Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De slang als brenger van gnosis.

  • BOAZ

    Breuk met de God der wrake van het Oude Testament

    De christelijke gnostiek, met Jezus in de hoofdrol, is van oorsprong een Joodse beweging. Het is een protest binnen het Jodendom tegen Jahweh als de jaloerse god der wrake.

    Het kerkelijk christendom ziet Jezus als de vervulling van het Oude Testament. In de gnostische teksten wordt Jezus voorgesteld als iemand die radicaal met de god der wrake van het Oude Testament breekt. Jezus wordt gezien als de inspirator van een andere godsbeeld, een god van liefde.

    Dat contrast wordt in de gnostische teksten gewoonlijk beschreven alsof er twee goden zouden zijn, namelijk de god van liefde die Jezus ‘mijn Vader’ noemt, en Jahweh. Jahweh heet dan de Demiurg, de Heer van het Kwaad.

    Dat leidt in de gnostische teksten voordurend tot een omkering van de betekenis van de oudtestamentische verhalen.

    Zo is er een geheel andere interpretatie van het paradijsverhaal. Ook in dat verhaal herkennen de gnostici Jahweh als de Heer van het Kwaad.

    Het verhaal gaat als volgt.

    Jahweh schiep de kosmos en alles wat leeft. De aarde bevond zich aanvankelijk in een paradijselijke staat. In dat paradijs woonden Adam en Eva, de eerste mensen.

    Jahweh verbood hen te eten van de boom van kennis van goed en kwaad.

    Jahweh:

    Ten dage dat gij daarvan eet (van de boom van kennis van goed en kwaad) zult gij zeker sterven.

    Maar dan komt de slang. De slang is volgens de gnostici een voorloper van Jezus. Ook de slang is een brenger van gnosis. De slang zegt tegen Eva:

    Gij zult geenszins sterven, maar Jahweh weet dat tendage dat gij daarvan eet uw ogen geopend zullen worden, en gij God zult zijn, kennende goed en kwaad.

    Eva eet van de boom van kennis van goed en kwaad en deelt daarvan ook met Adam.

    Jahweh ontdekt dat en zegt:

    Zie de mens is geworden als een onzer.

    Voor gnostici is dat alles duidelijke taal. Jahweh wilde de mens bewust onwetend houden van zijn ware aard, die goddelijk is. Maar zijn plan lijkt mislukt. Daarom verdrijft hij hen uit het paradijs en onderwerpt hij hen aan zijn goddelijke toorn. Daardoor wordt de schepping een wereld van angst. Jezus wil de mens van die angst bevrijden en en hen oproepen het koninkrijk op aarde te vestigen, dat wil zeggen de schepping te herstellen in zijn oorspronkelijke glorie, het koninkrijk als een wereld van liefde.

    In die andere interpretatie past ook een heel andere waardering voor Eva. Zij is niet de oorzaak van de erfzonde, zoals in het kerkelijke christendom, maar de eerste verloste mens. Zie De rol van Eva in de gnostiek.

    Bron: B. Moerland

    Boaz.

  • Frederik D

    Waar gaat het over? Eva heeft nooit bestaan. En het paradijs ook niet.

  • BOAZ

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Waar gaat het over? Eva heeft nooit bestaan. En

    > het paradijs ook niet.

    De slang dus ook niet volgens jou en daarom loop jij aan zijn leiband.

    Typisch gevolg van determinisme:S

    Boaz.

  • Frederik D

    Ik geloof in God noch Satan.

  • 'en passant'

    BOAZ Schreef:

    ——————————————————-

    > Breuk met de God der wrake van het Oude Testament

    > De christelijke gnostiek, met Jezus in de

    > hoofdrol, is van oorsprong een Joodse beweging.

    > Het is een protest binnen het Jodendom tegen

    > Jahweh als de jaloerse god der wrake.

    > Het kerkelijk christendom ziet Jezus als de

    > vervulling van het Oude Testament. In de

    > gnostische teksten wordt Jezus voorgesteld als

    > iemand die radicaal met de god der wrake van het

    > Oude Testament breekt. Jezus wordt gezien als de

    > inspirator van een andere godsbeeld, een god van

    > liefde.

    > Dat contrast wordt in de gnostische teksten

    > gewoonlijk beschreven alsof er twee goden zouden

    > zijn, namelijk de god van liefde die Jezus ‘mijn

    > Vader’ noemt, en Jahweh. Jahweh heet dan de

    > Demiurg, de Heer van het Kwaad.

