Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wat heeft dit bijbelprikbord ons te bieden?

• bart.klinton

Het bijbelprikbord is een plaats waar mensen elkaar kunnen vinden, en ook kunnen ervaren dat

iets ons bindt hier.

En er is maar een schepper natuurlijk.. dus er is geen reden om elkaar daarin te

“be-strijden” toch?

Vanuit dat simpele uitgangspunt is het toch mogelijk in eigen toenadering die eeuwige

almachtige schepper te vinden? Hij die op ons wacht?

Is dat niet veel nobeler dan elkaar met bijbelteksten te bestoken of met overtuigingen over

de naam van God om maar eens wat te benoemen.

En dit om zonodig iets “te bewijzen” dat juist daarmee juist helemaal niet te bewijzen is!

Bijbelteksten kunnen wel veel moois onthullen meer en meer zelfs op een gegeven moment, maar

dat is heel iets anders dan deze als bewijzen leveren, zeker als teksten letterlijk genomen

worden terwijl ze niet altijd geschreven zijn om die letterlijke boodschap uit te sponsen.

Welk nut heeft het “iets te bewijzen met woorden” dat beter in het echt gezocht kan worden?

Maar is een puur rationele zoektocht van belang zolang dat hart nog niet open gegaan is door

toenadering?

Is het niet de zaken volledig omdraaien uit onwetendheid? De ratio weet immers NIETS.

Natuurlijk herken je in bijbelse teksten veel moois op een gegeven moment, maar het is niet

daardoor dat iemand vind. Misschien neem ik daarmee iets aan dat mogelijk niet juist is, maar

enige duidelijkheid of iemand al iets gevonden heeft van de essentie is absoluut mogelijk op

een gegeven moment.

Voor mij is het dat kleine beetje.. het herkennen van gespartel bij hen die nog niets

gevonden hebben dat mij hier doet posten om een bijdrage te leveren.

Een ieder kan die hogere essentie zelf vinden …., maar kan hier op het prikbord wel iets

opgepikken dat mogelijk inspirerend werkt op het eigen proces. Misschien is het maar een

kleine klik… maar dikke bijbelteksten geven die klik zeker niet!. Het is de zoeker zelf

die gevonden moet worden……. en de bijbel zit daar voor helemaal niets tussen in eerste

fase.

Zit er niet vaak een kloof tussen de levensbeschouwelijke “overtuiging” waardoor de mens

niet kan vinden?

Wat zit er in de weg? (veelal het denken….)

Zij die gevonden hebben, kunnen de weg banen voor hen die nog niet gevonden hebben.

Andersom is dat niet mogelijk. Niet dat zij die gevonden hebben alles weten natuurlijk, dat

is niet zo en daar gaat het ook niet om.

Het beseffen dat de Heer ons ieder Zelf zal leren in overgave aan Hem….is veel

belangrijker!

Daar ligt dan ook de essentie in het uitdragen van de boodschap naar mijn beleving.

Ieder poging leraar te moeten spelen is illusie. Nederigheid is een betere attitude die

aangenomen kan worden immers.

Maar vanuit het principe dat er in ieder geval reeds wat gevonden is bij sommigen onder ons,

en ook (ten gevolge daarvan) die brandende kern herkend kan worden in anderen, zelfs als ze

een heel andere weg gelopen hebben, is natuurlijk heel handig. Het maakt je niet langer tot

een dwaallichtje.

Indien mensen elkaar “herkennen” in de essentie die ik bedoel hierboven (dat vlammende hart)

dan zal duidelijk worden dat onderlinge conversatie over spirituele zaken verreikend kan

zijn, elkaar gunstig kan beïnvloeden. Die fase en situatie is hier maar ten dele aanwezig,

maar ze is er. Mogelijk is een apart forum daarvoor meer geschikt.

Maar voor de zoeker hier wil ik dan ook direct alvast de doctrine doorbreken dat alleen een

Christen kan vinden!

