Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Een nieuw levensbebeginsel

• Sietse 45

en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang,

maar ieder {lette} ook op dat van anderen.

Philippenzen 2:4

Er is een verhaal, aan de werkelijkheid van het leven ontleend. Dat is het verhaal van de man, die zich doodwerkt voor zijn gezin.

Als zijn vrouw en kinderen maar kunnen leven, wil de man vechten tot hij erbij neervalt. Hij werkt alleen voor het heil der anderen.

Daar is natuurlijk goed en mooi. Daarin ligt een verheven levensbeginsel en het getuigt van grote levenskracht.

Toch komt dit voort uit een verkeerd motief. Zelfverloochening uit een edel menselijkbegrip van opofferende liefde heeft verheven doel,

dat alle eeuwen door vele idealisten heeft geboeid. Maar velen, die zo jeugdig-fris begonnen, keerden na jaren cynisch en gebroken terug.

Zij waren ontgoocheld door wanbegrip van de mensen en de miskenning van al hun goede bedoelingen.

Er is nog iets anders toe nodig dan zelf iets moois te willen.

Het tekswoord mogen wij ook maar zo niet als een spreuk vol verheven levenswijsheid in onze banier opnemen.

Dat woord moet ons echt klein en nederig maken in de dienst aan anderen.

Wij zullen onze hele persoon in ons werk ondergeschikt moeten maken aan de vertroosting die Christus is

en in gemeenschap des geestes onze levenskracht zoeken en niet in onzelf.

En zo innerlijk bewogen, ontfermend uitgaan door de kracht van Christus.

Door Christus gaat er een machtige stroom van Liefde tot de naaste,

opoffering en nederigheid uit in de wereld en als wij ons door die stroom laten meevoeren,

zullen wij kunnen geven, alles van ons zelf, omdat wij dagelijks ontvangen uit de eeuwige liefde van Christus.

Uit het,

De dag met God

Bijbels dagboek

A. Jongbloed Leeuwarden

• Stefan

Hier lijkt een mooi streven geschreven, maar erg snappen doe ik het niet.

Ook hier, in dit stuk, herken ik ‘'onszelf’' losstaand van de Liefde door Christus, maar wel een innerlijk bewogen zijn. Als een verplaatsen van Hem in een ‘'buiten de mens’' gebeuren, en niet doorheen de mens, maar wel een bepaalde vroomheid?.

zullen wij kunnen geven, alles van ons zelf, ? Aan de mens als Liefde door Christus?

omdat wij dagelijks ontvangen uit de eeuwige liefde van Christus Dat is door Christus dus, en niets van onszelf.

Dat woord moet ons echt klein en nederig maken in de dienst aan anderen.

Wij zullen onze hele persoon in ons werk ondergeschikt moeten maken aan de vertroosting die Christus is

en in gemeenschap des geestes onze levenskracht zoeken en niet in onzelf.

En zo innerlijk bewogen, ontfermend uitgaan door de kracht van Christus.

Door Christus gaat er een machtige stroom van Liefde tot de naaste,

opoffering en nederigheid uit in de wereld en als wij ons door die stroom laten meevoeren,

zullen wij kunnen geven, alles van ons zelf, omdat wij dagelijks ontvangen uit de eeuwige liefde van Christus.

• 'en passant'

*Sietse 45* Schreef:

——————————————————-

> Door Christus gaat er een machtige stroom van

> Liefde tot de naaste,

> opoffering en nederigheid uit in de wereld en als

> wij ons door die stroom laten meevoeren,

> zullen wij kunnen geven, alles van ons zelf, omdat

> wij dagelijks ontvangen uit de eeuwige liefde van

> Christus.

Mooi :)

Hiermee wordt de ware dienstbaarheid bedoeld ,want door geënt te zijn op Christus kan Hij , die Liefde is , doorheen de mens werken.

Er zou eigenlijk moeten staan ‘zullen wij kunnen opgeven’ ipv geven.

Marith

• Sietse 45

Om je helemaal zelf tegeven en alles los te laten als mens lijkt me verschrikkelijk moeilijk,

dan zou je ook je kinderen moeten loslaten, je doet dat al enigzins doordat ze hun eigen leven hebben natuurlijk.

Maar je helemaal dienstbaar stellen in Christus nee daar ben ik teweinig christen voor,

dienstbaar stellen naar mijn medemens lukt me nog steeds al wordt dat toch ook al wat moeilijker.

• Stefan

Inderdaad Marith, dat is wat mij stoorde aan de tekst, en krijgt het met dit opgeveneen andere invulling.

Dan wordt het de Ander, in plaats van onszelf.

• Stefan

Het zich richten op Hem, zal het onderscheid wat er gemaakt wordt tussen Hem en onszelf kleiner maken door overgave.

En dat is ook mijn opmerking over de tekst, waarin nog steeds het onderscheid gemaakt wordt, door jezelf apart te zien van de werking van Christus in de mens. Zeg maar een; Jezus een plekje geven in je hart en zelf verder leven los van Hem, wat in het algemeen de boodschap is betreffende het evangelie brengen. Jezus alle eer geven als klein stukje in de mens.

Echter, Hij moet groeien, en zal dat doen in de mens, wanneer ‘de drinkbeker leeg gemaakt wordt’.

• Sietse 45

Je kunt het ook voor allebeide toepassen of is dat teveel gevraagd

• Stefan

Met de Ander, bedoel ik Christus..;)

• Sietse 45

Oef zo hebben ze mij niet opgevoed.:D

• Claude Hommel

Zeg dat dan gelijk, iedereen weet wie Christus is maar de Ander is zo vaag :), dat kan iedereen zijn……