LeSage Schreef:
——————————————————-
> Dank voor je interpretatie, MJR
> Iets om over na te denken.
>
> Interessant om over het begrip ‘wolk’ door te
> denken als er staat dat hij op dezelfde manier
> terug zal komen zoals hij wegging. Nl. Op een
> wolk, wat ook elders in het NT wordt
> aangekondigd.
De terugkomst staat wel weer anders in de bijbel. Men spreekt dan over wolken, meervoud dus.
Overigens wordt er in Matteus gesproken over "op de wolken"
In Openbaring staat echter "Zie, Hij komt met de woken"
“Op” of “met” dat lijkt mij wel een verschil.
> Zou dat ook betekenen 'in (of: door) d kracht van
> God' terwijl we hem niet zien?
Ik denk dat er tegen die tijd wel mensen zijn die Hem “zien”. Zien tussen aanhalingstekens, want mijn mening is dat met het woord “zien” in de bijbel niet het letterlijke “zien” met onze aardse ogen bedoeld wordt.
Waar ik dat op baseer zijn de volgende bijbelversen. Het is even een omweg om op die “wolken” te komen.
Rom.8
19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods.
2 kor. 3
17 De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid.
18 En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is
Wij, de wereld, wachten op het openbaar worden van de zonen Gods. En dat is niet iets van “in de hemel”, maar dat is nu, hier op aarde. De zonen Gods zijn die mensen waarop geen bedekking (sluier) meer is, zoals in vers 18 beschreven staat. (lees ook bv Rom 12:2 vernieuwing v/h “denken”)
1 Kor. 15
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn.
23 Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst;
Wij zijn allen nog aan het slapen oftewel “dood”. Maar zoals je hierboven leest, zullen na Christus (Jezus), mensen volgen. Zij zijn de zonen Gods. Zij zijn van Christus bij Zijn komst.
“Zie Hij komt met de wolken” . Hij komt met hen die Gods Heerlijkheid hebben mogen aanschouwen. Het is verder geen letterlijk komen van Jezus. Wellicht zoals jij zegt, met de kracht van God zal Christus zich openbaren in de zonen Gods waarop men wacht.
> Dat sluit wel goed aan bij Jezus eigen
> omschrijving van de wederkomst als een soort van
> inbraak, als een ‘dief in de nacht’.
Dat klopt dan wel
Want niemand kan zeggen wanneer er geen bedekking meer is.
> Wel moet me van het hart dat in deze passage het
> symbool ‘wolk’ wat negatiever wordt neergezet dan
> in jouw andere teksten.
> De wolk zorgt er nl voor dat we jezus niet meer
> kunnen zien. En 'op die manier ging hij van hen
> weg'. Dat is zeker niet zo positief als de
> OT-teksten waarin het begrip wolk een positieve
> lading mee krijgt.
Zo negatief is dat eigenlijk niet. Want “zien” doe je naar mijn mening niet met je aardse ogen.
“Zalig de reinen van hart, want zij zullen God zien” .