dochter van Herodias te midden van de aanwezigen, en dat viel bij Herodes in de smaak.

Als voorbeeld kreeg de dochter van Herodes het hoofd van Johannes de Doper .

Op 20 december wordt weer door veel christenen ipv kerst naar Jezus voorbeeld de reiniging van de tempel gevierd Chanukah

Vierde Jezus dan Chanukah? Ja!

Joh 10: 22 In Jeruzalem werd het feest van de Tempelwijding gevierd; het was winter. 23 Jezus liep in de tempel, in de zuilengang van Salomo. 24 Daar kwamen de Joden om hem heen staan, en ze vroegen hem: ‘Hoe lang houdt u ons nog in het onzekere? Als u de messias bent, zeg het ons dan ronduit.’

Jezus woonde in Kapernaum maar het was belangrijk voor hem om de 8-10 daagse reis naar Jeruzalem te maken om dit feest te vieren.

Wat is Chanukah?

In 167 v G.J. liet Antiochus IV Epifanes van het Seleucidische rijk de tempel in Jerusalem ombouwen tot een Hellinistiche tempel. Hij zette er een beeld van Zeus neer (15e Kislev 168 BCE) en liet er varkens offeren (25e Kislev). Verder verbood hij het bestuderen van de Thora, het vieren van de shabbat en het houden van de spijswetten, uitvoeren van de besnijdenis en alle andere joodse voorschriften ofwel het onderhouden van de Thora. Ieder die werd betrapt werd gedood. Daardoor kwamen duizenden joden om.

Wie daar meer over wil weten kan het boek Makkabeeen lezen NBV versie voor katholieken lezen.

Mattithjahoe, een bejaarde priester uit Modi’in vluchtte met zijn zonen de bergen in en begon een guerilla tegen de Syrieërs. Nadat Juda één van de zonen met zijn leger bij Beth Soer de Syriërs o.l.v. hun generaal Lysias hadden verslagen verlieten deze het land. Men trok nu naar Jeruzalem waar men de tempel reinigde van de afgoderij en werd de tempel gereinigd en opnieuw ingewijd. Het feest heet daarom Chanukah wat inwijding / vernieuwing betekend.

Die reiniging heeft ook plaatsgevonden toen Jezus de hemelse tempel binnenging

Hebreeen 9:23 Als het dus noodzakelijk is dat de afbeeldingen van wat zich in de hemel bevindt op die manier gereinigd worden, dan moet wat in de hemel zelf is met veel betere offergaven worden gereinigd. 24 Christus is immers niet binnengegaan in een heiligdom dat door mensenhanden is gemaakt, in de voorafbeelding van het hemelse heiligdom, maar in de hemel zelf, waar hij nu bij God voor ons pleit

Waarom geen Chanukah vieren ipv het van origine heidense kerstfeest als herinnering dat Christus het hemelse heiligdom met zijn bloed gereinind heeft?

David ;)

• Johanan

Ben bekend met dit feest,het Chanoek-ka.

Er zijn twee eerdere tempelinwijdingen geweest … die van de eerste, door Salomo gebouwde tempel en die van de tweede, door Zerubbabel gebouwde tempel; beide werden nadat de bouwwerkzaamheden voltooid waren, plechtig in gebruik genomen.

Maar er werd geen jaarlijks terugkerend feest gevierd ter herdenking hiervan, zoals wel gebeurde met deze herinwijding van de tweede tempel door Judas de Makkabeeër.

In tegenstelling tot de drie grote feesten, die in Jeruzalem door alle mannelijke personen bijgewoond moesten worden, kon het Inwijdingsfeest in hun respectievelijke steden worden gevierd, net zoals met het poerimfeest het geval was Ex 23:14-17; Es 9:18-32. In het hele land kwamen zij in hun synagogen bijeen om te zingen en vreugde te bedrijven, met boomtakken in de hand, terwijl de synagogen en de particuliere huizen met vele lampen verlicht waren.

