Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wel te geloven.

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Het ontlopen van vragen lijkt wel jouw handelsmerk

> te worden, Peri. Eerst al een paar keer mbt het

> bevrijd worden, en nu over het open hebben van

> ogen.

>

> Mijn vraag was:

> Waarm denk je dat mijn ogen niet geopend zijn,

> Peri? Alleen omdat jij weigert de héle bijbel tot

> je te nemen en alleen die teksten die jou

> toevallig goed uitkomen?

Als je dorst hebt dan geef ik je water en als je niet kan zien dan schijn ik je bij.

• Douce.

Hap eens een beetje zuivere lucht!

Dit is oneigenlijk gebruik van een Bijbeltekst en dat weet je ook wel, draaikont.

Vergeet vooral die teksten niet op te zoeken die 150% slaan op jouw gedraai, gedrag en je pogingen iets goed te praten wat het niet is.

Jammer dat je never en nooit eens gewoon een gesprek van mens tot mens kunt voeren hier. En dat wil chatten? Haha, grappig nietwaar?

En nee ik doe niet dwaas en een dwaas ben ik ook niet. Kijk eens wat vaker in je eigen spiegel en …je zult versteld staan.

Soms kan ik me lekker dwaas gedragen, mijn vrienden vinden dat heeeeeeeeeeeerlijk. Het is namelijk volstrekt onschuldig.

Douce

• Douce.

Dat constateer ik ook geregeld. Het heeft niets met een discussie te maken en traineert iedere vorm van omgang.

Douce

• theo

Te WORDEN ??

Ik loop daar al jaren tegenaan.

• Frederik D

Uit alles blijkt het.

Maar laten we eens de alwetendheid van jouw God toetsen. Wat wordt de einduitslag van deze voetbalcompetitie? Of wil je lieve Gods almacht toetsen? Laten we eens zien of hij de Himalaya kan verplaatsen. Of toch maar Gods goedheid? Laat hij alle kindertjes met een dodelijke ziekte genezen. O nee, die kindertjes zijn uit eigen vrije wil zo ziek. Dat was ook zo.

• Richard II

> > Allemaal propaganda, Peri. Allemaal propaganda.

> > Moet je niets van geloven.

>

>

> Dat geloof jij..

Zo zou ik ook propaganda maken als ik zo'n wrede god als de bijbelse moest verkopen.

Maar daar ben ik te eerlijk voor.

• Richard II

Ik proef uit het “van de goede weg afbrengen” eigenlijk meer het geloof van die geringen bekritiseren, met het gevolg dat ze het niet meer geloven.

• theo

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Ik proef uit het “van de goede weg afbrengen”

> eigenlijk meer het geloof van die geringen

> bekritiseren, met het gevolg dat ze het niet meer

> geloven.

Hoe kom je daar nou bij?

Nou ja mischien bedoel je het geloof in het goede, het geloof in recht, het geloof in het feit dat God nooit los laat wat zijn hand begon.

Het is goed voor een mens om bovenstaandezaken in zijn/haar leven proberen vast te houden.

Als een mens dat niet (meer) heeft gaan de schoudertjes hangen of ben/wordt je egoist en zeker dat laatste draagt niks bij.

• Richard II

> > Ik proef uit het “van de goede weg afbrengen”

> > eigenlijk meer het geloof van die geringen

> > bekritiseren, met het gevolg dat ze het niet

> meer geloven.

>

> Hoe kom je daar nou bij?

Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk van de hemel?’ 2 Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer 3 en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. 4 Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel. 5 En wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op. 6 Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken. 7

“De goede weg” lees ik hier als geloven als een kind en dat het Jezus niet zint als je mensen ervan afbrengt te geloven als een kind.

Want wij mensen moeten natuurlijk helemaal niet geloven als een kind, hoe graag Jezus dat ook zou willen.

Ik moet hier verder sterk denken aan Paulus die boos wordt als anderen met zijn bekeerlingen in discussie gaan, waardoor die gaan twijfelen dan wel van zijn geloof “afdwalen”.

> Nou ja mischien bedoel je het geloof in het goede,

> het geloof in recht, het geloof in het feit dat

> God nooit los laat wat zijn hand begon.

Nou nee, geloven zie ik toch in de eerste plaats als het aanhangen van een ideologie.

Bij “God” en “goed” - al lijken de woorden op elkaar - denk ik aan heel verschillende dingen.

• theo

Lucas 18

Als je even doorleest na hfdst 17 komt een gelijkenis die iedereen wel kent.

De latste zin van deze gelijkenis wordt zer dikwijls misbruikt om aan te geven dat zovelen geen geloof ( ze bedoelen HUN geloof) niet hebben.

Het gaat natuurlijk om het geloof in recht.

De gelijkenis van de onrechtvaardige rechter

18

1 Hij sprak een gelijkenis tot hen met het oog daarop, dat zij altijd moesten bidden en niet verslappen. 2 En Hij zeide: Er was in een stad een rechter, die zich om God niet bekommerde en zich aan geen mens stoorde. 3 En er was een weduwe in die stad, die telkens tot hem kwam en zeide: Verschaf mij recht tegenover mijn tegenpartij. 4 En een tijdlang wilde hij niet, maar daarna sprak hij bij zichzelf: Al bekommer ik mij niet om God en al stoor ik mij aan geen mens, toch zal ik, 5 omdat deze weduwe het mij moeilijk maakt, haar recht verschaffen; anders komt zij mij ten slotte nog in het gezicht slaan.

6 En de Here zeide: Hoort, wat de onrechtvaardige rechter zegt. 7 Zal God dan zijn uitverkorenen geen recht verschaffen, die dag en nacht tot Hem roepen, en laat Hij hen wachten? 8 Ik zeg u, dat Hij hun spoedig recht zal verschaffen. Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?