Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

over logica en geloof

  • 'en passant'

    Logica en geloof

    Bennoon: Neem mij niet kwalijk, meester, maar uw logica verwart mij met haar onlogica.

    Mirdad: Geen wonder, Bennoon, men heeft u «de rechter» genoemd. U pleegt de logica van een zaak te onder¬zoeken alvorens uw oordeel uit te spreken. Bent u zo lang rechter geweest en hebt u nog niet bevonden dat het enige nut van de logica is: de mens van de logica te bevrijden, en hem te voeren tot het geloof dat tot inzicht leidt?

    Logica is onvolwassenheid, die haar netten weeft van herfstdraden, met de bedoeling er de behemoth (gedrochtelijk reuzendier) van kennis mee te vangen. Als logica volwassen wordt, worgt zij zichzelf in haar netten en wordt dan getransmuteerd tot geloof, tot diepere kennis.

    Logica is een kruk voor de kreupele, maar een last voor de snelvoetige en een nog zwaardere belasting voor de gevleugelde.

    Logica is geloof in kindse staat. Geloof is volwassen logica. Wanneer uw logica volwassen wordt, Bennoon, en dat zal ze spoedig zijn, zult u niet meer van logica spreken.

    Bennoon: Om van de velg van de tijd over te stappen naar haar as moeten wij noodzakelijk onszelf verloochenen. Kan de mens zijn eigen bestaan wel verloochenen?

    Mirdad: Daartoe moet u het zelf verloochenen dat een speelbal is in de handen van de tijd en zó het Zelf tot gelding brengen, dat onvatbaar is voor de goocheltoeren van de tijd.

    Bennoon: Kan de verloochening van het ene zelf dan de declaratie zijn van een ander zelf?

    Mirdad: Ja zeker: wie het zelf verloochent, declareert het Zelf. Als men gestorven is naar zijn veranderlijke wezen, is men geboren tot onveranderlijkheid. De meeste mensen leven om te sterven. Gelukkig zij, die sterven om te leven.

    Bennoon: Toch heeft de mens zijn identiteit lief. Hoe kan hij in God verzinken en zich toch zijn identiteit bewust zijn?

    Mirdad: Is het een verlies voor de beek zich in de zee te verliezen en zich zo bewust te worden van zichzelf, evenals de zee? Voor de mens betekent het verliezen van zijn identiteit in God slechts het verliezen van zijn schaduwen, het vinden van de schaduwloze essentie van zijn wezen.

    Micaster: Hoe kan de mens, als schepsel van de tijd, vrijkomen van de greep van de tijd?

    Mirdad: Zoals de dood u zal verlossen van de dood en het leven u zal bevrijden van het leven, zo zal de tijd u vrijmaken van de tijd. De mens zal zó genoeg krijgen van verandering, dat alles in hem met een onuitblusbaar vuur zal hunkeren naar wat machtiger is dan verandering. En hij zal het zeker in zichzelf vinden.

    Gelukkig zijn zij die hunkeren, want zij staan reeds op de drempel van de vrijheid. Hen zoek ik en tot hen spreek ik. Heb ik u niet gekozen omdat ik uw hunkeringen hoorde?

    Maar wee hun die meedraaien in de omwentelingen van de tijd en daarin hun vrijheid en hun vrede trachten te vinden. Nauwelijks glimlachen zij over een geboorte, of zij moeten wenen over de dood. Nauwelijks zijn zij verzadigd, of zij worden ontledigd. Nauwelijks hebben zij de vredesduif gevangen, of deze wordt in hun handen tot een strijdlustige gier. Hoe meer zij menen te weten, hoe geringer in waarheid hun kennis is. Hoe meer zij vooruit komen, hoe verder zij achteruit gaan. Hoe hoger zij klimmen, des te dieper zij vallen.

    Voor hen zullen mijn woorden als een vaag en hinderlijk gemompel zijn, als gebeden in een gekkenhuis, als fakkels die ontstoken zijn voor blinden. Eerst als ook zij naar vrijheid beginnen te hunkeren, zullen zij hun oren voor mijn woorden openen.

    uit Mirdad

  • BOAZ

    Mikhaïl Naimy de schrijver van “het boek van Mirdad”

    En eenmaal teruggekeerd naar de familieboerderij te Shakhroub, aan de voet van de majestueuse Mt. Sanneen, besluit Naimy, op grond van zijn o.a. in Amerika verworven inzichten, de rest van zijn leven te besteden aan het uitwerken van zijn spirituele boodschap: dat de hele kosmos en het leven zelf, in essentie één en ondeelbaar zijn. Dat deze eenheid niet via het intellectuele verstand ervaren kan worden. Alleen het diepste innerlijk van een mens ‘verstaat’ deze eenheid in alles. Om tot dit innerlijk te geraken moet de mens een weg bewandelen, waarop er een punt gepasseerd moet worden, ‘kruisiging’ genaamd, waar bepaald wordt of de mens leeft om te sterven, of sterft om te leven.

    Naimy verkondigd de leer der zelfverlossing wat onmogelijk is.

    Het is een spirituele filosofie die het woord “gekruisigd” een andere invulling geeft en loskoppelt van Jezus Christus.

    Galaten 6:14 Maar ik moge ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Here Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld.

    Boaz.

  • Frederik D

    Logica, beste Marith, heeft maar één regel: vermijd de contradictie. Dus wie de logica verwerpt, zet de deur wagenwijd open voor de contradictie, voor de regelrechte onzin.

    Zelfs God, zo erkennen de meeste theologen, is onderworpen aan de logica. Zonder de logica betekent het woord “God” niets en kun je als mens niet over God, de moraal en andere zaken spreken.