De joden vieren dit feest tot op de huidige dag.

Maar wat is de betekenis voor christenen in deze tijd?. Gedurende de laatste winter van Jezus’ bediening, in 32 G.T., bezocht hij de tempel ten tijde van het Inwijdingsfeest. Het verslag luidt: In die tijd vond te Jeruzalem het inwijdingsfeest plaats. Het was winter, en Jezus wandelde in de tempel in de zuilengang van Salomo….Jo 10:22, 23. Kislev, de negende maand, komt overeen met november/december.

Natuurlijk was het onder de joden algemeen bekend dat dit feest in de winter plaatsvond. Daarom heeft de vermelding van het feit dat het winter was, hier mogelijkerwijs betrekking op de weersgesteldheid in plaats van op de tijd van het jaar als verklaring voor de reden waarom Jezus het verkoos onderwijs te geven in een beschutte plaats, in de zuilengang van Salomo.

Deze overdekte zuilengang bevond zich aan de O-zijde van het buitenste voorhof der heidenen, waar veel mensen plachten samen te komen…..Han 3:11; 5:12.

Er staat geen directe verklaring in de geïnspireerde Schrift dat Jehovah Judas de overwinning heeft geschonken en dat deze onder Zijn leiding herstelwerkzaamheden aan de tempel verrichtte, het meubilair ervan op zijn plaats zette, nieuw gerei vervaardigde en de tempel ten slotte weer inwijdde.

Doch opdat de profetieën met betrekking tot Jezus en zijn bediening vervuld konden worden en opdat de levieten ermee konden voortgaan hun slachtoffers te brengen totdat het grote slachtoffer van Gods Zoon gebracht zou zijn, moest de tempel nog bestaan en moesten de diensten daarin nog voortgang vinden toen de Messias verscheen Jo 2:17; Da 9:27.

Jehovah had mensen uit vreemde natiën, zoals Cyrus, gebruikt om bepaalde voornemens in verband met Zijn aanbidding te verwezenlijken Jes 45:1.

Hoeveel te meer zou hij dan een man kunnen gebruiken uit het midden van zijn opgedragen volk, de joden.

Wat ook het geval moge zijn, gedurende de bediening van Jezus Christus waren de diensten in de tempel nog in volle gang.

De tempel van Zerubbabel was door Herodes herbouwd vervangen en vergroot.

Om deze reden en uit antipathie tegen Herodes spraken de joden gewoonlijk slechts van twee tempels: die van Salomo en die van Zerubbabel. Noch in de woorden van Jezus noch in een van de geschriften van zijn discipelen vinden wij een veroordeling van het Inwijdingsfeest.

Christenen die in het nieuwe verbond zijn opgenomen, zijn echter niet verplicht dit feest te vieren.  Kol 2:16; Ga 4:10, 11; Heb 8:6.

Johanan.

• Ellen-Josee

David, het gaat niet om een ‘verjaardag’ vieren in die zin met toeters, bezoek van tante Betje en een taart. We vieren het want we zijn blij dat de Here Jezus Christus als een kwetsbaar mensenkind op deze wereld is gekomen om alles voor ons naar het kruis te dragen wat menserlijkerwijze maar te bedenken valt. Daarboven kwam de Here Jezus Christus ook nog om de breuk te herstellen tussen God Yahweh en de mensheid, die door de zondeval was ontstaan. Daarom is iedere kreet die de Here Jezus Christus heeft geslaakt en iedere stap die Hij heeft gezet belangrijk voor mij. Ik jubel dat Hij dat voor ons en voor mij heeft gedaan! Het is een gebeurtenis die in de wereldgeschiedenis zijn weerga niet kent.