    >

    > Dat leidt in de gnostische teksten voordurend tot

    > een omkering van de betekenis van de

    > oudtestamentische verhalen.

    > Zo is er een geheel andere interpretatie van het

    > paradijsverhaal. Ook in dat verhaal herkennen de

    > gnostici Jahweh als de Heer van het Kwaad.

    >

    > Het verhaal gaat als volgt.

    > Jahweh schiep de kosmos en alles wat leeft. De

    > aarde bevond zich aanvankelijk in een

    > paradijselijke staat. In dat paradijs woonden Adam

    > en Eva, de eerste mensen.

    > Jahweh verbood hen te eten van de boom van kennis

    > van goed en kwaad.

    > Jahweh:

    >

    > Ten dage dat gij daarvan eet (van de boom van

    > kennis van goed en kwaad) zult gij zeker sterven.

    > Maar dan komt de slang. De slang is volgens de

    > gnostici een voorloper van Jezus. Ook de slang is

    > een brenger van gnosis. De slang zegt tegen Eva:

    > Gij zult geenszins sterven, maar Jahweh weet dat

    > tendage dat gij daarvan eet uw ogen geopend zullen

    > worden, en gij God zult zijn, kennende goed en

    > kwaad.

    > Eva eet van de boom van kennis van goed en kwaad

    > en deelt daarvan ook met Adam.

    > Jahweh ontdekt dat en zegt:

    >

    > Zie de mens is geworden als een onzer.

    > Voor gnostici is dat alles duidelijke taal. Jahweh

    > wilde de mens bewust onwetend houden van zijn ware

    > aard, die goddelijk is. Maar zijn plan lijkt

    > mislukt. Daarom verdrijft hij hen uit het paradijs

    > en onderwerpt hij hen aan zijn goddelijke toorn.

    > Daardoor wordt de schepping een wereld van angst.

    > Jezus wil de mens van die angst bevrijden en en

    > hen oproepen het koninkrijk op aarde te vestigen,

    > dat wil zeggen de schepping te herstellen in zijn

    > oorspronkelijke glorie, het koninkrijk als een

    > wereld van liefde.

    > In die andere interpretatie past ook een heel

    > andere waardering voor Eva. Zij is niet de oorzaak

    > van de erfzonde, zoals in het kerkelijke

    > christendom, maar de eerste verloste mens. Zie De

    > rol van Eva in de gnostiek.

    >

    > Bron: B. Moerland

    >

    > Boaz.

    De rol van Eva lijkt me interessanter ;)

    Marith

  • theo

    Als je nou eens zou proberen je eigen geloof(sovertuiging) te promoten ipv andermans/vrouws geloof de grond in te boren?

    Als je nou eens uit zou leggen wat geloof met je persoonlijk doet, wat heb je er aan voor het hier en het nu . Of wat het met je doet. Is het alleen maar geloven om in de hemel toegelaten worden door God na je aards bestaan en zo ja wat hebben de mensen rondom jou persoon aan die overtuiging van jou.

    Wat hebben de mensen om je heen aan jouw geloof(sovertuiging), maak je anderen jaloers vanwege je…….vul maar in.

    Ik beweer dat mijn geloof mijzelf vrede en rust in mijn lijf geeft. Ik beweer ook dat mijn geloof mij moed geeft en kracht en steun en troost. Ik beweer ook dat mijn geloof mij inspireert om anderen te steunen waar dat nodig en voor mij mogelijk is. Ook beweer ik dat mijn geloof mij weerhoudt om andersdenkenden te beledigen, sowieso om andere mensen te kwetsen.

    Mijn geloof(soveruiging) is dus heilzaam voor mij in mijn dagelijkse leven, in een hectische wereld om mij heen en in mijn eigen leven wat soms ook hectisch is, vreugde en verdriet en zorg.

    Mijn geloof is ook heilzaam voor mijn omgeving zo hoop ik en dat is hier en daar ook wel te aan te tonen.

    Kortom; wat doet he tgeloof met/voor jezelf en voor anderen.

    Ik zou het op prijs stellen ALS je wilt antwoorden het deze keer zonder sneren te proberen.

    Gewoon een gesprek tussen twee volwassen mensen op een fatsoenlijke wijze.