Er ligt dus een grote uitdaging om daarmee om te gaan natuurlijk als mens, er hoeft niets

overtuigd te worden, maar vanuit je stukje innerlijke waarheid kan je maar delen met een

ander, je doet dan geen water bij de wijn. (wijn staat voor Geestelijke Waarheid……..),

maar opent je vat om meer Geestelijke Waarheid tot je te nemen, via hen waar ook licht

aanwezig is.

Toch kan ik ook slechts met eigen ogen zien dat mensen niet “door te praten over” een andere

overtuiging zullen gaan aanhangen.

Vanuit het denken blijft er immer een grote barrière in de mens soms om iets te gaan vinden,

de diepere oorzaak blijft vaak ongeweten, en hoewel daar maar ten dele zicht op is (of

gemeend wordt daarop enig zicht te hebben….) is het wel een thema waarin onderling ook

leerstof zit. Er is iets opgedaan dat wellicht nog lang niet volledig uitgekristalliseerd is

, maar wat wel een zeker inzicht bracht alvast.

Het is maar zinvol elkaar in een apart forum op te zoeken indien de boodschap vibreert

onderling. Indien geproefd kan worden dat men hetzelfde gevonden heeft.

Wanklanken halen de boel omlaag,(zo ook hier op het prikbord) en als zodanig is een open

prikbord heel beperkt en weinig verheffend op veel momenten.

Die klik kan hier niet met iedereen gevonden worden, maar goed het is dan ook een open

prikbord en dat heeft zeker waarde voor zoekers.

Maar hoe weinig zinvol is het voor bepaalde lieden hier, terwijl dit innerlijk bij hun best

geweten is, te blijven posten in een groep die de bijbel als uitgangspunt heeft, terwijl de

prikker slechts het oude testament aanvaard voor zichzelf bijvoorbeeld? Of als je niet

gelovig bent, of je met een JWHW illusie zit te worstelen?

Slechts geïnspireerd bewustzijn kan vanachter de sluiers der onwetendheid toch reageren met

openingen in een discussie.

Natuurlijk is dat nog ingekleurd door persoonlijke perceptie maar toch is dat zinvol, omdat

het discussiëren ook leert bij jezelf te blijven.

Door bijvoorbeeld je eigen reactie later nog eens kritisch te herlezen, en de reply van

anderen …kan je leren.

Maar indien mensen in en forum lijnrecht tegenover elkaar staan vanuit flinke dogmatiek.. wat

heeft het dan zin om je in een dergelijk forum te blijven begeven als prikker op een gegeven

moment?

Maar als je weet dat het hier specifiek een prikbord is voor zoekers vanuit de bijbelse

context, en van jezelf weet dat je daar moeite mee hebt met die aanvaarding in zijn geheel

als waardevolle bron…wat kom je hier dan doen?

Waar je toch in ieder geval als groepje mensen voor bij elkaar komt op het bijbel prikboard,

om mensen te ontmoeten die de bijbel aanvaarden?

Het oude en nieuwe testament zijn handig om zaken helder te krijgen, hoewel de ziel ook zaken

reeds allang kan weten…en heeft het daar misschien die boeken niet eens voor nodig, maar

zocht het andere bronnen. In dat geval ga je verder bij waar je was, maar dat is een andere

discussie.

Heeft het posten een zuivere bedoeling, als je een ander probeert te overtuigen …ik kijk

hierbij ook toetsend naar mijzelf?

Uiteindelijk gaat spirituele toenadering naar Hem om het vinden van iets dat Geestelijke

Waarheid brengt in de zoeker, die dan ook vindt omdat hij ook gezocht werd door de Vader!

Is die essentie nog duidelijk niet aanwezig in iemand, in iemand bijvoorbeeld die krampachtig

nog alleen maar met bijbelteksten zwiert omdat er nog niets kan vloeien uit zijn pen…….,

doodeenvoudig omdat er nog niets gevonden is, dan is het zinvol om te luisteren in eerste

instantie waardoor die eerste stapjes toenadering nu juist wel mogelijk worden.

Uiteindelijk is een kenmerk dat Geestelijke waarheid zich ontpopt in iemand die gevonden is,

en dat mensen elkaar ook altijd herkennen als ze zelf al een en ander gevonden hebben! Dat

werkt wereldwijd zo, al heb je elkaar nog nooit gezien.

