Goede middag beminde gelovigen en beminde ongelovigen,
Ik zat afgelopen week in de regionale krant een intervieuw met Klaas Hendrikse te lezen over zijn nieuwe boek ‘God bestaat niet en Jezus is zijn zoon’. In dat intervieuw gaf hij aan
dat hij met dit boek en ook zijn eerdere boek ('God bestaat niet') voor veel beroering zorgt in kerkelijke king. Klaas Hendrikse staat in den lande bekend als de atheïstische predikant. Hij is predikant maar gelooft niet in God. Een vreemde combinatie zou je zeggen maar wel een uit de praktijk van het Nederland anno 2011.
Ik zat te denken. Waarom brengt een dergelijk boek mij als gelovige totaal niet in beroering. Waarom wordt ik van een dergelijk boek niet warm of koud en wordt ik door een dergelijk boek ook niet aan het twijfelen gebracht. Is dat omdat ik al mijn hele leven in atheistische kringen verkeer of ben ik gewoon verworden tot een lauwe christen die niet meer
te raken is door tegenwerpingen van anderen. Of ben ik gewoon een fundamentalist die overtuigd is van zijn eigen gelijk. Ik kom er niet helemaal uit. Maar feit is dat ik als gelovige ongevoelig ben voor welke atheist of spotter dan ook. Het doet mij werkelijk helemaal niets. Ik ben zelfs te ‘lui’ geworden om nog langer in debat te treden met die groeiende groep in onze samenleving. Van mij mag iedereen denken en zeggen wat ze willen. Ik lig er geen seconde wakker van. En ik voel er ook totaal geen behoeft meer aan hierop te reageren. Een van de redenen waarom ik zo weinig nog op een prikbord als dit reageer. Ik ben er te weinig emotioneel bij betrokken geraakt. En als ik reageer op een prikbord als dit doe ik dat eerlijk en oprecht, of helemaal niet.
En eigenlijk vind ik dat zelf jammer. Eens zat er meer vuur in mij. Dat kan ik wel stellen. Maar het vuur is aan het doven. Nog even en er rest niets anders dan nog wat as waar rook vanaf komt. En dat terwijl mijn geloof zich anticyclisch verhoudt met dat van de samenleving waarin in leef. Hoe ongeloviger Nederland wordt - hoe geloviger ik persoonlijk wel lijk te worden. Ik geloof veel sterker in God dan pak hem beet 30 jaar geleden.
Zijn er meer gelovigen die dit herkennen en die totaal ongevoelig zijn voor welke boeken of welke uitspraken dan ook ? Of ben ik een uitzondering ? Ik ben hier toch wel benieuwd naar. Ik hoop overigens oprecht dat mijn vuurtje eens weer wat opgestookt wordt. Maar op dit moment is het er gewoon niet.
Even een site over dit specifieke boek:
http://www.staatgeschreven.nl/2011/10/20/klaas-hendrikse-god-bestaat-niet-en-jezus-is-zijn-zoon/
Met een groet,
Michiel…