Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

verklaring hemelvaart

• LeSage

Zie onderstaande passage: het gaat over de hemelvaar, zoals Lucas dit ziet.

Wie wil een poging tot verklaring geven? Wat wil Lucas duidelijk maken?

Eerlijk gezegd ben ik vooral benieuwd naar degenen die vinden dat er sprake is van symboliek. Welke symbolen gebruikt Lucas en waarom doet hij dat op die manier?

Handelingen 1

6 Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem: ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’ 7 Hij antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden. 8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

9 Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. 10 Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. 11 Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’

• 'en passant'

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Zie onderstaande passage: het gaat over de

> hemelvaar, zoals Lucas dit ziet.

>

> Wie wil een poging tot verklaring geven? Wat wil

> Lucas duidelijk maken?

> Eerlijk gezegd ben ik vooral benieuwd naar degenen

> die vinden dat er sprake is van symboliek. Welke

> symbolen gebruikt Lucas en waarom doet hij dat op

> die manier?

>

> Handelingen 1

> 6 Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem:

> ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het

> koningschap over Israël herstellen?’ 7 Hij

> antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten

> wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over

> de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen

> zullen plaatsvinden. 8 Maar wanneer de heilige

> Geest over jullie komt, zullen jullie kracht

> ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in

> heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de

> aarde.’

>

> 9 Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen

> omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze

> hem niet meer zagen. 10 Terwijl hij zo van hen

> wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden,

> stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij

> hen. 11 Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan

> jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit

> jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op

> dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de

> hemel hebben zien gaan.’

Ook zijn leerlingen begrepen Hem niet op dat moment omdat hun blik nog naar buiten gekeerd was en alles toepasten op wat buiten was.Dit verklaart hun vraag.

Maar zoals de Geest neerdaalde in Jezus bij Zijn Doop in de Jordaan, zo ook zal de Geest neerdalen op zijn discipelen (Pinksteren)en zij zullen Zijn Getuigen zijn tot op de dag van Zijn Wederkomst.

Dit wil zeggen dat de aarde hiervoor bewerkt dient te worden vooraleer dit kan gebeuren. De aarde in de betekenis van de mensheid en de mens.

Christus is het Wezen dat de mens Bezield en uiteindelijk ook Begeesterd..

Niet de mens Jezus zal verschijnen op een witte wolk, als dit zo is dan is dit al gebeurd, want hier en daar op aarde zijn er aan de hemel zaken te zien die mensen volledig misleiden en een enorme commotie teweegbrengt.

Hoe ‘lees’ jijzelf die tekst :)

• M*j*r**

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Zie onderstaande passage: het gaat over de

> hemelvaar, zoals Lucas dit ziet.

>

> Wie wil een poging tot verklaring geven? Wat wil

> Lucas duidelijk maken?

> Eerlijk gezegd ben ik vooral benieuwd naar degenen

> die vinden dat er sprake is van symboliek. Welke

> symbolen gebruikt Lucas en waarom doet hij dat op

> die manier?

Lucas gebruikt een symbool, nl. “wolk” . Jezus steeg niet letterlijk op in een wolk zoals wij die kennen.

Zoek maar eens in de bijbel op “wolk” en je zal zien dat dit woord heel vaak voorkomt.

Zie bv.

Lev. 16

2 De HERE nu zeide tot Mozes: Spreek tot uw broeder Aäron, dat hij niet te allen tijde kome in het heiligdom binnen het voorhangsel voor het verzoendeksel dat op de ark ligt, opdat hij niet sterve; want in de wolk verschijn Ik boven het verzoendeksel.

of

Ps. 68

35 Geeft Gode sterkte;

zijn majesteit is over Israël,

zijn sterkte in de wolken.

Lees ook Mozes die altijd met “een wolk” (zijnde de aanwezigheid van God) te maken had. (exodus)

Als er in de bijbel over een wolk gesproken wordt, duidt het bijna altijd de aanwezigheid van God aan.

Dan krijgt “omhooggeheven en opgenomen in een wolk” een hele andere betekenis dan het letterlijk opstijgen in een letterlijke wolk.

> Handelingen 1

> 6 Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem:

> ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het

> koningschap over Israël herstellen?’ 7 Hij

> antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten

> wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over

> de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen

> zullen plaatsvinden. 8 Maar wanneer de heilige

> Geest over jullie komt, zullen jullie kracht

> ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in

> heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de

> aarde.’

>

> 9 Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen

> omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze

> hem niet meer zagen. 10 Terwijl hij zo van hen

> wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden,

> stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij

> hen. 11 Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan

> jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit

> jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op

> dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de

> hemel hebben zien gaan.’

• LeSage

Ikzelf heb geen mening over de tekst, behalve dan het sterke vermoeden dat dit geen letterlijke weergave is van wat er is gebeurd.

Maar wat dan wel?

daar ben ik nu naar op zoek.

Bedankt voor jouw mening. Denk je dat Lucas er op het moment van schrijven ook zo over dacht?

• LeSage

Dank voor je interpretatie, MJR

Iets om over na te denken.

Interessant om over het begrip ‘wolk’ door te denken als er staat dat hij op dezelfde manier terug zal komen zoals hij wegging. Nl. Op een wolk, wat ook elders in het NT wordt aangekondigd.

Zou dat ook betekenen ‘in (of: door) d kracht van God’ terwijl we hem niet zien?

