Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hoe groot is God,

• BOAZ

Leg eens uit wat “ Al ” is!

Bedoel jij Al-lah:D

Boaz.

• Stefan

Deze Al; uit Joh.17

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

• Gonnie

Ik heb dat ook geschreven Frans in de hoop dat zij( de extremen ) in zien waar zij mee bezig zijn, dat zij een barbaarse God promoten. Misschien komen zij tot inzicht daardoor.

• 'en passant'

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Leg eens uit wat “ Al ” is!

>

> Bedoel jij Al-lah:D

>

> Boaz.

Ik bedoel de Vader van alle Leven, de Vader die Christus bedoelde, niet jullie ‘god’ met de kortzichtige blik.

Marith

• Douce.

Mee eens.

Douce

• samuel

Waar staat dan in dat geplakte vers van jou dat Hij al heet, of ergens anders in de Bijbel?

Of had je de vraag niet begrepen van Boaz?

• Stefan

Ik schreef al een tijdje geleden; een bloedzuiger heeft geen oren.

Ik heb in het topic van Boaz nog één reactie aan je geschreven, maar laat je nu gaan Samuel.

Het is beter voor je, want je overvoert jezelf.

• Frederik D

God is AL-machtig en AL-wetend. Of hij ook AL-goed is, is zeer omstreden. In elk geval is God AL-omvattend. Ook de Bijbel erkent dit.

Maar of je één kunt worden met het God, het AL, dat valt te bezien. Thomas zegt: ja, dat kunnen we. Christenen zijn een stuk bescheidener. Zij beseffen, hoop ik, dat een deel nooit het geheel kan zijn.

Wat betreft de eenwording met het AL is Thomas zeer hoogmoedig. Gnostiek is hoogmoed. Ware christenen zijn deemoedig, ook al bespeur ik niet zoveel deemoed bij mensen zoals jou.

Maar het AL bestaat niet. Ook het Niets bestaat niet. Er zijn alleen maar delen. Buiten de delen is er geen alles overkoepelend AL.

Er zijn alleen maar bomen. Het bos als zodanig, los van de bomen, bestaat niet.

AL en Niets zijn slechts abstracta. Slechts platonici en semiplatonici schenken aan abstracta realiteit. Vergelijk de universaliastrijd in de middeleeuwse filosofie en theologie.

Er zijn alleen maar delen. Dat wilde ik jullie mede-delen.

• 'en passant'

Frederik D Schreef:

——————————————————-

>

> Maar of je één kunt worden met het God, het AL,

> dat valt te bezien. Thomas zegt: ja, dat kunnen

> we. Christenen zijn een stuk bescheidener. Zij

> beseffen, hoop ik, dat een deel nooit het geheel

> kan zijn.

De druppel kan nooit de oceaan zijn, dat klopt, maar bevat wel al de eigenschappen van het water dat de oceaan vormt.

En Thomas zegt niet wat jij beweert.

De huidige mens kan nooit een worden met God of de Vader van het AL, want hij is het product van de schepping en is dus ook niet de druppel.

De druppel is de Erfenis van de Eerste Schepping, de Zaadkorrel,de Godsvonk in het hart van de mens.

Marith

• Stefan

Maar of je één kunt worden met het God, het AL, dat valt te bezien.Thomas zegt: ja, dat kunnen we. Christenen zijn een stuk bescheidener. Zij beseffen, hoop ik, dat een deel nooit het geheel kan zijn.

Wat betreft de eenwording met het AL is Thomas zeer hoogmoedig.

Nee Frederik, je lijkt nu precies als hen die de zelfverlossing aanpraten en als wapen gebruiken om hun onwetendheid te verbloemen. Net als een lading dure termen storten om dit te verbloemen.

De mens kan niet één worden met het Al, maar het is datgene in de mens, wat ten eerste geraakt moet worden door het Woord, wil het gevonden worden. Het zaad Jezus Christus. Het geestvonkatoom, de Godsvonk of hoe je het noemen wilt.

Van daaruit, vanuit het geloof van Hem, zal de mens veranderen. En niets van vlees en bloed, de eigen wil, heeft dan ook maar iets te maken met Eénwording met het Al.

Daarom haal ik de tekst aan, waarin de Zoon verheerlijkt wordt met de Vader. En dat is niet datgene waarvan jij vindt of denkt dat zeer hoogmoedig is.