De weg is ooit voorgeleefd, en mensen hier zoeken een stukje verdieping opdat ze die essentie

dan ook kunnen vinden in hun leven. Via dit prikbord zou men elkaar kunnen vinden ideaal

gezien, en is het a.h.w. een klankbord waar iets te halen is.

Sommige zoekers horen graag iets over de toenadering, en welke ommekeer het bracht in hun

leven. Weer anderen over heel andere zaken.

Vanuit de beleving dan natuurlijk, en niet vanuit een holle lege toon of vanuit Copy Paste

acties met dode letters.

Hoe mooi halve pagina's bijbelse teksten hier ook kunnen zijn, ze kunnen ook de innerlijke

leegte verhullen van degene die ze post.

• theo

Re: Veel verzen, maar waar blijft de context ?

Gepost door: theo (—.sub235.dcf.nl)

Datum: 11 oktober 2011 23:31

Ik heb ( en ik niet alleen !!) wel pogingen ondernomen om serieus met een bijbelstudie te openen.

Het blijft opvallend stil of het verzand in….

Maaaar beste Frans, we hebben allemaal onze eigenaardigheden.

Wat de ene een mooi bijbeldeel vindt om eens nauwkeuriger te onderzoeken boeit een ander niet altijd of volstrekt niet.

Je ziet de veelkleurigheid op dit prikbord mooi weergegeven zoals de samenleving er ook uitziet.

Het “”zweverige“” van b.v. Thomas en Baldu en Carl spreekt me persoonlijk niet aan.

De drie heren spreken elkaar erg aan en is dat niet prachtig?

Ik veroordeel het niet zoals een aantal dat hier wel doen en die veroordeelaars spreken me nog minder aan maar die geef ik weer tegengas.

Sommigen doen eigenlijk niet aan bijbelonderzoek maar willen meer evangeliseren en verkondigen hun eigen geloof.

De atheisten hier stellen goeie vragen, andere vragen dan wij christenen gewend zijn omdat we vaak geen kritische vragen gewend zijn, hoewel dat in mijn cultuur weer heel normaal is.

We zijn veelkleurig en gelukkig maar.

Er zijn hier J.G. -Pee Kaa eNners- Z.d.A. - ex verg.v. gel. - ex vrijg.gereform. verbonden aan ev.getinte geloofsgemeenschappen- atheisten- N.A. - Joods- nou ja de samenleving dus.

Wat voor mij essentieel is dat is voor de ander nietszeggend.

Waar voor de ene het juiste geloof essentieel is , die onderling dan ook weer verschillen, is dat voor de ander het juiste doen.

Het bewust kwetsen en beledigen blijf ik een eigenaardige bezigheid vinden terwijl het voor een ander essentieel is immers die ander MOET de Waarheid weten anders komtie na het aards bestaan in de hel of brengtie anderen daar.

Hoe dan ook, we zijn op dit prikbord een mooi voorbeeld hoe de samenleving ook is.

Zelfs hier en daar stompzinnige berichten van enkelen en ook DAT is zo in de samenleving.

Er zijn massas forums waar je alleen berichten mag plaatsen waar iedereen het met iereen eens moet zijn en dat lijkt wel mooi maar is dodelijk saai.

Daarom vind ik ook de webmaster hier het prima doet.

• BOAZ

Hoe mooi halve pagina's bijbelse teksten hier ook kunnen zijn, ze kunnen ook de innerlijke

leegte verhullen van degene die ze post.

Jij schrijft veel maar zegt zo weinig.

Een leeg en hol vat waar een boze geest inzit.

Boaz.

• Douce.

Kun je het wat korter houden? Ik lees alleen bij hoge uitzondering deze lange epistels, 35 regels is meeeeeeeeeeer dan genoeg.

Misschien is een korte kernachtige samenvatting mogelijk?

Douce

• BOAZ

Douce Schreef:

——————————————————-

> Kun je het wat korter houden? Ik lees alleen bij

> hoge uitzondering deze lange epistels, 35 regels

> is meeeeeeeeeeer dan genoeg.

> Misschien is een korte kernachtige samenvatting

> mogelijk?

