Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De Verlosser Komt

• LeSage

….dat is het thema van de adventstijd.

Naast Jezus wordt in de bijbel Mozes als een verlosser gezien.

Toch zit er in de geboorte van de verlosser op zich al dit vreemde element: hij is ongewenst door het kwaad (de farao) maar toch bestaat zijn eigen redding, en de basis van zijn ontwikkeling er nu juist uit dat hij wordt opgevoed door nota bene de dochter van het kwaad.

Daar kan toch niets goeds uit voortkomen, zou je zo denken.

Wat betekent het als je moet beseffen dat je verlosser is gered, en opgevoed door de dochter van het kwaad?

• Stefan

>Wat betekent het als je moet beseffen dat je verlosser is gered, en opgevoed door de dochter van het kwaad?

Hoe kom je op zo'n gedachte, daar het precies andersom is; de mens wordt gered en opgevoed door de Verlosser.

Efeze 2

1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

2 In welke gij eertijds gewandeld hebt naar de eeuw dezer wereld, naar de overste van de macht der lucht, van de geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;

3 Onder welke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden van ons vlees, doende de wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;

4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft,

5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; ( uit genade zijt gij zalig geworden)

6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in de hemel in Christus Jezus;

7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen de uitnemende rijkdom van Zijn genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

• LeSage

Als je mijn inleiding nog eens goed doorleest, zul je begrijpen hoe ik daarop kom.

• Stefan

Ja, die inleiding heb ik gelezen, en daarom vraag ik mij af, hoe je daar op komt..:D

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Als je mijn inleiding nog eens goed doorleest, zul je begrijpen hoe ik daarop kom.

Ik begrijp hoe je er op komt, het is misschien handig als je er meteen de tekstverwijzing bijzet, altijd handig ;)

• LeSage

Mozes ——– verlosser

Farao ——– (heerser van) het kwaad

dochter ——- volger van het kwaad

kwartje –rinkeldekink – gevallen?

• LeSage

Joh Frans, da's toch juist leuk……zo'n oud verhaal zelf weer eens opzoeken……kom je meteen nog eens langs allerlei andere verhalen die zo mooi zijn om nog eens te herlezen……

:D

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Joh Frans, da's toch juist leuk……zo'n oud verhaal zelf weer eens opzoeken……kom je meteen nog eens langs allerlei andere verhalen die zo mooi zijn om nog eens te herlezen……

>

> :D

Voor mij geen probleem hoor, maar het is voor een onbekend aantal lezers misschien wel een stapje om verder te gaan.

• Stefan

Ik weet wel waar je op doelt, maar de verlosser wordt in jouw denken wellicht als een persoon aangezien.

Het is echter iets uit het geloof, wat gevormd wordt, door Geest.

En wat uit het geloof is, is uit God. En dat lees ik verder in de verhalen van Mozes en Jezus, dat zij geleid worden door de Heere.

Vandaar ook mijn opmerking; hoe bedenk je dat zij opgevoed zijn door de dochter van het kwaad en dat de verlosser daaraan zijn werken en woorden, kortom, zijn leven te danken heeft.

Het is de verlosser, die de mens verandert, schreef ik al, en welke de mens thuisbrengt.

Niet de grootbrengers van het natuurlijke wezen, het natuurlijk lichaam.

Heb 11,24

Door het geloof heeft Mozes, nu groot geworden zijnde, geweigerd een zoon van Faraö’s dochter genaamd te worden;

Joh 3,14

En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;

Hand 3

22 Want Mozes heeft tot de vaderen gezegd: De Heere, uw God, zal u een Profeet verwekken, uit uw broeders, gelijk mij; Die zult gij horen, in alles, wat Hij tot u spreken zal.

23 En het zal geschieden, dat alle ziel, die deze Profeet niet zal gehoord hebben, uitgeroeid zal worden uit het volk.

24 En ook al de profeten, van Samuël aan, en die daarna gevolgd zijn, zovelen als er hebben gesproken, die hebben ook deze dagen te voren verkondigd.

25 Gij zijt kinderen van de profeten, en van het verbond, dat God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zaad zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.

26 God, opgewekt hebbende Zijn Kind Jezus, heeft Hem eerst tot u gezonden, dat Hij u zegenen zou, daarin dat Hij een ieder van u afkere van uw boosheden.

• LeSage

thomas Schreef:

——————————————————-

> Ik weet wel waar je op doelt, maar de verlosser

> wordt in jouw denken wellicht als een persoon

> aangezien.

Ik geloof niet zozeer in een verlosser; de manier waarop Mozes tot verlosser wordt gevormd was de aanleiding voor mij om deze post te maken.

>

> Het is echter iets uit het geloof, wat gevormd

> wordt, door Geest.

>

> En wat uit het geloof is, is uit God.

De nazi's geloofden ook ergens in. De romeinen ook. Net zoals de katharen, de rooms katholieken, de communisten e.d.

Dus: over welk geloof heb je het?

> En dat lees

> ik verder in de verhalen van Mozes en Jezus, dat

> zij geleid worden door de Heere.

>

> Vandaar ook mijn opmerking; hoe bedenk je dat zij

> opgevoed zijn door de dochter van het kwaad

dat is wat ik -gewoon, onbevangen- lees.

> en dat

> de verlosser daaraan zijn werken en woorden,

> kortom, zijn leven te danken heeft.

Zo heb ik dat niet gezegd.

Maar als het waar is dat gevolgen uit oorzaken voort komen, zou je dat misschien kunnen overwegen.

Voorlopig houd ik het er maar op, dat men het goede niet kan brengn zonder te weten wat het kwaad is.

> Het is de verlosser, die de mens verandert,

> schreef ik al, en welke de mens thuisbrengt.

>

> Niet de grootbrengers van het natuurlijke wezen,

> het natuurlijk lichaam.

Dat is zo, maar waarom denk je dat de symboliek van het Mozes-verhaal te maken heeft met het natuurlijk lichaam?

> Heb 11,24

> Door het geloof heeft Mozes, nu groot geworden

> zijnde, geweigerd een zoon van Faraö’s dochter

> genaamd te worden;

>

Hij kan het 1000 keer weigeren, maar hij was het wel!

Zo'n ontkenning lijkt een beetje op het adagium van bijvoorbeeld Perihelium, die zégt verlost te zijn van het kwaad, maar het in feite niet is.