Hoofdbeveiliger Maasbach doet boekje open
Geplaatst op14 december, 2011 doorgoedgelovig
Het is alweer 16 jaar geleden dat de Johan Maasbach Wereldzending in de media onder vuur lag. Ex-leden beschuldigden evangelist Maasbach Sr. destijds van seksueel misbruik en gesjoemel met geld. Ze publiceerden een zwartboek met alle details. Hoewel justitie gaan aanleiding zag om hem te vervolgen, moest de organisatie (onder meer met het vertrek van Jan Zijlstra) een flinke aderlating doen. De oude Maasbach is inmiddels overleden, maar zoon David Maasbach die het familiebedrijf al jaren leidt, en bekend is van zijn uitzendingen bij SBS6, krijgt nu ook een ‘aanval van satan’ te verduren. Op weblog Armageddon trekken ex-leden onder aanvoering van de voormalige hoofdbeveiliger van Maasbach Jr. aan de bel.
“Jarenlang waren ik en mijn vrouw er van overtuigd dat dit de plek was waar wij ‘thuis waren’,” schrijft beveiliger Pieter. “Met overtuiging en met een oprecht gevoel zijn wij elke zondag opgegaan naar Den Haag om in het Capitol Evangelie Center de diensten bij te wonen. Zelfs deden wij trouw onze ‘taken’ aldaar, ik de beveiliging en mijn vrouw nu en dan in de winkel of boekentafel… Ja, we waren er dolgelukkig en dienden de Heer… althans dat dachten wij.” Tot op een dag, begin dit jaar, hij getuige was van een opmerkelijke dienst waarin Maasbach roerloos op het podium bleef liggen. Hij had een soort van godservaring gehad die leidde tot een speciale inzameling.
“David weet altijd weer om mensen zover te krijgen om hem van geld te voorzien (ze geven het niet aan mij, maar aan God). Neem als voorbeeld de afgelopen happening 7 dagen met Maasbach. Elke avond werden alle registers opengetrokken want David had 25.000 euro nodig. Wel een half uur lang stond hij op het podium de mensen te bewerken en op het goede vertrouwen in te spelen… En ja hoor, elke avond sleepte David de gevraagde 25.000 euro binnen, en dit 7 maal… Veel mensen geven van hun laatste reserve om zoals David het zegt: God te dienen met giften. Ze ontzien zichzelf van luxe en meer… Deze opoffering is niet terug te vinden bij de familie: dure kleren, dure telefoons en Louis Vuitton tasjes zijn eerder regel dan uitzondering.”
Maasbach wordt op het blog omschreven als een egocentrische, op aandacht en geld beluste wolf in schaapskleren die mensen die hem tegenwerken zonder pardon de kerk uitzet. “Ik schrijf dit niet om David en zijn gemeente schade toe te brengen,” schrijft Pieter, “maar omdat ik vind dat goedgelovige mensen horen te weten wat er zich achter de schermen afspeelt.” In een mailwisseling met Goedgelovig geeft hij aan op zijn blog “alleen controleerbare zaken” te melden. Dit deels vanuit beroepsethiek, deels om niet van smaad te worden beschuldigd. Andere ex-leden lijken zijn lezing echter te bevestigen.
http://goedgelovig.wordpress.com/2011/12/14/hoofdbeveiliger-maasbach-doet-boekje-open/#more-28161