Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

In Den Beginne, een boekrecensie

  • LeSage

    In Den Beginne, Meir Shalev, Ambo 2011, e19,90

    Het gaat in dit boek om een aantal ‘eerste keren’. De eerste liefde, de eerste droom, de eerste koning, de eerste spionnen, het eerste dier, de eerste liefhebbende vrouw, de eerste huilbui, de eerste lach, de eerste haat, de eerste wet, de eerste profeet. Dat waren ze geloof ik alle 11. Schalev is op zoek naar eerste keren waarvan iets ook letterlijk zo wordt gezegd in de bijbel.

    En vaak komt de schrijver dan met verrassingen. Laten we bijvoorbeeld eens het hoofdstuk van de eerste liefhebbende vrouw nader bekijken.

    Dat was dus niet Eva.

    Misschien had ze Adam wel lief, maar het wordt niet van haar gezegd in het OT. En als het gaat om liefhebbende vrouwen, dan is……….Michal, de koningsdochter van vader Saul, de eerste van wie gezegd wordt, dat ze haar David, liefhad.

    Nou leuk, dat weten we dan, zou je denken.

    Maar daar houdt het verhaal nog niet op. Bij lange na niet.

    David (zijn naam betekent: de geliefde) houdt niet van Michal. Tenminste: hem wordt niet en nergens in de bijbel gezegd. David houdt eigenlijk van niemand. Michal houdt van David, maar David is van de weeromstuit niet in staat om iemand lief te hebben, althans (alweer) nergens zegt de heilige tekst dat david, de meest geliefde man uit het hele OT zelf van iemand hield. Zeker, het komt er vaak dicht bij, zoals hij bij de dood van Jonathan beschrijft hoe dierbaar hij (david) Jonathan's diens liefde voor hem ervaren had. Maar stellen dat David Jonathan lief had - nee, dat gebeurt niet. En intrigerend stelt Schalev dan, mede aan de hand van zijn spannende uitleg van het hebreeuws, dat juist dit niet zelf liefhebben, de oorzaak is dat zijn liefde gecorrumpeerd wordt; zichzelf ahw verminkt. De koning die door iedereen geliefd wordt, heeft het niet in zich om liefde te geven. Zo laat hij zien dat het niet anders kon, of deze non-liefde figuur, begaat de zonde van de begeerte: hij begeert de vrouw van een ander. Van Uria de Hethiet. Schalev betrekt daar ook bij de gewoontes van die tijd, de diplomatiek-onnodige oorlog waarin hij Uria ahw vermoordt, en de totaal verkillende David die zelfs geen schim meer is van zichzelf als hij er niet meer in slaagt warm te worden. De straf van God door Nathan lijkt maar het halve verhaal – Schalev legt uit hoe de link loopt van de onbeantwoorde liefde van de eerste liefhebbende vrouw naar het uiteindelijk zelfs niet meer warm kunnen worden door een jongmeisje onder de dekens, en het voor schut gaan bij het paleis.

    Zo behandelt Schalev ook een andere ‘In Den Beginne’-situaties, waarbij hij laat zien hoe lijnen en linken achter, of soms onder een verhaal door lopen, en dat is nu juist voor mensen die afscheid hebben genomen van de bijbel als historisch-feitelijke bron een fascine rende manier om te ontdekken hoe bijbelschrijvers vertellen wat ze willen en waarom ze dat zo doen.

    Rennen naar de boekhandel!:)

  • samuel

    De eerste liefde is van God, Hij had ons eerst lief.

    10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden. 11 Geliefden, indien God ons zó heeft liefgehad, behoren ook wij elkander lief te hebben. 12 Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, blijft God in ons en zijn liefde is in ons volmaakt geworden.

    13 Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem blijven en Hij in ons, dat Hij ons van zijn Geest gegeven heeft. 14 En wij hebben aanschouwd en getuigen, dat de Vader de Zoon gezonden heeft als Heiland der wereld. 15 Al wie belijdt, dat Jezus de Zoon van God is – God blijft in hem en hij in God. 16 En wij hebben de liefde onderkend en geloofd, die God jegens ons heeft.

    God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem. 19 Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

    1 Joh. 4

    Jammer dat de beste man daar niet over schrijft.

  • Richard II

    David en Michal kunnen ook gewoon uit elkaar gegroeid zijn, nadat ze elkaar lange tijd niet hadden gezien. En misschien was die Michal wel een feeks.

    Als je maar lang genoeg doorfantaseert kun je bij ieder bijbelverhaal wel een “spannende” uitleg verzinnen.

    David was geen lieverdje en dat gecombineerd met zijn machtige positie leidt gemakkelijk tot overspel. Zo gaat dat bij succesvolle hoge managers bij hedendaagse bedrijven ook.

    Ik wacht nog even met naar de boekhandel te rennen.

  • CU

    Richard II Schreef:

    ——————————————————-

    > >

    > David was geen lieverdje en dat gecombineerd met

    > zijn machtige positie leidt gemakkelijk tot

    > overspel. Zo gaat dat bij succesvolle hoge

    > managers bij hedendaagse bedrijven ook.

    >

    >

    :D

    Ook bij het vroegere bedrijfsleven.

  • LeSage

    Het gaat natuurlijk om de wat aparte manier van schrijven die schrijvers van 25oo jaar geleden erop na hielden. De kwaliteit van Schalev is dat hij nu juis vanuit de litteraire kant heelw at meer uit de verhalen te weten komt die wij een twee drie tijdens het bijbellezen niet ontdekken.

  • perihelium

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > Het gaat natuurlijk om de wat aparte manier van

    > schrijven die schrijvers van 25oo jaar geleden

    > erop na hielden. De kwaliteit van Schalev is dat

    > hij nu juis vanuit de litteraire kant heelw at

    > meer uit de verhalen te weten komt die wij een

    > twee drie tijdens het bijbellezen niet ontdekken.

    Het is een goede traditie te kijken waar iets het eerst is geschreven. Dat gaat tegenwoordig een stuk makkelijker met computers en zoekmachines, maar er zijn ook veel commentaren van voor de moderne tijd.

    Als je de Bijbel niet in geloof leest maar vanuit een bepaalde kant is het inderdaad vast apart en blijven zoeken naar betekenis. Geloof en je bent voor altijd geredt!

  • perihelium

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > Laten we bijvoorbeeld eens het hoofdstuk van de

    > eerste liefhebbende vrouw nader bekijken.

    > Dat was dus niet Eva.

    > Misschien had ze Adam wel lief, maar het wordt

    > niet van haar gezegd in het OT.

    Hoe noem jij het als je naakt met iemand bent en er is geen onderlinge schaamte en een vertrouwen aan elkaar zo groot, met alle gevolgen van dien. Dat is liefde en het spreekwoord “liefde maakt blind” komt daar vandaan, in grote combinatie met Gods liefde en genade.

  • perihelium

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > David is van

    > de weeromstuit niet in staat om iemand lief te

    > hebben, althans (alweer) nergens zegt de heilige

    > tekst dat david, de meest geliefde man uit het

    > hele OT zelf van iemand hield.

    Noem je de relatie tussen David en God niet een van liefde?

  • Frederik D

    Zalig zijn de armen van geest.

  • LeSage

    gered….waarvan ook alweer?

    bevrijd…waarvan ook alweer?