Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Kan het christendom in Europa nog overleven?

• BOAZ

Tip, lees het hele artikel!

Stefan van Wersch: Het is heel belangrijk voor ons allemaal, als gelovigen in deze tijd dat we ons geloof verwoorden vanuit een persoonlijke ervaring, die laat zien dat je in het Christendom hebt ontdekt wie je als mens werkelijk bent, dat je in de meeste werkelijke zin tot ontplooiing komt. Dat is het kenmerk van een juiste opvatting van de waarheid. Dat je ontdekt wie je bent, dat je beseft dat je een schepsel bent en dat dit een reden tot vreugde is, dat je je roeping in het leven kent en voelt. Juist kennis van jezelf bevrijdt. Wie kan accepteren dat hij klein en zwak is, wie ontdekt dat nederigheid een persoon juist laat opbloeien, wie ontdekt dat geloof helpt te groeien, die staat sterk. Dan kun je pas zien hoe verrijkend het leven als christen is. Dan ga je merken uit eigen ervaring dat het Christendom wáár is. Het Christendom heeft mij doen begrijpen wie ik zelf ben.

Er zit een gevaar in het spreken in termen van ervaringen. Ervaring klinkt als iets subjectiefs of emotioneels, als het tegendeel van echte Waarheid, als verwatering ervan. Want zijn het niet juist de gnostici die steeds over ervaring spreken?

Ik ben ervan overtuigd dat het Christendom is gebaseerd op en alleen begrepen kan worden als een ervaring, maar wel een bijzondere. Het is de ervaring van een ontmoeting, met Christus, met de Ander, die voor iedereen Dezelfde is. Daarom is deze ervaring niet subjectief: het is de ervaring met steeds Dezelfde. Maar toch is elke ontmoeting met deze God steeds weer anders, dat is het schitterende ervan, en het wordt daarom nooit saai. Christus is steeds Dezelfde, maar elke mens is anders: het is een persoonlijke ervaring maar een objectiverende. Het is een ervaring die trouwens ook rationaliteit insluit, want rationaliteit is deel van ons mens-zijn.

Waarheid bestaat niet allereerst omdat dingen of dogma’s wáár zijn. In het Christendom is de waarheid geen kwestie van argumenteren, maar het is een Persoon: Jezus Christus (Ik ben de Waarheid). Waarheid is persoonlijk! In een persoonlijke relatie met Hem krijg je de ervaring dat de waarheid gelegen is in Zijn liefde voor ieder van ons. Dat is ook de ervaring van ontmoetingen tussen christenen onderling. Begrijp me goed: ik heb niets tegen de leer van de Kerk, ik geloof erin, in de objectiviteit ervan, maar het geloof van de Kerk is tenslotte de verwoording van die ontmoeting. De apostelen hebben in Christus God ontdekt, met hun hele wezen. Zijn woorden waren zo waar, omdat zij met hun hele wezen ontdekten dat zij waar waren. De leer van de Kerk gaat daar tenslotte op terug.

Voor mij is de kernervaring van het christendom deze: de ontdekking dat nederigheid de poort naar de liefde is en daarmee het geluk, en dat wie die poort doorgaat ook het lijden met liefde moet vullen, en in die zin het lijden omarmt. Dat is meegaan naar Golgotha. En het is een teleurstelling als je ziet dat anderen, binnen of buiten de Kerk, die ervaring niet willen meemaken. Dat is een stuk van het lijden dat je als christen te dragen hebt. Maar ik zal niet opgeven, omdat ik weet dat dit wáár is. Waarheen moeten we anders gaan? Beter, naar Wie zouden we anders moeten gaan?

http://www.bijbelofnewage.info/Christendom_overleving_in_Europa.htm

Boaz.

• 'en passant'

Wat treft jou in dit artikel Boaz?

Marith

• Allen

- Kan het christendom in Europa nog overleven?

In ieder geval niet het soort ‘'christendom’', ook wel genoemd ‘'het ik heb altijd gelijk christendom’', of het, ‘'iedereen die het niet met mij eens is gaat naar de hel christendom’', wat jij vertegenwoordigd.

Dat hoop ik van ganser harte.

Allen.

• theo

Dar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen Allen.

Zekerheden en fanatisme doen het altijd goed..als het nou om politiek gaat of om religie.

Redelijkheid blijft ook wel maar lat zich natuurlijk vanzelfsprekend minder gelden en valt minder op.

Vrijzinnigheid heft zichzelf vroeg of laat op.

Groeiende geloofsgemeenschappen zijn DIE geloofsgemeenschappen die zekerheden bieden, waar de gelovigen precies weten waar ze aan toe zijn en dat spitst zich naast vaststaande dogma's meestal ook toe op:

Het enige ware juiste geloof en het sterk veroordelen van andersgelovigen - geen sex voor het hiwelijk en niet samenwonen maar trouwen- stenge veroordeling van homosexualiteit- geen abortus en geen euthanasie een sterk leger - pro doodstraf-

Geweldige zekerheden en men smult ervan.

• M*j*r**

“Kan het christendom in Europa nog overleven? ”

Het christendom dat o.a. afwijkt van onderstaande zal niet overleven. En terecht want in dat christendom is de Waarheid niet.

