De Doorbrekertjes: De ideale kerk
Geplaatst op16 oktober, 2011 doorgoedgelovig
In september werd bij De Doorbrekers in Barneveld enkele zondagen achtereen gepreekt over het onderwerp ’Hoe krijgen we de kerk weer tot groei en bloei?’. Tekenaar Rob maakte een compilatie van deze preken én een tekening. De kerk van Peter Paauwe zit namelijk vol potentie! Paauwe zegt daar zelf over: “De kerk in Nederland gaat in een rap tempo naar beneden, maar wij zorgen dat de zaak weer omhoog gaat. De kerk die zal weer groeien en bloeien door talenten te gebruiken, door aan relaties te bouwen, door de liefde te versterken, door laagdrempelig en gastvrij te zijn!” Hij schetst een beeld van zijn ideale kerk:
“Ik zie een kerk waar mensen durven komen die net misschien hun man of vrouw geslagen hebben. Waar mensen durven komen die de boel oplichten en waar ze durven toegeven dat ze fouten gemaakt hebben.
Dat ze weten: als ik dit of dat vertel, dan word ik niet meteen veroordeeld. Dan wordt er niet meteen gezegd: dit zegt de bijbel en als je het nou eens zo doet… Een kerk waar mensen zich veilig voelen, zich thuis voelen, waar mensen geaccepteerd worden, zich welkom voelen… Dat is een kerk waar mensen veranderen, waar de massa’s tot geloof gaan komen… Ik geloof dat we een goed eind op weg zijn zo’n kerk te zijn en tegelijkertijd denk ik dat we hierin kunnen groeien! Vorige week zei Bert hoe krachtig en gezond het is om aan relaties te bouwen! Bert zei: ‘We kunnen beter met zijn allen bij de MacDonalds eten dan in je eentje broccoli!’”
(geklap en gejuich in de zaal)
Het commentaar van Rob:
“Het geweldige nieuws is dat een deel van Paauwes ideaalbeeld van de kerk al is vervuld. Er zijn al mensen die naar de kerk durven komen als ze hun man, vrouw of kind geslagen hebben! Er zijn al mensen die naar de kerk durven komen als ze de boel oplichten! Deze mensen worden al volledig geaccepteerd en niet veroordeeld, ze zijn welkom, zelfs als leiders. Dat zijn ook de kerken waar de massa’s tot geloof komen! Relaties zijn belangrijk. Doorbreker Bert heeft een goed punt om het grote belang van relaties te onderstrepen. Waar de buitenwereld vooral gericht is op de gelukzaligheid van een mooi lijf, zetten de doorbrekers het samenzijn voorop! Het is beter met zijn allen bij de MacDonalds te eten dan in je eentje broccoli. Dat zal de kerk mede doen groeien!”
http://goedgelovig.wordpress.com/2011/10/16/de-doorbrekertjes-de-ideale-kerk/#more-27211