Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Straatbijbel

• Claude Hommel

Binnenkort is de straatbijbel te koop, geschreven in straattaal ( echt waar )

Deze uitgave is tot stand gekomen door samenwerking tussen Youth for Christ, het Nederlands Bijbelgenootschap en Ark Mission.

Voor het schrijven van de Straatbijbel is gebruik gemaakt van De Nieuwe Bijbelvertaling.

Het Evangelie volgens Matteüs heet : De torrie van Mattie

Klik hier voor een inzage : http://www.straatbijbel.nl/

stukje uit de straatbijbel :

5. Johnnyboy de Doper

We maken een jump in de tijd… Dertig jaar later…

Een man die Johnnyboy heette, maakte noize in de woestijn van Judea. Zijn street- name was ‘De Doper’. Niet omdat hij een hosselaar was, die dope verkocht.

Ook niet omdat hijzelf zo dope was, ofsow. Maar hij doopte mensen met water.

Hij doopte mensen in het water. Kopje onder. Daarmee lieten ze zien dat ze zich schoon wilden wassen van al hun fouten en een nieuw leven wilden beginnen.

Overal waar hij kwam, riep De Doper: ‘Maak een U-turn, want een nieuwe wereld is op komst! Jullie lopen op de verkeerde weg, peeps!

Het koninkrijk van God komt eraan! A New World Order! Revolution is coming!’

Over deze man had de profeet Jesaja al geschreven: ‘Iemand schreeuwt in de woestijn: “Veeg de straten schoon, make way, want de messias komt eraan!”’

De Doper droeg simpele streetwear van kamelenhaar. Maar verder was deze man een soort kruising tussen een rastafari en zo’n into the wild type dat je weleens op Discovery ziet.

Een survivor. Hij leefde van sprinkhanen en wilde honing, ik zweer het je vriend.

Uit alle steden en buurten kwamen de mensen naar De Doper. Zelfs helemaal uit de grote stad Jeruzalem.

Wholla, ze stonden in de rij alsof de Media Markt faillisse- mentsuitverkoop had. Ze lieten zich door hem dopen in een rivier. Die rivier heet de Jordaan (net als die buurt in Damsko).

De peeps die zich lieten dopen, vertelden De Doper alle slechte dingen die ze hadden gedaan en alle fouten die ze hadden gemaakt. Ze wilden een nieuw leven beginnen.

Er kwamen ook religieuze leiders kijken. Toen De Doper hen zag, riep hij: ‘Slangen! Denken jullie dat je safe bent voor God? Jullie vinden jezelf omin goed, hè? Jullie vin- den jezelf heel wat.

Maar jullie zijn hypocriet. Als je zegt dat je bij God hoort, laat het dan zien in je leven.

Practice what you preach! Ik doop met awa, maar na mij zal er een Man komen die doopt met vuur.

Deze Man zal dopen met de heilige Geest. And He will judge you! ’ De Doper maakte geen fa2. Deze kill was doodserieus.

Toen kwam Jezus uit postcodegebied Galilea naar de Jordaan. Hij wilde door De Doper gedoopt worden.

Maar De Doper zei: ‘U zou mij moeten dopen in plaats van ik U!’ Jezus zei: ‘Nee swa, doe het nou maar, want dit is de wil van God.’ ‘Aight,’ zei De Doper. Gelijk toen Jezus gedoopt was en uit het water omhoog kwam, ging de hemel open. De Geest van God kwam als een duif naar beneden. De duif ging op Jezus’ schouder zitten.

En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn Zoon van wie Ik hou. Hij is de bom! Van Hem word Ik omin blij.’

Explanation

Johnnyboy was eigenlijk ook een soort profeet. Zijn bijnaam was dus ‘De Doper’. Anderen noemden hem ‘Baptista’ of ‘Jahja’.

Hij hield vele mega-speeches. Hij kon praten als Obama. De mensen luisterden graag naar hem. Hij praatte steeds over het koninkrijk van God of het koninkrijk van de hemel.

Daarmee bedoelde hij dat er een andere wereld zou komen. Een wereld waar Gods wil gedaan zou worden.

De mensen vroegen dan: ‘Wat moeten we doen?’ De Doper zei dat ze een nieuw leven moesten beginnen.

Een leven met God. Hij zei dat ze moesten zorgen voor de scare mensen en de daklozen.

Er waren ook popo’s en militairen. ‘Wat moeten wij doen?’ vroegen ze. ‘Jullie moeten de mensen eerlijk behandelen,’ zei De Doper.

‘Iedereen mag bij het koninkrijk van God horen. Iedereen. Maar dan moet je er wel echt voor gaan.’

De mensen die dat wilden, lieten zich dopen. Als een symbool van het nieuwe leven wasten ze met het water al hun fouten van hun oude leven van zich af.