    Mystici wringen zich in de gekste bochten om God zelf te worden. Wat dat betreft ben ik het met Boaz eens.

  • voorbijganger

    Ik vermoed al langer dat Marith een (pseudo) rozenkruiser is, Boaz.

    Het Boek Mirdad is zo'n beetje standaard literatuur voor iedere rozenkruiser en wordt ook uitgegeven door de rozekruispers.

  • 'en passant'

    BOAZ Schreef:

    ——————————————————-

    > Mikhaïl Naimy de schrijver van "het boek van

    > Mirdad"

    >

    > En eenmaal teruggekeerd naar de familieboerderij

    > te Shakhroub, aan de voet van de majestueuse Mt.

    > Sanneen, besluit Naimy, op grond van zijn o.a. in

    > Amerika verworven inzichten, de rest van zijn

    > leven te besteden aan het uitwerken van zijn

    > spirituele boodschap: dat de hele kosmos en het

    > leven zelf, in essentie één en ondeelbaar zijn.

    > Dat deze eenheid niet via het intellectuele

    > verstand ervaren kan worden. Alleen het diepste

    > innerlijk van een mens ‘verstaat’ deze eenheid

    > in alles. Om tot dit innerlijk te geraken moet de

    > mens een weg bewandelen, waarop er een punt

    > gepasseerd moet worden, ‘kruisiging’ genaamd,

    > waar bepaald wordt of de mens leeft om te sterven,

    > of sterft om te leven.

    >

    > Naimy verkondigd de leer der zelfverlossing wat

    > onmogelijk is.

    > Het is een spirituele filosofie die het woord

    > “gekruisigd” een andere invulling geeft en

    > loskoppelt van Jezus Christus.

    >

    > Galaten 6:14 Maar ik moge ervoor bewaard blijven

    > te roemen anders dan in het kruis van onze Here

    > Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd

    > is en ik der wereld.

    >

    > Boaz.

    Ik had niets anders verwacht van jou of jullie, maar toch bedankt voor de verdere uitleg Boaz.

    Eén bemerking, het gaat niet om de zelfverlossing,integendeel, het gaat om de egodood.

    Dat wordt niet graag gehoord hier en daarom die stickie nietwaar?

    Atheïsten geen probleem, zelfs allerhande onzichtbaar gespuis mag ook, maar o wee wanneer er een andere toon begint te klinken.

    en zie maar wie er allemaal op afkomt….lang niet meer gezien voorbijganger…atheïsten troepen dan samen met de zogenaamde ‘gelovigen’…..mooi om te zien hoor…:)

    Marith

    .

  • Claude Hommel

    BOAZ Schreef:

    ——————————————————-

    > Galaten 6:14 Maar ik moge ervoor bewaard blijven

    > te roemen anders dan in het kruis van onze Here

    > Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd

    > is en ik der wereld.

    >

    > Boaz.

    In het kruis ?

  • theo

    En is dat erg?

    Is dat vreselijk?

    Is dat onoverkomelijk ondebateerbaar? ( Lijkt me wel een mooi nieuw woord voor de volgende van Dale)

  • voorbijganger

    Marith Schreef:

    > Ik had niets anders verwacht van jou of jullie,

    > maar toch bedankt voor de verdere uitleg Boaz.

    > Eén bemerking, het gaat niet om de

    > zelfverlossing,integendeel, het gaat om de

    > egodood.

    Apart toch, hoe ‘de dood’, nu weer de ‘ego-dood’, altijd weer ‘de oplossing’ lijkt te zijn voor diegenen die de Bijbel afwijzen. Terwijl de Bijbel toch wijst op het Leven!

    En hoe was jij van plan jouw ego te doden, Marith? Let eens op wat de apostel Paulus schreef: "Want hetzij dat wij leven, wij leven de Heere, hetzij dat wij sterven, wij sterven de Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren." (Romeinen 14:8) De waarheid toont ons dat zelfs ‘ons sterven’ NIET uit onszelf is maar ook van God moet komen! Enkel door het sterven van Jezus Christus zijn wij verzoend met God. Desondanks zijn er velen die zelf, en op talloze manieren, een soort geestelijke zelfdoding nastreven. Enkel om te ontdekken dat er de ‘dood’ geen werkelijk Leven kan verwekken. God schenkt ons eeuwig Leven in Jezus Christus. En enkel in dat nieuwe Leven sterft de oude mens.

  • BOAZ

    voorbijganger Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik vermoed al langer dat Marith een (pseudo)

    > rozenkruiser is, Boaz.

    > Het Boek Mirdad is zo'n beetje standaard

    > literatuur voor iedere rozenkruiser en wordt ook

    > uitgegeven door de rozekruispers.

    Bart Klinton is betrapt op channeling!

    Thomas is openlijk een Rozenkruiser die het probeert te camoufleren, wat haar niet lukt!

    Baldu heeft vele boze geesten als leraar.

    Zo zijn er nog wel een paar!

    Wel jammer dat jij niet meer zoveel prikt!

    Gr en zgn. Boaz.

  • voorbijganger

    Het is pas ‘erg’ wanneer mensen blijven volharden in dit soort dwalingen en daardoor de ogen en oren sluiten voor de Waarheid, theo. Ik ken de leer van de rozenkruisers vrij goed en weet ook welke deceptie daarin schuil gaat. Ik ken rozenkruisers die volmondig beamen geen Christen te zijn en daar zelfs prat op gaan. Voor deze mensen valt weinig meer te doen. Iets anders is het, wanneer iemand meent een Christen te zijn, of daarnaar streeft maar desondanks vast komt te zitten in leringen die hem of haar in een tegengestelde richting sturen. Dan is het zaak deze mensen te waarschuwen en erop te vertrouwen dat God hen uit hun dwaling zal leiden.