Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Koninkrijk van God

• CU

Zijn er hier die menen wedergeboren te zijn?

Zo ja, op welke grond?

• theo

Is dat beter dan “gewoon”' christen?

Is dat noodzakelijk op grond van het verhaal over Nicodemus en één tekst van Petrus?

Als ik (of wie dan ook) van mezelf zeg dat ik wedergeboren ben is dat beter voor mezelf of voor mijn eigen ego of een garantiebewijs voor de hemel ipv de hel na mijn aards bestaan?

Is het noodzakelijk dat ik tegen anderen zeg dat ik echt wedergeboren ben OF dient een ander het over me te zeggen vanwege mijn doen en laten en getuigenissen of andere uitingen?

• Sietse 45

Vreemde uitdrukking hoor wedergeboren worden terwijl maar een maal geboren bent uit je ouders,

je zult maar bij wijze van spreken wedergeboren voelen zoals hier sommigen dat naar voren brengen.

Moet er niet aan denken als ik zo verder door dit leven zou moeten, werd dood ongelukkig en mijn kinderen

ook weet dat wel zeker dat wedergeboren laat maar, ben gedoopt alleen spijtig dat dit gebeurd is net na je geboorte.

• Frans

Dus ben je eigenlijk niet gedoopt maar gedipt ;)

Weetje, van wedergeboorte maakt me, zoals met vele uitdrukkingen in de bijbel, weer een soort toverwoord.

Als je lange tijd ziek en belabberd bent of doodmoe, en je geneest weer en bent uitgeslapen, dan voel je je ook als herboren, een nieuw mens.

Die uitdrukking komt dan ook van de bijbel en betekend ook hetzelfde. Je krijgt eindelijk inzicht in vele dingen van het leven en Gods bedoelingen, er valt een zware last van je af, je bent bevrijd, verlost van oude zonden. Een nieuwe start dit keer niet zonder Hem.

Niet alles zonneschijn, want ook bij ziekte, zelfs bij dood kijk je er anders tegenaan en is Gods vorm van troost niet veraf.

Zo voel ik (eenvoudig gezegd want het is nog zoveel meer) herboren zijn.

• Sietse 45

Nu voel ik mij al als herboren maar dat is op een andere manier dan wat jij bedoeld Frans,

en dit is werkelijk ook een heerlijk gevoel echt.:D

• CU

Wat wil je daarmee zeggen?

Is herboren voor jou hetzelfde als wedergeboren?

Of durf je niet te zeggen dat je wedergeboren bent en noem je het herboren zijn.

• CU

Wat was dan de uitkomst van het nachtelijke gesprek tussen Jezus en Nicodemus?

• Sietse 45

Nee dat zijn voor mij heel verschillende dingen

en wedergeboren worden nee blijf bijmezelf.

• Frans

CU Schreef:

——————————————————-

> Wat wil je daarmee zeggen?

>

> Is herboren voor jou hetzelfde als wedergeboren?

>

> Of durf je niet te zeggen dat je wedergeboren bent en noem je het herboren zijn.

Ik durf (oh, schande) te zeggen dat het hetzelfde is, completer (omdat het door Gods Geest is) dan hoe de meeste het zullen begrijpen, maar toch hetzelfde.

• theo

Ik ken het verhaal.

Mijn vragen en opmerkingen plaatste ik om na verloop van de discussie op het volgende uit te komen maar er is geen discussie en ga ik maar naar de opmerking die ik pas later had willen maken.

Namelijk: Alleen Johannes plaatst het verhaal over Nicodemus en wedergeboorte komt maar twee keer voor in de bijbel , bij Nicodemus en Petrus noemt het eenmaal.

ALS het werkelijk noodzakelijk zou zijn om wedergeboren te zijn waarom spreken de andere evangelisten er niet (met nadruk) over en de rest van de bijbel zwijgt er ook over.

De bijbel staat vol met verhalen en geboden waar het gaat om naastenliefde, humaniteit. De zorg voor vreemdelingen en wees en weduw en rechtelozen.

Hoe komt het dat een aantal christenen wedergeboren als hoogste goed hebben - er zelf en zelfs prat op gaan dat ze wedergeboren zijn -en niet de naastenliefde en b.v de opsomming van Paulus in Galaten 5 : 13 -26 en het beroemde verhaal eveneens van Paulus ; al had ik….maar ik had de liefde niet…….