Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

verwondering

• theo

Alle dogma's ten spijt. Alle zelfverzekerde geloofsovertuigingen ten spijt.

Het is advent, kerst nadert.

Kunnen we ons echter nog verwonderen?

Veel mensen hebben niks met (gelovige) symboliek maar geloven gewoon wat ze denken dat ze moeten of willen geloven.

Maar kunnen we ons nog verwonderen?

Verwonderen dat dat de nacht overgaat in de dag? Verwonderen dat de knoppen na een lange winter “”zomaar“” weer aan de bomen komen?

Verwonderen over nieuw leven?

Verwonderen over vrede op aarde in een wereld waar de vrede vaak ver te zoeken is?

Verwonderen dat God naar ons toe is gekomen als een kwetsbaar kind? ( Of is dat op zich ook weer een dogma?)

WEES het wonder. Wees ZELF het wonder.

• Richard II

Jazeker, Theo, en of ik mij kan verwonderen. De laatste tijd maak ik veel natuurfoto's en dan gaat er een wereld voor je open, waarin je steeds verwonderd, nee verbijsterd bent over die natuur. Over planten bijvoorbeeld die je het hele jaar niet ziet, maar die ineens een paar weken uitbundig bloeien en daarna net zo snel weer verdwenen zijn als ze waren. Die planten bestaan helemaal niet, maar toch ineens heel even wel. En kijk eens naar een spectaculaire zonsondergang of zonsopkomst.

Waar ik mij in het geheel niet over verwonder is dat er een god naar ons toe gekomen zou zijn als een kwetsbaar kind.

Ik kan mij er alleen maar over verwonderen dat mensen zulke sprookjes geloven. Maar dat is een ander soort verwondering.

O ja, advent en kerstmis, dat zegt mij helemaal niets. Wat mij betreft doeken ze kerstmis nog voor de komende editie op. Maar ja, het zal mij verwonderen als dat nog lukt, want er zijn alweer overal kerstbomen en andere kitsch.

Als jij nu eens begint kerstmis in jouw kerk een keer over te slaan? Of gewoon afschaft?

Om je gelovigen te verwonderen? Om zelf het wonder te zijn?

• Allen

Mooi stukje theo,

inderdaad, wij verwonderen ons tegenwoordig nergens meer over.

we nemen alles maar als een vanzelfsprekendheid aan.

Klein voorbeeld, wie denkt er nog bij na dat we iedere morgen gewoon brood uit de kast kunnen pakken?

Allen.

• Frederik D

Waarom zou men zich verwonderen?

En wonderen bestaan niet.

• Sietse 45

Matth 15:31

31 De mensen zagen vol verwondering hoe doofstommen gingen spreken, kreupelen beter werden, verlamden gingen lopen en blinden weer konden zien, en ze brachten hulde aan de God van Israël.

Marc 15:5

5 Maar Jezus zei helemaal niets meer, tot verwondering van Pilatus.

Luc 24:12

12 Petrus echter stond op en rende naar het graf. Hij bukte zich om te kijken, maar zag alleen de linnen doeken liggen. Daarop ging hij terug, vol verwondering over wat er gebeurd was.

Hand 24:31

31 Vol verwondering keek Mozes naar dit schouwspel, maar toen hij dichterbij kwam om het te onderzoeken, klonk de stem van de Heer:

En zo kun je je blijven verwonderen, en vol van volwondering zijn

over vele dingen ook in je eigen leven die zijn gebeurt en nog steeds voltrekken.

• 'en passant'

theo Schreef:

——————————————————-

> WEES het wonder. Wees ZELF het wonder.

(tu) Diepzinnige uitspraak Theo…

Verwondering is kijken met ‘andere’ ogen, is het ontstijgen aan het alledaagse ;)

Marith

• Lut

Allen,

Het is zo vaak pas , als iets van die vanzelfsprekendheden je afgenomen worden, dat je beseft dat het helemaal zo vanzelfsprekend niet is.

Bv; het water uit de kraan; Als ze aan de waterleiding werken, en je krijgt bericht dat er geen water zal zijn tussen 9 en 12 uur… je bent dus verwittigd… en toch… dan betrap je je erop hoe vaak je toch naar die kraan grijpt.