Het is niet voor niets dat vele zoekenden “het” niet vinden in het huidige christendom.

1 Korintiërs 13

De liefde

13

1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,

maar had de liefde niet,

ik ware schallend koper

of een rinkelende cimbaal.

2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,

maar ik had de liefde niet,

ik ware niets.

3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,

maar had de liefde niet,

het baatte mij niets.

4 De liefde is lankmoedig,

de liefde is goedertieren,

zij is niet afgunstig,

de liefde praalt niet,

zij is niet opgeblazen,

5 zij kwetst niemands gevoel,

zij zoekt zichzelf niet,

zij wordt niet verbitterd,

zij rekent het kwade niet toe.

6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.

8 De liefde vergaat nimmermeer;

maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;

tongen, zij zullen verstommen;

kennis, zij zal afgedaan hebben.

9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.

10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.

11 Toen ik een kind was,

sprak ik als een kind,

voelde ik als een kind,

overlegde ik als een kind.

Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,

doch straks van aangezicht tot aangezicht.

Nu ken ik onvolkomen,

maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.

13 Zo blijven dan:

Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.

• BOAZ

Wat heb jij hier op te zeggen, Allen?

Waarheid bestaat niet allereerst omdat dingen of dogma’s wáár zijn. In het Christendom is de waarheid geen kwestie van argumenteren, maar het is een Persoon: Jezus Christus (Ik ben de Waarheid). Waarheid is persoonlijk! In een persoonlijke relatie met Hem krijg je de ervaring dat de waarheid gelegen is in Zijn liefde voor ieder van ons.

Boaz.

• BOAZ

Ook voor jou Theo wat doe jij met deze stelling van de schrijver?

Waarheid bestaat niet allereerst omdat dingen of dogma’s wáár zijn. In het Christendom is de waarheid geen kwestie van argumenteren, maar het is een Persoon: Jezus Christus (Ik ben de Waarheid). Waarheid is persoonlijk! In een persoonlijke relatie met Hem krijg je de ervaring dat de waarheid gelegen is in Zijn liefde voor ieder van ons.

Boaz.

• BOAZ

M*j*r** Schreef:

——————————————————-

> “Kan het christendom in Europa nog overleven? ”

>

> Het christendom dat o.a. afwijkt van onderstaande

> zal niet overleven. En terecht want in dat

> christendom is de Waarheid niet.

> Het is niet voor niets dat vele zoekenden “het”

> niet vinden in het huidige christendom.

>

>

> 1 Korintiërs 13

>

> De liefde

> 13

> 1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en

> der engelen sprak,

> maar had de liefde niet,

> ik ware schallend koper

> of een rinkelende cimbaal.

> 2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en

> alle geheimenissen en alles, wat te weten is,

> wist, en al het geloof had, zodat ik bergen

> verzette,

> maar ik had de liefde niet,

> ik ware niets.

> 3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs

> uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf

> om te worden verbrand,

> maar had de liefde niet,

> het baatte mij niets.

> 4 De liefde is lankmoedig,

> de liefde is goedertieren,

> zij is niet afgunstig,

> de liefde praalt niet,

> zij is niet opgeblazen,

> 5 zij kwetst niemands gevoel,

> zij zoekt zichzelf niet,

> zij wordt niet verbitterd,

> zij rekent het kwade niet toe.

> 6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar

> zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij,

> alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles

> verdraagt zij.

> 8 De liefde vergaat nimmermeer;

> maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;

> tongen, zij zullen verstommen;

> kennis, zij zal afgedaan hebben.

> 9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons

> profeteren.

> 10 Doch, als het volmaakte komt, zal het

> onvolkomene afgedaan hebben.

> 11 Toen ik een kind was,

> sprak ik als een kind,

> voelde ik als een kind,

> overlegde ik als een kind.

> Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat

> kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een

> spiegel, in raadselen,

> doch straks van aangezicht tot aangezicht.

> Nu ken ik onvolkomen,

> maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf

> gekend ben.

> 13 Zo blijven dan:

> Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste

> van deze is de liefde.

Dat is niet onze liefde, maar de Liefde van de Here Jezus Christus Hij hing aan het kruis om ons zondaars te verlossen en te verzoenen door Zijn bloed en

plaatsvervangend offer.

Boaz.

• M*j*r**

Dat is de Liefde van God. Heb je die Liefde niet (die Jezus dus wel had) dan ben je niets.

1 Indien er dan enig beroep (op u gedaan mag worden) in Christus, indien er enige bemoediging is der liefde, indien er enige gemeenschap is des geestes, indien er enige ontferming en barmhartigheid is, 2 maakt (dan) mijn blijdschap volkomen door eensgezind te zijn, één in liefdebetoon, één van ziel, één in streven, 3 zonder zelfzucht of ijdel eerbejag; doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang, 4 maar ieder (lette) ook op dat van anderen. 5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was,

• Marjorie

"maar de Liefde van de Here Jezus Christus Hij hing aan het kruis om ons zondaars te verlossen en te verzoenen door Zijn bloed en

plaatsvervangend offer".

Ik was er toen nog niet. Is Zijn offer ook geldig voor de nakomelingen van de zondaars?