thomas Schreef:
——————————————————-
> Ik weet wel waar je op doelt, maar de verlosser
> wordt in jouw denken wellicht als een persoon
> aangezien.
Ik geloof niet zozeer in een verlosser; de manier waarop Mozes tot verlosser wordt gevormd was de aanleiding voor mij om deze post te maken.
>
> Het is echter iets uit het geloof, wat gevormd
> wordt, door Geest.
>
> En wat uit het geloof is, is uit God.
De nazi's geloofden ook ergens in. De romeinen ook. Net zoals de katharen, de rooms katholieken, de communisten e.d.
Dus: over welk geloof heb je het?
> En dat lees
> ik verder in de verhalen van Mozes en Jezus, dat
> zij geleid worden door de Heere.
>
> Vandaar ook mijn opmerking; hoe bedenk je dat zij
> opgevoed zijn door de dochter van het kwaad
dat is wat ik -gewoon, onbevangen- lees.
> en dat
> de verlosser daaraan zijn werken en woorden,
> kortom, zijn leven te danken heeft.
Zo heb ik dat niet gezegd.
Maar als het waar is dat gevolgen uit oorzaken voort komen, zou je dat misschien kunnen overwegen.
Voorlopig houd ik het er maar op, dat men het goede niet kan brengn zonder te weten wat het kwaad is.
> Het is de verlosser, die de mens verandert,
> schreef ik al, en welke de mens thuisbrengt.
>
> Niet de grootbrengers van het natuurlijke wezen,
> het natuurlijk lichaam.
Dat is zo, maar waarom denk je dat de symboliek van het Mozes-verhaal te maken heeft met het natuurlijk lichaam?
> Heb 11,24
> Door het geloof heeft Mozes, nu groot geworden
> zijnde, geweigerd een zoon van Faraö’s dochter
> genaamd te worden;
>
Hij kan het 1000 keer weigeren, maar hij was het wel!
Zo'n ontkenning lijkt een beetje op het adagium van bijvoorbeeld Perihelium, die zégt verlost te zijn van het kwaad, maar het in feite niet is.