Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Nadenken: over vrijheid.

• LeSage

Uit: De Profeet (Kahlil Gibran)

Over Vrijheid

En een redenaar zeide: Spreek tot ons over vrijheid.

En hij antwoordde:

Aan de stadspoort en bij het haardvuur heb ik je ootmoedig zien buigen en je eigen vrijheid zien aanbidden,

zoals de slaven zich vernederen voor een tyran en hem prijzen hoewel hij hen slaat.

Ja, in de tempelhof en in de schaduw van de burcht heb ik de meest vrijen onder je hun vrijheid zien dragen als een juk en een handboei.

En mijn hart bloedt in mij; want je kunt enkel vrij zijn, wanneer zelfs het verlangen vrijheid te zoeken een harnas voor je wordt en wanneer je niet langer over de vrijheid spreekt als over een doel en een vervulling.

Je zult inderdaad vrij zijn, wanneer je dagen niet zonder zorg en je nachten niet zonder hunkering en verdriet zijn,

maar deze dingen je leven omgorden en je er toch naakt en ongebonden boven uit stijgt.

En hoe zal je boven je dagen en nachten uitstijgen, tenzij je de ketenen verbreekt, die je aan de dageraad van je inzicht om je middag-uur hebt geslagen?

Voorwaar, wat je vrijheid noemt is de sterkste dezer ketenen, hoewel haar schakels glinsteren in de zon en je ogen verblinden.

En wat zijn het anders dan deeltjes van je eigen zelf, die je wilt laten schieten, opdat je vrij moogt worden?

Zo het een onrechtvaardige wet is die je wilt afschaffen, werd die wet met je eigen hand op je eigen voorhoofd geschreven.

Je kunt haar niet uitwissen door je wetboeken te verbranden, noch door de voorhoofden van je rechters te wassen, ook al stort je de zee over hen uit.

En zo je een despoot wilt onttronen, zie dan eerst toe dat zijn troon, die in je staat opgericht, vernietigd wordt.

Want hoe kan een tyran heersen over de vrije en de trotse dan door een tyrannie in hun eigen vrijheid en een schaamte in hun eigen trots?

En zo je een zorg wilt afwerpen, die zorg werd meer door je gekozen dan dat zij je werd opgelegd.

En zo je een angst wilt verjagen, de zetel daarvan troont in je eigen hart en niet in de hand van de gevreesde.

Waarlijk, alle dingen trekken door je wezen in een voortdurende halve omhelzing, het verlangde en het gevreesde, het weerzinwekkende en het geliefde, het vervolgde en dat waaraan je wilt ontkomen.

Deze dingen gaan door je heen als lichtflitsen en schaduwen, die in paren aan elkaar hangen.

En wanneer de schaduw vervaagt en niet meer is, wordt het dralende licht de schaduw van een ander licht.

En zo wordt je vrijheid, wanneer zij haar boeien slaakt, zelf de bloei van een grotere vrijheid.

• 'en passant'

En mijn hart bloedt in mij; want je kunt enkel vrij zijn, wanneer zelfs het verlangen vrijheid te zoeken een harnas voor je wordt en wanneer je niet langer over de vrijheid spreekt als over een doel en een vervulling. K.G.

(tu) :)

• ­­¥ Lotje ­­¥

In de Bijbel is vrijheid nauw verbonden met liefde. In onze tijd horen juist zelfbeschikking en vrijheid bij elkaar. Het zijn twee visies op vrijheid die haaks op elkaar staan. Waar in de Bijbel zelfverloochening centraal staat, spreken we nu vooral over zelfontplooiing.

Hiermee samen hangt een verschillende kijk op de mens. Wanneer we een ongelovige kennis meenemen naar de kerk en de voorganger noemt ons allemaal zondaars, is het goed denkbaar dat onze kennis daar aanstoot aan neemt, want hij beschouwt zichzelf als een goed mens die het goede voorheeft met anderen. Als christenen beschouwen we ons wel als zondaars en als zondaars zijn we niet vrij. Daarom is in het christelijk geloof vrijheid ook nauw verbonden met het volgende onderwerp: vergeving. Vrijheid is in de Bijbel ook nauw verbonden met genade. Het is een gift, we krijgen het.

1.Lees Galaten 5:14-17. Wanneer we deze verzen lezen, zien we dat vrijheid niet hetzelfde is als doen wat we maar willen. Het uitgangspunt van het evangelie is echter wel de vrijheid: ‘u bent geroepen om vrij te zijn.’ Het probleem voor de Galaten was: en wat gaan we nu met deze vrijheid doen? Er kwamen leraars die hun vertelden dat ze bevrijd waren om nu deel uit te maken van Israël en Jood te zijn. Ze moesten zich daarom laten besnijden en de wet houden. Dit moest toch iets goeds zijn, want de wet leert ons wat God wil.

Bron:bijbel /internet

• Frederik D

En in je eigen woorden?

• Sietse 45

Lang leve de lol.

• LeSage

Dat was een zin die mij ook erg trof:)

• LeSage

Galaten 5:13 vv

13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

Ik ben van mening dat er, zelfs in ongelovigen, véél goeds woont. En ‘wedergeborenen’ zie ik er nogal eens blijk van geven dat ze zeker niet verlost zijn van het kwade. Misschien bedoelt Paulus het goed, maar het klopt niet wat hij zegt.

• Erik

Bedankt voor jou bijdrage Lotje, ik vond het mooi te lezen

• ­­¥ Lotje ­­¥

ja zo zie ik dat ongelovige niks goeds doen . Ze geloven immers niet . dus in ,goeds,geloven ze ook niet.

• Gonnie

Le Sage schrijft o.a:

Ik ben van mening dat er, zelfs in ongelovigen, véél goeds woont.

Zou het Le Sage, nu dat geeft de burger weer moed.(tu)