Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

was Eva echt zo'n dom kuiken?

  • eenzame man

    de slang in genesis 3

    In genesis 3 gaat het om letterlijke historische gebeurtenissen en feiten en niet om een mythe of om beeldspraak.

    In figuurlijke zin zou niemand de verzen 14 en 15 aan een slang toeschrijven. Net zomin als in het eveneens 3de hoofdstuk van Openbaring. De oude slang wijst op een wezen dat er al een tijd is zoals de slang in Genesis 3:1 alsook dezelfde slang die de 2de Adam in verzoeking bracht. Met deze verwijzingen is het ook duidelijk dat de slang de eerste Adam misleidde.

    Het Hebreeuwse woord voor serpent in Genesis 3:1 is Nachash, hetgeen de schijnende of lichtgevende betekent. Zie ook het woord Nehushtan in 2 Koningen 18:4. Zo betekent Saraph in Jesaja 6:2, een brandende omdat de serpenten in Numeri 21 brandden in het gif van hun beet. Ze werden Seraphim of Saraphs genoemd.

    Toen de Here tegen Mozes zei: maak u een brandende serpent, Numeri 21:8, zei Hij in feite: maak u een Saraph. In vers 9 lezen we dat Mozes een Nachash/Saraph maakte. Saraph werd een serpent genoemd omdat zijn beet brandde en is tevens een hemels wezen dan kan Nachash ook worden gebruikt als serpent omdat diens verschijning lichtgevend was en dus zou Nachash ook een hemels wezen kunnen zijn.

    De Cherubs in Gen. 3:24 lijken op hetzelfde wezen als in Gen. 3:1. De structuur van Genesis 3 is een inversie. De Nachash slang die Eva verleidde (2 Kor. 11:3) wordt in vers 14 geen engel van licht genoemd. Dus gaat het bij haar om een imitatie van een lichtwezen door de slang. Eva stond waarschijnlijk paf door de verschijning en had zich niet echt zomaar laten misleiden door een slang.

    In de beschrijving van satan als de koning van Tyrus is het duidelijk dat het laatst genoemde wezen een cherub was van bovennatuurlijke oorsprong. (Eze. 28:14). Zijn aanwezigheid in de Tuin van Eden wordt van een natuuurlijke schoonheid genoemd en perfect vanaf het moment dat hij geschapen was tot dat er ongerechtigheid in hem was gevonden. Dit alles ondersteunt de gedachte dat satan de lichtende engel was in Gen. 3 ook al vanwege de volgende woorden aan hem: "Uw hart was verlicht vanwege uw schoonheid, u hebt uw wijsheid bedorven door uw mooie verschijning; zodoende zal ik u in de afgrond werpen. Vers 17.

    Ook als deze woorden in Ezekiel 28 waren gesproken tegen een verheven persoon, is de koning van Tyrus vergeleken met een bestaand wezen. Beiden, koning en prins van Tyrus slaan op het meest volkomen wezen dat God ooit gemaakt had. Juist om als voorbeeld te dienen voor hoe diep zelfs dit wezen kon vallen.

    Het woord beest in Genesis 3:1 slaat op een levend wezen. Satan is dus een wijzer en mooier levend wezen dan welk ander wezen ook. Het woord beest is dus in deze context geen goede vertaling. We kunnen ons nauwelijks voorstellen dat Eva met een slang sprak en in vervoering raakte van zo'n debiel beest. Maar we kunnen ons wel voorstellen dat ze gefascineerd was van een engelachtig lichtwezen dat duidelijk hogere kennis had.

    Satan heeft als bijnaam slang, net als Dan in Genesis 49:17. Zo wordt Nero een leeuw genoemd in 2 Tim. 4:17. En Herodus een sluwe vos, Lucas 13:32. In Genesis 3:15 staat dat de messias ooit satan's hoofd zal verwonden. Misschien niet letterlijk maar satan's plannen zullen zeker ten einde komen op een dag. Zie ook Romeinen 16:20. We zullen satan niet letterlijk onder onze hak verbrijzelen maar hem op een veel concretere manier zijn macht ontnemen.

    Het verbrijzelen van de hiel van christus is een goede manier om zijn kruisiging te omschrijven. Maar door de opstanding uit de dood wist Christus op zijn beurt satan onschadelijk te maken. In één klap was het afgelopen met satan's macht. Hebr. 2:14, 1 Joh. 3:8, Ope. 20:1-3. Welke letterlijke woorden konden deze gebeurtenissen zo goed weergeven als de beeldspraak van satan's kop verbrijzelen? Zo zal satan in het stof bijten zoals de mens zich in het zweet zal werken.

