> > Ik proef uit het “van de goede weg afbrengen”
> > eigenlijk meer het geloof van die geringen
> > bekritiseren, met het gevolg dat ze het niet
> meer geloven.
>
> Hoe kom je daar nou bij?
Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk van de hemel?’ 2 Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer 3 en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan. 4 Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel. 5 En wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op. 6 Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken. 7
“De goede weg” lees ik hier als geloven als een kind en dat het Jezus niet zint als je mensen ervan afbrengt te geloven als een kind.
Want wij mensen moeten natuurlijk helemaal niet geloven als een kind, hoe graag Jezus dat ook zou willen.
Ik moet hier verder sterk denken aan Paulus die boos wordt als anderen met zijn bekeerlingen in discussie gaan, waardoor die gaan twijfelen dan wel van zijn geloof “afdwalen”.
> Nou ja mischien bedoel je het geloof in het goede,
> het geloof in recht, het geloof in het feit dat
> God nooit los laat wat zijn hand begon.
Nou nee, geloven zie ik toch in de eerste plaats als het aanhangen van een ideologie.
Bij “God” en “goed” - al lijken de woorden op elkaar - denk ik aan heel verschillende dingen.