Florin Schreef:
——————————————————-
> De stuk die je geschreven hebt over Jesaja 53
> klopt echt van geen kant, je schrijft onder andere
> "
>
> 'Een ander probleem is dat de profeet Jesaja
> spreekt hier in de verleden/tegenwoordige tijd:
> Vers 3 en 4: “Hij was veracht en van mensen
> verlaten,” “hij was veracht en wij hebben hem
> niet geacht.”
>
> “Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich
> genomen, en onze smarten gedragen; wij echter
> hielden hem voor een geplaagde, een door God
> geslagene en verdrukte.”
>
> Het gaat door op deze manier in de verleden tijd
> tot vers 10. Dit is dus niet de manier waarop de
> profeten toekomstige gebeurtenissen aankondigen,
> door te zeggen dat ze al gebeurd zijn.'
>
>
> *Je zegt duidelijk dat indien een tekst in de
> verleden/tegenwoordige tijd staat geschreven, dat
> het nooit over de toekomst kan gaan. Nou, onder
> andere, Leviticus 18:25 is in het Hebreeuws ook in
> de verleden tijd geschreven en toch gaat over de
> toekomst. Er staat 'en ik vergold daaraan zijn
> ongerechtigheid, zodat het land zijn inwoners
> uitspuwde'
>
> Sinds wanneer had JHWH ten tijde van Lev 18:25 en
> van alle gebeurtenissen uit het Boek Leviticus de
> ongerechtigheid der inwoners van het land Kenaán
> al vergolden ??? En toch is de tekst in de
> verleden tijd gesteld.
Bs'd
Het is helemaal niet noodzakelijk dat de straf die de Israelieten op hen zouden brengen de eerste keer zou zijn dat zij gestraft zouden worden.
God kan mensen op vele manieren straffen.