Vanzelfsprekend toch dat daar water uitkomt, totdat die droog staat.

Dan pas, komt het besef: hèè, hoe onbewust ga ik om met die dingen, die zogenaamde vanzelfsprekendheden.

Nieuwjaar nadert, en traditioneel wensen we elkaar een goede gezondheid; of we heffen het glas en wensen “gezondheid”, “santé”, “…Maar, als er dan opeens als een donderslag bij heldere hemel iets gebeurt, waardoor die gezondheid een stevige knauw krijgt, en je mobiliteit verliest, en pijn lijdt, … dan pas komt dat besef ”ik vond het te vanzelfsprekend"

• theo

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Jazeker, Theo, en of ik mij kan verwonderen. De

> laatste tijd maak ik veel natuurfoto's en dan gaat

> er een wereld voor je open, waarin je steeds

> verwonderd, nee verbijsterd bent over die natuur.

> Over planten bijvoorbeeld die je het hele jaar

> niet ziet, maar die ineens een paar weken

> uitbundig bloeien en daarna net zo snel weer

> verdwenen zijn als ze waren. Die planten bestaan

> helemaal niet, maar toch ineens heel even wel. En

> kijk eens naar een spectaculaire zonsondergang of

> zonsopkomst.

Kijk, dat noem ik oprechte verwondering want het is toch allemaal vanzelfsprekend wat je ziet?

>

> Waar ik mij in het geheel niet over verwonder is

> dat er een god naar ons toe gekomen zou zijn als

> een kwetsbaar kind.

Verwonder jij als atheist je daar NIET over?

> Ik kan mij er alleen maar over verwonderen dat

> mensen zulke sprookjes geloven. Maar dat is een

> ander soort verwondering.

Aha.

>

> O ja, advent en kerstmis, dat zegt mij helemaal

> niets. Wat mij betreft doeken ze kerstmis nog voor

> de komende editie op. Maar ja, het zal mij

> verwonderen als dat nog lukt, want er zijn alweer

> overal kerstbomen en andere kitsch.

Dat zijn vervelende bijverschijnselen inderdaad. maar daar hoeven we ook niet aan mee te doen toch?

>

> Als jij nu eens begint kerstmis in jouw kerk een

> keer over te slaan? Of gewoon afschaft?

Welnee, wij mensen hebben rituelen nodig en feestdagen en vaste ijkpunten in het leven.

> Om je gelovigen te verwonderen?

DAT probeer ik in iedere preek wel hoewel dat niet altijd meevalt. ik probeer in iedere preek minstens één ogenopener mee te geven.

> Om zelf het wonder te zijn?

Het is op zich al een wonder dat ik op mijn vijftigste met dit werk heb mogen beginnen. Wie overkomt dat nou om op die leeftijd van je hobby je beroep te mogen maken?

(Daan kom maar weer !!!)

• theo

Zee juist opgemerkt hoewel - wij en tegenwoordig en niemand - wel AL te zwart/wit is natuurlijk.

• Richard II

> > Waar ik mij in het geheel niet over verwonder is

> > dat er een god naar ons toe gekomen zou zijn als

> > een kwetsbaar kind.

>

> Verwonder jij als atheist je daar NIET over?

Haha! Nee, inderdaad ik verwonder mij hier niet over, want er is niets om je over te verwonderen.

Marcus en Johannes weten niets van de komst van een kwetsbaar kind.

Er gaan wel eens stemmen op die zeggen dat er helemaal nooit een god als kwetsbaar kind is geweest.

Dat het hele Jezus-gebeuren pure fantasie is.

Die zitten stemmen zitten er in elk geval niet erg ver naast.

Denk jij nu echt dat er goden bestaan die zoiets zouden doen? En zich vervolgens nog laten kruisigen ook?

Heb je de nieuwe Hendrikse al gelezen?

> > overal kerstbomen en andere kitsch.

>

> Dat zijn vervelende bijverschijnselen inderdaad.

> maar daar hoeven we ook niet aan mee te doen toch?

Doe ik ook niet.