Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Nadenken 2: je dagelijks leven is je godsdienst

• LeSage

Uit: de Profeet (Kahlil Gibran)

En een oude priester zei: Spreek tot ons over godsdienst.

En hij zeide:

Heb ik deze dag over iets anders gesproken?

Is godsdienst niet iedere daad en iedere bespiegeling,

en wat geen daad noch bespiegeling is, maar een wonder en een verrassing die eeuwig in de ziel opborrelt, zelfs terwijl de handen de steen houwen of het weefgetouw bedienen?

Wie kan zijn geloof scheiden van zijn daden, of zijn mening van zijn bezigheid?

Wie kan zijn uren voor zich uitspreiden, zeggende: ‘Dit uur voor God en dat voor mijzelf, dit voor mijn ziel en dat voor mijn lichaam?’

Al je uren zijn vleugelen die door de ruimte zweven, van zelf naar zelf.

Hij die zijn zedelijkheid als zijn beste kleed draagt, zou beter naakt kunnen zijn.

De wind en de zon zullen geen gaten in zijn huid trekken.

En wie zijn gedrag bepalen laat door zijn zedeleer, zet zijn zang-vogel in een kooi gevangen.

Het vrije lied komt niet door tralies en draden.

En voor wie aanbidding een venster is, dat geopend maar ook gesloten kan worden, hij heeft nog niet het huis van zijn ziel bezocht, welks vensters van dageraad tot dageraad reiken.

Je dagelijks leven is je tempel en je godsdienst.

Wanneer je het binnentreedt, neem dan al wat je hebt mee.

Neem de ploeg en het aambeeld, de hamer en de luit,

en wat je voor je gebruik of voor je genoegen gemaakt hebt.

Want in je droom kun je niet uitstijgen boven je verworvenheden, noch lager vallen dan je mislukkingen.

En neem alle mensen mee:

Want in aanbidding kun je niet hoger vliegen dan hun verwachtingen, noch je dieper verootmoedigen dan hun wanhoop.

En zo je God wilt kennen, tracht dan geen raadselen op te lossen.

Zie liever om je heen en je zult hem zien spelen met je kinderen.

En kijk naar de hemel; je zult hem zien wandelen in de wolk, zijn armen uitstrekkend in de bliksem en neerdalend in de regen.

Je zult hem zien glimlachen in de bloemen, en zijn handen zien oprijzen en wuiven in de bomen.

• Frans

Het is mooi, het klinkt ook mooi. Goed gezegd enz….

Probleem is dat het eens goed zeggen niks inhoud, ik vind allerlei Chinese gezegden ook mooi en goed gevonden. Ook die van Godfried Bomans trouwens. B)

Alleen leiden ze niet tot God maar tot onszelf en ons gevoel. Dat wil zeggen dat we blijven bij ons vertrekpunt en niet op weg gaan naar het doel, of we hebben geen doel, dat kan ook.

Als ik beroemd zou zijn en ik zeg bijv.: “Zoek God niet in jezelf, Hij vond jou al” dan slikten velen deze uitspraak, nu kijken de meesten naar wie wat zegt zonder meer.

Mozes kwam niet zo goed uit zijn woorden, maar God zorgde er voor dat het duidelijk was.

• LeSage

Frans,

neem nu de eerste eigenlijke zin: Is godsdienst niet iedere daad en iedere bespiegeling,

Denk jij nu echt dat iedere christen dat begrijpt en onderschrijft?

En zo vind ik iedere zin vol zitten met dingen die een zegen voor ons zijn als we er goed over na denken

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Frans,

>

> neem nu de eerste eigenlijke zin: Is godsdienst niet iedere daad en iedere bespiegeling,

> Denk jij nu echt dat iedere christen dat begrijpt en onderschrijft?

Nee, dat denk ik niet en terecht vind ik. Het zou in het dienen van God (Godsdienst), uit onze handelingen moeten blijken, maar zo is het niet altijd.

• LeSage

Maar dan ziijn er toch nog heel wat christenen die uit deze eerste zin bijvoorbeeld toch een aansporing kunnen halen ipv het als leeg/zinloos naast zich neer te leggen?

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Maar dan ziijn er toch nog heel wat christenen die uit deze eerste zin bijvoorbeeld toch een aansporing kunnen halen ipv het als leeg/zinloos naast zich neer te leggen?

Zeker wel, en het goede behouden.

• 'en passant'

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Uit: de Profeet (Kahlil Gibran)

"Wie kan zijn geloof scheiden van zijn daden, of zijn mening van zijn bezigheid?

Wie kan zijn uren voor zich uitspreiden, zeggende: ‘Dit uur voor God en dat voor mijzelf, dit voor mijn ziel en dat voor mijn lichaam?’

Al je uren zijn vleugelen die door de ruimte zweven, van zelf naar zelf.

Hij die zijn zedelijkheid als zijn beste kleed draagt, zou beter naakt kunnen zijn.

De wind en de zon zullen geen gaten in zijn huid trekken.

En wie zijn gedrag bepalen laat door zijn zedeleer, zet zijn zang-vogel in een kooi gevangen.

Het vrije lied komt niet door tralies en draden.

En voor wie aanbidding een venster is, dat geopend maar ook gesloten kan worden, hij heeft nog niet het huis van zijn ziel bezocht, welks vensters van dageraad tot dageraad reiken".

Kahlil Gibran's woorden zijn de reflectie van de diepe Wijsheid die hem bezielde..

Marith

• CU

Maar nu even moderner.

Een bekeerling krijgt voor het dagelijks leven er direkt een kultuurvoorschrift bij.

Je moet naar die gemeenschap van gelovigen en niet naar die andere. Je moet die boeken lezen en je moet andere boeken niet lezen. Je moet dit doen en je moet dat laten. Je moet je zo kleden en niet anders. Je moet naar bepaalde tv-programmas kijken en niet naar anderen. Je moet naar die radiozenders luisteren en niet naar anderen. Je moet met die mensen omgaan en niet met anderen.

Help, je bent gelovig geworden.

• Johanan

Wat een wijsheid CU,diep over nagedacht?

Johanan.

• LeSage

Wie zegt dat moderne bekeerlingen zich zoiets aan laten doen, CU?