    De vijanden zullen de grond likken, Psalm 72:9 betekent niet dat ze letterlijk de grond zullen likken maar dat ze flink vernederd worden. Als deze slang na afloop Nachash werd genoemd was dit omdat het meer scheen dan andere schepselen. Als de slang zogenaamd wijs was, dan kwam dit niet vanwege zijn eigen kennis maar vanwege zijn wijsheid om zichzelf onzichtbaar te maken voor alle observatie en vanwege zijn associatie met één van de vele namen van satan die Eva misleidde, 2 Kor. 11:3, 14.

    Wonderbaarlijk hoe een slang kon spreken tegen Eva Zonder spraakorganen of hoe satan een groot wonder kon doen door zich op die manier te vermommen om Eva te misleiden. De kracht van traditie wordt hier zichtbaar die op onze infantiliteit inwerkt met appels en slangen waardoor de mensheid misleid zou zijn. Satan is erin geslaagd om de focus te verleggen van de waarheid van god naar de leugen van satan en de misleiding van Eva. Juist de zogenaamde zondeval was het werk van god en niet de verstandige zet van satan om Eva's ogen te openen.

    De verleiding van de eerste Adam begon met de vraag, “heeft god gezegd…?” De verleiding van de 2de Adam begon met de vraag: “als u de zoon van god bent?” Deze verraderlijke stem was nog met net weg geëbt of een andere stem klonk uit de hemel: “deze is mijn geliefde zoon.”

    De nadruk werd verschoven van satan die lang genoeg de schijn had opgehouden van de verlosser van de mensheid naar God. De woorden van god die indertijd door Eva steeds meer in twijfel waren getrokken werden veranderd van “u zult zeker sterven” in “u zult nooit meer sterven.” Satan ontpopt zich hier als redder van de mens en duwt god weg. Maar duizenden jaren later laat God middels zijn zoon zien wie de echte redder is.

    Het is niet zonder betekenis dat de eerste woorden van de dienst op aarde van de 2de Adam “er staat geschreven” 3 keer worden herhaald, en dat zijn laatste ministeriële woorden 3 maal refereren aan het geschreven woord van johannes. (Joh. 17:8, 14, 17). De eerste verleiding slaagde omdat het woord van God 3 keer verkeerd geïnterpreteerd was; de laatste misleiding mislukte omdat hetzelfde woord van god werd herhaald.

    De geschiedenis van Gen. 3 is bedoeld als een waarschuwing, namelijk de sfeer van satan ligt binnen religieuze activiteiten en niet per sé binnen de sfeer van criminaliteit of porno. Zijn oorlogsgebied betreffen niet de zonden die voortkomen uit de gevallen mens maar het ongeloof in het menselijke hart. We hoeven satan's activiteiten niet in de kranten te lezen op de pagina's moord en doodslag maar veel eerder op de kansel te herkennen of binnen de theologie. Daar waar het woord van God in twijfel wordt getrokken, zien we de staart van de slang. Daarom is heidense literatuur ook zo populair. En daarom is alles wat de waarheid van god nadert, controversieel.

    Daarom ook, is satan blij met wat er geschreven staat in genesis 3:3, dat je zult sterven als je van de vrucht eet. Want hijzelf ziet zich als de boodschapper uit Psalm 91:11 die je begeleidt op al je wegen. Satan zelf kon nu zeggen: “het is geschreven” (Mat. 4:6) zolang als de boodschap zelf de inhoud kon vervangen.

  • eenzame man

    de 1ste Adam werd in de tuin van Eden misleid, de 2de in de woestijn door hetzelfde wezen.

  • Richard II

    Ach, ook zonder slang hadden Adam en Eva vroeg of laat wel een keer een appel van die boom gegeten.

    In het paradijs was immers verder niks te doen.

    Ikzelf zou ook nieuwsgierig geworden zijn door het verbod van de Here die appels te eten.

    Vroeg of laat zou ik ook hebben toegetast en er heerlijk van hebben gesmuld. Jij niet?

  • CU

    Doe niet zo onwetend. Jezus werd niet in de woestijn verlijd door de slang/satan. Het lukte immers niet?

    En toen Jezus op de rand van een dak stond van een huis in Jeruzalem, was dat toch niet in de woestijn?

  • CU

    Laat nu eens de vrouw aan het woord.

    Want welke vrouw zwicht nu niet voor een gestalte met een prachtig jasje aan, als ze alleen maar het kale vel van Adam gewend was?