  • BOAZ

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik geloof in God noch Satan.

    Daarom loop jij aan de leiband:S

    Boaz.

  • Frederik D

    Irrationalisme ten top.

  • BOAZ

    Marith Schreef:

    ——————————————————-

    > BOAZ Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Breuk met de God der wrake van het Oude

    > Testament

    > > De christelijke gnostiek, met Jezus in de

    > > hoofdrol, is van oorsprong een Joodse

    > beweging.

    > > Het is een protest binnen het Jodendom tegen

    > > Jahweh als de jaloerse god der wrake.

    > > Het kerkelijk christendom ziet Jezus als de

    > > vervulling van het Oude Testament. In de

    > > gnostische teksten wordt Jezus voorgesteld als

    > > iemand die radicaal met de god der wrake van

    > het

    > > Oude Testament breekt. Jezus wordt gezien als

    > de

    > > inspirator van een andere godsbeeld, een god

    > van

    > > liefde.

    > > Dat contrast wordt in de gnostische teksten

    > > gewoonlijk beschreven alsof er twee goden

    > zouden

    > > zijn, namelijk de god van liefde die Jezus

    > ‘mijn

    > > Vader’ noemt, en Jahweh. Jahweh heet dan de

    > > Demiurg, de Heer van het Kwaad.

    > >

    > > Dat leidt in de gnostische teksten voordurend

    > tot

    > > een omkering van de betekenis van de

    > > oudtestamentische verhalen.

    > > Zo is er een geheel andere interpretatie van

    > het

    > > paradijsverhaal. Ook in dat verhaal herkennen

    > de

    > > gnostici Jahweh als de Heer van het Kwaad.

    > >

    > > Het verhaal gaat als volgt.

    > > Jahweh schiep de kosmos en alles wat leeft. De

    > > aarde bevond zich aanvankelijk in een

    > > paradijselijke staat. In dat paradijs woonden

    > Adam

    > > en Eva, de eerste mensen.

    > > Jahweh verbood hen te eten van de boom van

    > kennis

    > > van goed en kwaad.

    > > Jahweh:

    > >

    > > Ten dage dat gij daarvan eet (van de boom van

    > > kennis van goed en kwaad) zult gij zeker

    > sterven.

    > > Maar dan komt de slang. De slang is volgens de

    > > gnostici een voorloper van Jezus. Ook de slang

    > is

    > > een brenger van gnosis. De slang zegt tegen Eva:

    >

    > > Gij zult geenszins sterven, maar Jahweh weet

    > dat

    > > tendage dat gij daarvan eet uw ogen geopend

    > zullen

    > > worden, en gij God zult zijn, kennende goed en

    > > kwaad.

    > > Eva eet van de boom van kennis van goed en

    > kwaad

    > > en deelt daarvan ook met Adam.

    > > Jahweh ontdekt dat en zegt:

    > >

    > > Zie de mens is geworden als een onzer.

    > > Voor gnostici is dat alles duidelijke taal.

    > Jahweh

    > > wilde de mens bewust onwetend houden van zijn

    > ware

    > > aard, die goddelijk is. Maar zijn plan lijkt

    > > mislukt. Daarom verdrijft hij hen uit het

    > paradijs

    > > en onderwerpt hij hen aan zijn goddelijke

    > toorn.

    > > Daardoor wordt de schepping een wereld van

    > angst.

    > > Jezus wil de mens van die angst bevrijden en en

    > > hen oproepen het koninkrijk op aarde te

    > vestigen,

    > > dat wil zeggen de schepping te herstellen in

    > zijn

    > > oorspronkelijke glorie, het koninkrijk als een

    > > wereld van liefde.

    > > In die andere interpretatie past ook een heel

    > > andere waardering voor Eva. Zij is niet de

    > oorzaak

    > > van de erfzonde, zoals in het kerkelijke

    > > christendom, maar de eerste verloste mens. Zie

    > De

    > > rol van Eva in de gnostiek.

    > >

    > > Bron: B. Moerland

    > >

    > > Boaz.

    >

    >

    > De rol van Eva lijkt me interessanter ;)

    Tja je moet maar van barensweeen houden:D

    Boaz.

    > Marith

  • BOAZ

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Irrationalisme ten top.

    Ja dat vind ik ook, als iemand niet in het bestaan van God en satan gelooft.

    Boaz.