• Frederik D

Doet me denken aan:

http://www.youtube.com/watch?v=wpVHH_0YG6M&feature=fvst

• perihelium

Toen Jezus verder liep, zag Hij bij het incassobureau Mattie op de stoep chillen.

Jezus zei tegen hem: ‘Volg Mij.’ Mattie stond op en werd één van Jezus matties.

Bij de osso van Mattie gingen ze wat snacken. Er kwamen nog veel meer deurwaarders en andere peeps die slecht bekend stonden en samen chillden ze rustig.

De reli-bobo’s zagen dit en zeiden tegen de homies van Jezus: ‘Waarom eet jullie

Meester met die slechte mensen?’ Maar Jezus hoorde het en Hij zei: ‘Gezonde

mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. Denk maar eens goed na

over wat Ik nu ga zeggen: Ik wil jullie liefde zien en geen fake religie. Ik ben niet

gekomen voor gelovigen die zichzelf heel wat vinden, maar voor de gewone

mensen die fouten maken.’

http://www.straatbijbel.nl/downloads/Straatbijbel-preview.pdf

:)

• Frederik D

Gelukkig ben ik niet van de straat.

• Claude Hommel

Het zou grappig zijn als het grappig bedoeld was, het is dieptriest

• Richard II

> Een man die Johnnyboy heette, maakte noize in de

> woestijn van Judea. Zijn street- name was ‘De

> Doper’. Niet omdat hij een hosselaar was, die

> dope verkocht.

> Wholla, ze stonden in de rij alsof de Media Markt

> faillissementsuitverkoop had. Ze lieten zich

> door hem dopen in een rivier. Die rivier heet de

> Jordaan (net als die buurt in Damsko).

> Toen kwam Jezus uit postcodegebied Galilea naar de

> Jordaan.

Leuk gedaan. Beelden als Media Markt en postcodegebied, vind ik aardig gevonden.

Maar kan dit eigenlijk wel, zo'n in voor veel chistenogen ongetwijfeld blasfemisch geschreven bijbel bij Youth for Christ?

• Frederik D

De goeie God is mijn Tomtom.

Hij lijdt me door de binnensteden

waar niemand de weg weet,

en als ik een biertje wil,

dan wijst hij me de weg naar een kroeg.

Te gek, man, zeg, zo'n God,

beter dan een tattoo, weet je wel.

• Claude Hommel

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3026524/2011/11/10/Omstreden-straatbijbel-al-na-twee-dagen-uitverkocht.dhtml

Omstreden straatbijbel al na twee dagen uitverkocht

De in sommige christelijke kringen omstreden straatbijbel, geschreven in rauwe straattaal voor jongeren, is na twee dagen uitverkocht. Alle 3000 exemplaren van de eerste druk zijn over de toonbank gegaan. Een deel is weggeven aan jongerenwerkers. Dat heeft een woordvoerder van Youth for Christ, dat de bijbel mede uitgeeft, vandaag gemeld.

Auteur Daniel de Wolf schreef de \'Torrie van Mattie\', die het evangelie van Mattheüs behandelt, omdat volgens hem straatjongeren afhaken bij het zien van een gewone bijbel. De Wolf werkte jarenlang als jongerenwerker in de Rotterdamse Millinxbuurt, een achterstandsbuurt op Zuid. Het idee voor de straatbijbel kwam via een particulier overwaaien vanuit Engeland.

\'De taal van de bijbel staat zo ver van hun wereld af. Toch hebben ze vaak iets met het christelijke geloof.\' Het is de bedoeling dat er een vervolg komt op het eerste deel. \'Ik denk dat we dan wat verhalen uit het Oude Testament samenvoegen.\'

Het fragment \'Jozef nu, haar man, alzo hij rechtvaardig was, en haar niet wilde openbaarlijk te schande maken, was van wil haar heimelijk te verlaten\' is in de straatbijbel: \'Maar Jowie was een rustige boy en hij wilde geen buzz en redu en haters praatjes over Maria en hij dacht erover om hun relatie in stilte te verbreken, je weet toch. Gewoon net doen of hij van nix wist en het uitmaken.\' (ANP/Redactie)

10/11/11 23u33

• Claude Hommel

> De in sommige christelijke kringen omstreden

> straatbijbel

Zou het niet beter zijn als er maar 1 christelijke kring zou zijn ?

• Douce.

Ik vind het ordinair, maar het zal door sommigen wel ludiek gevonden worden.

Ons nationaal erfgoed (o.a. de Nederlandse taal) wordt hiermee belachelijk gemaakt, onderuit gehaald en, dat is het ergste nog, er blijft niets meer van over.

Initiatieven om mensen die zich bedienen van straattaal enig besef van taal te leren (wat gaat het onderwijs achteruit) zou beter op zijn plaats zijn.

M.b.t. de Bijbel is het juist de metaforische en dichterlijke taal zo mooi, vandaar mijn voorliefde voor de NBG1951-vertaling.:)

Progressie is prima, maar dit gaat me echt veel te ver.

Douce