Dat je daarnaast Chanuka wilt vieren is natuurlijk prima, maar ik denk niet dat de Here Jezus Chanuka vierde met kaarsjes en een standaart gebedje, Hij was immers zelf het Licht. Hoewel ik Chanuka een leuk feest vind, vier ik naast de geboorte van de Here Jezus Christus die voor mij de belangrijkste is. Tempels donderen in mekaar, maar de Here Jezus is van alle eeuwigheid.

Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’ (Joh 8:12)

• Frans

Ter aanvulling:

http://www.shalomgemeente.nl/chanukka.htm

• Florin

chanoeka en kerst zijn allebei geen Bijbelse feesten. Ik vind dat wie chanoeka viert niet raar moet gaan kijken naar iemand die kerst viert want dan meet men met twee maten.

Florin

• theo

Ik naam aan dat jullie een synagoge hebben ipv een kerk?

Dat jullie je op viervoeters verplaatsen en niet in auto trien of bus of fiets jullie voortbewegen.

Ik neem aan dat jullie alleen psalmen zingen en geen orgel in de kerk hebben.

Etc. etc. etc.

Als je begrijpt wat ik bedoel.

• LeSage

Je hebt gelijk - Chanuka heeft meer betekenis dan kerstfeest.

• theo

JG prikkers kunnen niet zo best tegen ktitiek als het hun geloofsovertuigingen aangaat zo blijkt keer op keer terwijl ze menigmaal kritiek spuwen richting de “”gevestigde kerken“” .

Ze zwijgen wanneer hier op het prikbord hun geloofsuitingen onder de loep worden genomen.

En nu blijkt dat ook jij zwijgt als er kritiek komt op je visie.

Kun jij er ook al niet tegen?

• Lut

David Schreef:

——————————————————-

>

> Waarom geen Chanukah vieren ipv het van origine

> heidense kerstfeest als herinnering dat Christus

> het hemelse heiligdom met zijn bloed gereinind

> heeft?

>

> David ;)

David, ik heb daar tal van redenen voor.

Ten eerste omdat ik deel uitmaak van een christelijke gemeenschap (zowel in familieverband, buren, sociaal vereningingsleven, vormingscursussen enz) waar kerst gevierd wordt. Ik zou het sneu vinden als ik daar niet meer aan zou meedoen, meevieren, niet alleen voor mij, ook voor al die mensen waar ik met kerst gemeenschap mee vorm.

De herinnering aan de komst op de wereld van Jezus is niet alleen een dankbaar herinneren aan't verleden; het is een lichtpunt in het nu,

Ten tweede omdat ik niet vind dat ik als christen al de feesten en geplogenheden van de Joden moet overnemen.

Ik moet in die dingen niet nadoen wat Jezus deed. In de feestelijkheden moet ik Hem niet navolgen.

Jezus vierde wat zijn volk vierde en wat zijn volk feestte.

Ik vier wat mijn traditie viert, wat mijn familie viert.

en ik heb zo'n idee en gevoel dat dit ok is.

Ten derde: wij hebben ons Paasfeest; de intense goede week;

En daarin is veel aandacht voor het instellen van het avondmaal;

En vooral ook aandacht voor de lijdensweg van Jezus; zijn dood ; zijn bloed

Wat Jezus' bloed deed, om dat te gedenken, daar hebben wij ons paasfeest voor.

Ten vierde: ik vind net die verscheidenheid in tradities en feesten en de inhoud ervan en hoe dat gegroeid is boeiend;

En misschien is er nog een ten vijfde, maar dat valt me nu op dit moment niet in ;)

• Sietse 45

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> David, het gaat niet om een ‘verjaardag’ vieren in

> die zin met toeters, bezoek van tante Betje en een

> taart. We vieren het want we zijn blij dat de Here

> Jezus Christus als een kwetsbaar mensenkind op

> deze wereld is gekomen om alles voor ons naar het

> kruis te dragen wat menserlijkerwijze maar te

> bedenken valt. Daarboven kwam de Here Jezus

> Christus ook nog om de breuk te herstellen tussen

> God Yahweh en de mensheid, die door de zondeval