Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Theodicee

• M*j*r**

> Maar welke theodicee je ook verzint, het probleem

> is onoplosbaar. De tegenstelling van enerzijds

> vreselijk leed en anderzijds een goede God valt

> niet te verzoenen, ook niet met een

> alverzoeningsleer. Als God bestaat, dan is hij

> niet goedaardig maar kwaadaardig. Maar gelukkig

> bestaat hij helemaal niet. Het leed is veroorzaakt

> door de blinde natuur en door misdadige lieden.

Met het verstand is het ook niet oplosbaar.

God heeft geen eigenschappen zoals de mens die heeft. God heeft dus geen handjes en wraakgevoelens om de criminelen en moordenaars een kopje kleiner te maken.

God is Geest, Liefde en Licht (zie bijbel)

En God is onveranderlijk (zie bijbel)

Mijn hart breekt ook vaak als ik al het onrecht zie wat er gebeurt (en gebeurd is). Dat God niet ingrijpt (ook weer een menselijk begrip) komt omdat God in een constante staat van Liefde verkeerd. Het klinkt hard voor de rationele denkende mens, maar God heeft ook de onrechtplegers lief. De Liefde van God is niet te vergelijken met de liefde die wij kennen. Maar hoe vaak lees of hoor je niet dat een moeder haar kind lief blijft hebben als dat kind een gruwelijke misdaad heeft begaan? De daden zal ze veroordelen, maar haar kind afvallen? (Het komt natuurlijk ook voor dat ze misschien niets meer met het kind te maken wil hebben)

Jezus zei:

Maar Ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie je vervolgen,

dan zullen jullie kinderen worden van je Vader in de hemel, want die laat zijn zon opgaan over slechten en goeden, en Hij laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Dus ook God heeft vijanden lief. Hij laat de zon bv ook opgaan voor atheisten, die bv ook wel eens wat slechts doen (Daar bedoel ik niet persé jou mee)

Verder zegt Jezus:

Wie betrouwbaar is, is betrouwbaar in* het klein en in het groot, en wie in het klein onrecht doet, doet het ook in het groot.

Als God dan zonodig in moet grijpen volgens jou, waarom mensen die anderen op een kleiner niveau verdriet doen, geen kopje kleiner maken?

Omdat God Geest, Liefde en Licht is, kan Hij alleen maar “ingrijpen” door de mens heen.

En ook dat gebeurt. Denk bv aan al die mensen die zich inzetten. Artsen zonder grenzen, (mensenrechten) organisaties, mensen die opkomen voor de dieren. Dat had je vroeger allemaal niet zo.

En hoe wreed WO I en WO II ook waren, ik geloof dat hun zielen met Warmte, Licht en Liefde “ontvangen” zijn. Ook zij, die nu lijden, zullen t.z.t. met Liefde omringd worden. Ik geloof daar heilig in. Eigenlijk weet ik het wel zeker.

En zoals Paulus zegt:

Ik ken een christenmens die veertien* jaar geleden – in het lichaam of buiten het lichaam, ik weet het niet, God weet het – werd weggerukt naar de derde hemel.

Van die mens weet ik dat hij – met het lichaam of zonder het lichaam, ik weet het niet, God weet het –

werd weggerukt naar het paradijs en onzegbare woorden vernam, die geen mens mag uitspreken.

Voeg aan vers 4 maar gerust toe: en een Liefde ervaarde dat niet in menselijke begrippen uit te leggen valt.

Helaas is dit allemaal niet aan jou besteed, omdat je er niet in gelooft. Die discussies heb ik vaak met je gehad :)

Al met al ligt de verantwoordelijkheid voor een betere wereld dus bij de mens.

• theo

Een waardig en uiterst waardevolle christelijke bijdrage.

Daar hebben de lezers tenminste wat aan.!!

Toch??

• Sfred+

Kwak:)

• Frederik D

Het komt mij inderdaad zeer irrationeel over.

• Frederik D

Kortom, je snapt er weer niets van. Hou je snavel als je iets niet begrijpt.

• Sfred+

Kwaak kwaak:)