Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De Kaïnieten en de omgekeerde wereld van de gnostici.

• BOAZ

Volgens Irenaeus (Grieks kerkvader ca 135-202 n.Chr) werd het geproduceerd door de Egyptische gnostische stroming der Kaïnieten die beweerden dat Kaïn, Ezau, de Sodomieten, Korach, Judas, en andere bedenkelijke figuren uit de Bijbelse geschiedenis eigenlijk verlichte helden waren die dapper de gnosis of kennis van de waarheid levend hielden. Volgens deze kult schiep een god met de naam Hystera de wereld en een andere godheid met de naam “Sophia”, die zo gezegd de hiervoor genoemde mensen assisteerde. Sommige uitleggers van dit evangelie verklaarden dat de vondst van dit evangelie zal bijdragen aan een belangrijke opwaardering van deze discipel van Jezus, waardoor hij niet langer als verrader kan worden gezien. Hij zou, door Jezus aan de kruisdood over te leveren, Hem hebben bevrijd van zijn aardse lichaam, zodat Jezus als geestelijk persoon zou kunnen voortbestaan. Een rituele moord dus, in het belang van Jezus en Zijn volgelingen. Op tal van punten heeft het Evangelie van Judas slechts ten doel de opstanding van Jezus en ook Zijn terugkomst te loochenen.

http://www.franklinterhorst.nl/Dwazen%20spreken%20dwaasheid.htm

Boaz.

• theo

Een echte drie eenheid zo begrijp ik.

Volgens Irenaeus (Grieks kerkvader ca 135-202 n.Chr

Zullen we ze alle drie stenigen?

Dood die drie !!

O,, ze zijn al dood geloof ik.

• Frederik D

… werd het geproduceerd …

——————

Was is dat “het”? Bedoeld wordt het zogeheten evangelie van Judas. En wat is een kult? Wordt er cultus bedoeld of sekte? En “geproduceerd”? Ik zou zeggen: vervaardigd.

Een kromme tekst dus. Is het een vertaling?

• BOAZ

Drie keer is scheepsrecht, maar durf/wil jij geen inhoudelijke reactie te geven?

Boaz.

• BOAZ

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> … werd het geproduceerd …

>

> ——————

>

> Was is dat “het”? Bedoeld wordt het zogeheten

> evangelie van Judas. En wat is een kult? Wordt er

> cultus bedoeld of sekte? En “geproduceerd”? Ik zou

> zeggen: vervaardigd.

>

> Een kromme tekst dus. Is het een vertaling?

Het is bij mijn weten zeker geen vertaling.

Geef een inhoudelijk commentaar, dan blijf je meer on-topic.

Boaz.

• Stefan

Wat een site Boaz, met een kennis van een enorm gedreven man om Jezus te verklaren zoals hij leefde, waar en waartoe.

En het Woord Gods is de bijbel, en alles is letterlijk en wetenschappelijk bewezen qua historische gegevens.

Wat een kennis.

Je zal in gesprek raken met die man over Jezus en de bijbel. Hij raakt niet uitgesproken.

Maar zal er een woord begrepen worden, die Jezus gesproken heeft tot het hart?

Onder je topic-uittreksel staat in het artikel dit; Egypte waar het merendeel van deze geschriften vandaan komen, was in de vroege eeuwen n.Chr., een broeinest van ketterij en fanatisme. Vele andere door de duivel geïnspireerde vreemde ‘evangeliën’ ontstonden daar, inbegrepen het Evangelie van Thomas dat voorwendt details te geven uit Jezus kindertijd. Inmiddels zijn er zo’n 35 van dit soort evangeliën bekend. Een deel daarvan werd in 1945 in Nag Hammadi in Egypte gevonden.

Alle buiten bijbelse (…) informatie wordt op een grote hoop gegooid en afgekeurd door zijn zienswijze van kennis verzamelen ten gunste van Gods Woord (…)

Wat is Gods Woord?

Daar zal hij geen antwoord op hebben, dan alle letters opnoemen en aanwijzen op hun waarheid.

• samuel

Waarom denk jij toch thomas dat jij al die zg buitenbijbelse geschriften nodig hebt om tot Jezus Christus om tot God te komen?

Begrijp je nu werkelijk helemaal niks van de Bijbel en wat daarin staat?

Geloof komt door horen, het horen van het gepredikte Evangelie het Evangelie van Jezus Chistus!

Als je geen geloof ontvangen hebt, kan je blijven zoeken buiten de Bijbel, maar je zal het nooit vinden, je moet het namelijk krijgen.

• Stefan

Niet omdraaien wat ik schrijf Samuel, meester in verdraaiing en manipulatie.

De bijbel het Woord Gods benoemen en alleen de bijbel als waarheid bestempelen is wat de auteur van de site voorstaat in al zijn pogingen de letters te verzilveren op het horizontale vlak; het aardse.

Echter, werkelijke diepgang, het Woord Gods aanvaarden met het hart, het geloof en de werken daaruit, komen niet ter sprake.

Dan gaat er een ander ‘boekje’ open, namelijk het versteende hart.

• Gonnie

Ha ha ha, over kinderlijk gesproken. Samuel heeft ‘'het’' gekregen en nu roept hij in zijn vreemde bewoordingen, lekker pu ik wel en jullie niet.:D:D

• Stefan

Bij mythische personen en gebeurtenissen wordt nooit naar het ‘wanneer’ gevraagd. Niemand vraagt zich bijvoorbeeld af wanneer Zeus en Hera in het huwelijk traden. Historische figuren daarentegen wil men graag zo precies mogelijk kunnen dateren. Dit is in het geval van de Here Jezus goed uitvoerbaar.

En dit is de rode draad van de site; Jezus terugvinden in de letters, als historisch figuur..

Prima, maar onvergelijkbaar met inderdaad ‘de Here’ van Jezus, die van alle tijden is, en kan ook weer in Joh.17 gelezen worden, tegelijkertijd met de diepgaande en daarmee onbegrensde Ruimte van de betekenis van het Al.

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14732677/14735597/re-hoe-groot-is-god#msg-14735597