Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Ken uzelf

• 'en passant'

Jezus heeft gezegd: Indien zij die u leiden u zeggen: ziet, het Rijk is in de hemel,

dan zullen de vogels van de hemel u voor zijn; indien zij u zeggen: ziet, het is in de

zee, dan zullen de vissen u voor zijn. Maar het Rijk, het is het binnenste en het is

het buitenste van u. Wanneer gij uzelf zult kennen dan zult gij gekend zijn en zult gij

weten dat gijzelf de zonen van de levende Vader zijt. Maar indien gij uzelf niet kent,

dan zijt gij in armoede en gijzelf zijt armoede.

uit het Evangelie van Thomas

• LeSage

Een prachtig stuk. Een van de passages die laat zien waarom dit evangelie zo bijzonder waardevol is.

• LeSage

Naast het motto ‘ken uzelf’ zou ook het motto ‘schoenmaker, hou je bij je leest’ van toepassing zijn.

Immers de tekst geeft verschillende “natuurrijken” aan en wijst ons erop om niet te proberen te excelleren in iets waarvoor wij niet gemaakt zijn, maar ten diepste onszelf als mens te zijn.

En inderdaad: dat is de enige manier om in het reine te komen met jezelf.

• voorbijganger

Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de binnenkamers; gelooft het niet.

Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van de Zoon des mensen wezen.

(Matthéüs 24:26-28)

• LeSage

alzo zal ook de toekomst van de Zoon des mensen wezen.

de toekomst??

• 'en passant'

voorbijganger Schreef:

——————————————————-

> Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de

> woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de

> binnenkamers; gelooft het niet.

> Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en

> schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst

> van de Zoon des mensen wezen.

> (Matthéüs 24:26-28)

34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.

36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.

37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.

38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.

39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.

40 Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft.

Mattheüs 10

Hoe begrijp je dit als ik vragen mag?

69 Jezus heeft gezegd: Zalig zijn zij die in hun hart vervolgd werden. Zij zijn het, in waarheid, die de Vader gekend hebben.

Zalig de hongerigen want men zal de buik verzadigen van wie wil.

Thomas evangelie

• baldu

voorbijganger Schreef:

——————————————————-

> Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de

> woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de

> binnenkamers;

Toepasselijke tekst beste voorbijganger

Immers alleen de binnenkamers is maar een deel

de Christus doordringt het geheel, dus binnen en buiten, omdat deze in Hem Eén zijn

het andere is afgescheidenheid

> gelooft het niet.

> Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en

> schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst

> van de Zoon des mensen wezen.

> (Matthéüs 24:26-28)

Juist, het Ogenblik van geboorte is onmiddellijk, men kan het niet volgen

met de stoffelijke zintuigen

Het enige wat blijft hangen is de herinnering aan de flits

maar reconstrueren kan men deze niet

De toekomst van de Mensenzoon is de wezenlijk bewuste verbinding met en door het Al

Oost en West zijn dan verbonden, zoals ook de leringen van Oost en West door Hem verbonden en dus heel zijn

De bliksemschicht kan slechts getoond worden, als er verschil door contrast is

dus kijk eens naar het innerlijk duister firmament, daar is ook Hij, er is noch einde, noch begin

Baldu

• 'en passant'

Hoi….

Mag ik enkele vragen stellen?

Over het Koninkrijk…waar denk je dat het gevonden kan worden?

Na de fysieke dood ,in een schijn- hiernamaals ?

Wat is volgens jou het doel van je geboorte als mens?

25 Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?

26 Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?

27 Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?

28 En wat zijt gij bezorgd voor de kleding? Aanmerkt de leliën des velds, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet;

29 En Ik zeg u, dat ook Salomo, in al zijn heerlijkheid, niet is bekleed geweest, gelijk een van deze.

30 Indien nu God het gras des velds, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, gij kleingelovigen?

31 Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden?

32 Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft.

33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.

34 Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.

Wanneer zullen deze dingen u toegeworpen worden dan denk je?

Marith

• Allen

Prachtig stukje tekst.

Ken jezelf, en je zult ieder mens kennen, dit zal je voor veel onheil behoeden,

m.a.w, je kunt niet vaak genoeg in de spiegel van je hart kijken.

Allen.

• 'en passant'

Allen Schreef:

——————————————————-

> Prachtig stukje tekst.

>

> Ken jezelf, en je zult ieder mens kennen, dit zal

> je voor veel onheil behoeden,

> m.a.w, je kunt niet vaak genoeg in de spiegel van

> je hart kijken.

>

> Allen.

ja, zo is het en daar is moed voor nodig om die confrontatie te durven aangaan. :)