Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Verantwoordelijk

• samuel

…en gij en uw zonen met u, zult dragen de ongerechtigheid van uw priesterambt.

Numeri 18:1

In Exodus 27 en 28 is reeds over het priesterschap van Aäron en zijn zonen gesproken. Het is niet vreemd dat na de opstand van Korach, Dathan en Abiram, het priesterschap opnieuw aan de orde komt. De opstand had immers het priesterambt tot inzet.

Nu duidelijk is gemaakt dat God Aäron en zijn zonen tot het priesterambt heeft verkoren, drukt de Here de grote verantwoordelijkheid van dit ambt op hun harten.

De uitdrukking 'de ongerechtigheid van het priesterambt dragen', wil dan ook niets anders zeggen dan: u zult verantwoordelijk gehouden worden voor de verontreinigingen van de heilige dienst in de tabernakel.

God heeft Aäron en zijn zonen op de ernst van hun ambt gewezen.

Onder het Nieuwe Verbond is het niet anders. God houdt de dienaren van het Evangelie verantwoordelijk voor de uitoefening van hun ambt.

Zij mogen aan het Woord niet afdoen en niet toedoen (Openb. 22,19).

Paulus spreekt zijn anathema uit en zegt: 'Indien u iemand een ander Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt' (Gal. 1:9).

Indien dit meer werd beseft, zouden velen niet zo dringen om perse dominee, prediker, leraar, voorganger te worden.

Gods Woord prediken is een verantwoordelijk werk. Maar naar dat Woord luisteren is niet minder verantwoordelijk.

• Ellen-Josee

Hoe hoger de functie, hoe meer verantwoordelijkheden, of hoe meer iemand verantwoordelijk gesteld kan worden.

Dat is nu eenmaal zo.

Ik ben het niet met je eens dat naar het woord (via een prediker) luisteren dezelfde verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

Hoezo dat en kun je dit bijbels onderbouwen?

Ik kan me wel herinneren dat in de Bijbel gesproken wordt over misleiding door z.g. profeten e.d., maar om de toehoorders daarvoor nu verantwoordelijk te stellen? Heb je dat zelf bedacht?

Nou in elk geval heb ik dan als lezer van je stukje mijn taak weer gedaan. (niet iedereen is daartoe in staat hoor)

Maar ik vind dat als ik een prediker (of zo) moet gaan corrigeren hij / zij nog niet klaar is en zorgvuldig genoeg voor zijn bediening.

Ellen

• Frans

Openb. 22

18 Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn;

19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.

Ter info van de lezers.

Deze tekst gaat over het boek Openbaring, niet over de bijbel als geheel. Zoals je in vers 18 kan lezen.

• samuel

Elia Schreef:

——————————————————-

> Hoe hoger de functie, hoe meer

> verantwoordelijkheden, of hoe meer iemand

> verantwoordelijk gesteld kan worden.

> Dat is nu eenmaal zo.

Dat is een wereldse redenatie, een functie kan je krijgen, priesterambt is een roeping!

Maar de verantwoording is zeker groot.

>

> Ik ben het niet met je eens dat naar het woord

> (via een prediker) luisteren dezelfde

> verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

Dat staat er ook niet!

>

> Hoezo dat en kun je dit bijbels onderbouwen?

Hoezo wat? En wat wil je Bijbels onderbouwt zien?

Zoiets als dit:

Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich tal van leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. 5 Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle. 2 Tim. 4

Is het dus ieders verantwoording waar naar te luisteren?

>

> Ik kan me wel herinneren dat in de Bijbel

> gesproken wordt over misleiding door z.g. profeten

> e.d., maar om de toehoorders daarvoor nu

> verantwoordelijk te stellen? Heb je dat zelf

> bedacht?

Nee, maar ik neem aan dat jij toch wel weet naar wie je moet luisteren, en als je er dan voor kiest naar de misleider en voor de misleiding te gaan die bijvoorbeeld alverzoening verkondigt of zegt dat roken en overmatig drinken en vreemdgaan en immoraliteit niet zondig zijn, enz, enz.

Dan ben je daar zeker verantwoordelijk voor, geen kennis van het Woord.

>

> Nou in elk geval heb ik dan als lezer van je

> stukje mijn taak weer gedaan. (niet iedereen is

> daartoe in staat hoor)

> Maar ik vind dat als ik een prediker (of zo) moet

> gaan corrigeren hij / zij nog niet klaar is en

> zorgvuldig genoeg voor zijn bediening.

Dat vind ik dus ook dus niet meer doen. want je bent er nog en wellicht nooit toe in staat!

>

• samuel

Bedankt voor de bijdrage.

• theo

Dat is niet erg..toegevoegde zinnen in de bijbel over de drie eenheid buigt Samuel zich ook niet over, het staat er gewoon en dus is het zo.

De beroemde ( of is het de beruchte ?) zin uit Openbaring wordt eveneveel misbruikt als die uit Timotheus.

Niks toevoegen??? Ik lees van dezelfde mensen die deze zinnen laten slaan op de bijbel zoals we die nu kennen - dat Jezus al genoemd is in het scheppingsverhaal en bij Abraham, ze voegen dus toe dat het een lieve lust is.

• samuel

Wellicht dat een beetje Bijbelkennis inzake helpt om te begrijpen wat er nu werkelijk bedoelt word, lees eens Deuteronomium 4:2 en 12:32!

Valt me tegen van je vrindje de theo-loog dat hij dat niet weet!

• theo

Je hebt moeite met begrijpend lezen en dus met bijbeluitleg. Dat is geen schande.

Wanneer je geen moeite hebt met begrijpend lezen is je bijbeluitleg stuitend.

Naast je sneren die al stuitend waren natuurlijk.

Je haalt je eigen openingspost zelf op een vreselijke manier onderuit.

• samuel

Bedankt voor je bijdrage.

• Gonnie

Theo ik bewonder jou.! Jij bent als christen waardig dat jij nog de moeite neemt om op Samuel te reageren, ondanks dat hij jou jou als waardeloze heeft uitgemaakt.