Dat sluit wel goed aan bij Jezus eigen omschrijving van de wederkomst als een soort van inbraak, als een ‘dief in de nacht’.

Wel moet me van het hart dat in deze passage het symbool ‘wolk’ wat negatiever wordt neergezet dan in jouw andere teksten.

De wolk zorgt er nl voor dat we jezus niet meer kunnen zien. En ‘op die manier ging hij van hen weg’. Dat is zeker niet zo positief als de OT-teksten waarin het begrip wolk een positieve lading mee krijgt.

• 'en passant'

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Ikzelf heb geen mening over de tekst, behalve dan

> het sterke vermoeden dat dit geen letterlijke

> weergave is van wat er is gebeurd.

> Maar wat dan wel?

> daar ben ik nu naar op zoek.

>

> Bedankt voor jouw mening. Denk je dat Lucas er op

> het moment van schrijven ook zo over dacht?

De boeken van het Nieuwe Testament ontstonden pas een paar eeuwen na de gebeurtenissen.

Veel teksten zijn geschreven in overdrachtelijke zin; Ik geloof dat Lucas en de ander evangelisten ‘wisten’ wat ze schreven en waarom ze dit op die manier schreven.

Doch de bijbel is vaak aangepast geweest in de loop der tijden.

Goed dat er nu ongeveer 50 jaar geleden aanvullende oude geschriften opdoken die toch een ander licht werpen op de figuur van Jezus en zijn leringen die bedoeld waren voor de ‘insiders’ toen.

Nu zijn er veel meer mensen in staat om ook die teksten te begrijpen. Het is niet voor niets dat ze nu opduiken, samengaand met de afbrokkeling van het uiterlijke instituut dat men kerk noemt.

Marith

• M*j*r**

Ik zal je antwoorden als ik wat meer tijd heb. Ik moet zo naar een verjaardag.

• CU

Volgens Lucas 14:13 was de hemelvaart op de dag van de opstanding. En in Marcus 16: 9 en 19 ook. Immers, Maria mocht Jezus niet aanraken, maar toen Jezus terug was , wel.

Handelingen beschrijft de tweede hemelvaart.

• 'en passant'

CU Schreef:

——————————————————-

> Volgens Lucas 14:13 was de hemelvaart op de dag

> van de opstanding. En in Marcus 16: 9 en 19 ook.

> Immers, Maria mocht Jezus niet aanraken, maar toen

> Jezus terug was , wel.

>

> Handelingen beschrijft de tweede hemelvaart.

Wat is de tweede hemelvaart?

• M*j*r**

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Dank voor je interpretatie, MJR

> Iets om over na te denken.

>

> Interessant om over het begrip ‘wolk’ door te

> denken als er staat dat hij op dezelfde manier

> terug zal komen zoals hij wegging. Nl. Op een

> wolk, wat ook elders in het NT wordt

> aangekondigd.

De terugkomst staat wel weer anders in de bijbel. Men spreekt dan over wolken, meervoud dus.

Overigens wordt er in Matteus gesproken over "op de wolken"

In Openbaring staat echter "Zie, Hij komt met de woken"

“Op” of “met” dat lijkt mij wel een verschil.

> Zou dat ook betekenen 'in (of: door) d kracht van

> God' terwijl we hem niet zien?

Ik denk dat er tegen die tijd wel mensen zijn die Hem “zien”. Zien tussen aanhalingstekens, want mijn mening is dat met het woord “zien” in de bijbel niet het letterlijke “zien” met onze aardse ogen bedoeld wordt.

Waar ik dat op baseer zijn de volgende bijbelversen. Het is even een omweg om op die “wolken” te komen.

Rom.8

19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods.

2 kor. 3

17 De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid.

18 En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is

Wij, de wereld, wachten op het openbaar worden van de zonen Gods. En dat is niet iets van “in de hemel”, maar dat is nu, hier op aarde. De zonen Gods zijn die mensen waarop geen bedekking (sluier) meer is, zoals in vers 18 beschreven staat. (lees ook bv Rom 12:2 vernieuwing v/h “denken”)

1 Kor. 15

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn.

23 Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst;

Wij zijn allen nog aan het slapen oftewel “dood”. Maar zoals je hierboven leest, zullen na Christus (Jezus), mensen volgen. Zij zijn de zonen Gods. Zij zijn van Christus bij Zijn komst.

“Zie Hij komt met de wolken” . Hij komt met hen die Gods Heerlijkheid hebben mogen aanschouwen. Het is verder geen letterlijk komen van Jezus. Wellicht zoals jij zegt, met de kracht van God zal Christus zich openbaren in de zonen Gods waarop men wacht.

> Dat sluit wel goed aan bij Jezus eigen

> omschrijving van de wederkomst als een soort van

> inbraak, als een ‘dief in de nacht’.

Dat klopt dan wel :) Want niemand kan zeggen wanneer er geen bedekking meer is.

> Wel moet me van het hart dat in deze passage het

> symbool ‘wolk’ wat negatiever wordt neergezet dan

> in jouw andere teksten.

> De wolk zorgt er nl voor dat we jezus niet meer

> kunnen zien. En 'op die manier ging hij van hen

> weg'. Dat is zeker niet zo positief als de

> OT-teksten waarin het begrip wolk een positieve

> lading mee krijgt.

Zo negatief is dat eigenlijk niet. Want “zien” doe je naar mijn mening niet met je aardse ogen.

“Zalig de reinen van hart, want zij zullen God zien” .