Hij wil opgaan in het niets, zijn ego opgeven, gezien zijn ellenlange schrijven heeft hij nog een lange weg te gaan!

Korter en kernachtiger kan ik het niet omschrijven

Boaz.

>

> Douce

• bart.klinton

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Hoe mooi halve pagina's bijbelse teksten hier ook

> kunnen zijn, ze kunnen ook de innerlijke

> leegte verhullen van degene die ze post.

>

> Jij schrijft veel maar zegt zo weinig.

>

> Een leeg en hol vat waar een boze geest inzit.

>

> Boaz.

Ik ben blij met je heldere waarneming.

Als je zoiets opmerkt om welke reden dan ook ,dan zegt het meer over jezelf dan over die ander.

Maar omdat je helder waarneemt van wat je ziet … zal dat wat je ziet zeer beslist in jouzelf waargenomen kunnen worden.

Is het niet zo dat wat wij menen buiten ons te zien, ….een spiegel is van onszelf.?

Hebben ons veel wijze mensen dit niet ook al verteld in oude geschriften?

Heb je die essentie van die waarheid ook al eens helder onder de loepe genomen?

Zie het niet als een verwijt, want dat is hier absoluut niet aan de orde.

Je heldere waarneming zal dit (dat wat je bij mij meent te zien) niet ontgaan zijn, maar is jou heldere waarneming nog maar getriggerd op wat je in de buiten wereld als spiegel krijgt aangereikt?

Heeft het al door….dat dit eigenlijk jou iets te zeggen heeft over jezelf?

Ik geef toe dat de meeste mensen dat niet door hebben, en ik heb het ook nog maar relatie kort geleden goed door gekregen die essentie.

Maar ik kan je bevestigen dat het de moeite waard is om het te onderzoeken, en om het niet af te wijzen.

Fin ,je doet ermee natuurlijk wat je zelf wil natuurlijk.

Je bent een mooie vent, maar het zit nog wat verscholen.

Bij Spirituele ont-wikkeling ,wikkellen die lagen die de pracht van ons innerlijke wezen nog verhullen, heel langzaam maar zeker af.

Het zicht wordt breder, en meer helder al naargelang we zijn in dat proces.

• bart.klinton

Douce Schreef:

——————————————————-

> Kun je het wat korter houden? Ik lees alleen bij

> hoge uitzondering deze lange epistels, 35 regels

> is meeeeeeeeeeer dan genoeg.

> Misschien is een korte kernachtige samenvatting

> mogelijk?

>

> Douce

Vroeger op school moesten we zelf een samenvatting maken.

Het nut daarvan begreep ik later pas.

Lees in etappes, of lees het niet, of alleen de eerste 35 regels…., of vat het geheel samen in 35 regels voor je.

Sla het rustig over Douce als het te lang is, of als je bent innerlijk niet in de stemming bent om iets rustig te lezen. De posting loopt niet van het prikbord af.

• BOAZ

bart.klinton Schreef:

——————————————————-

> BOAZ Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Hoe mooi halve pagina's bijbelse teksten hier

> ook

> > kunnen zijn, ze kunnen ook de innerlijke

> > leegte verhullen van degene die ze post.

> >

> > Jij schrijft veel maar zegt zo weinig.

> >

> > Een leeg en hol vat waar een boze geest inzit.

> >

> > Boaz.

>

> Ik ben blij met je heldere waarneming.

> Als je zoiets opmerkt om welke reden dan ook ,dan

> zegt het meer over jezelf dan over die ander.

> Maar omdat je helder waarneemt van wat je ziet …

> zal dat wat je ziet zeer beslist in jouzelf

> waargenomen kunnen worden.

> Is het niet zo dat wat wij menen buiten ons te

> zien, ….een spiegel is van onszelf.?

> Hebben ons veel wijze mensen dit niet ook al

> verteld in oude geschriften?

> Heb je die essentie van die waarheid ook al eens

> helder onder de loepe genomen?

> Zie het niet als een verwijt, want dat is hier

> absoluut niet aan de orde.

>

> Je heldere waarneming zal dit (dat wat je bij mij

> meent te zien) niet ontgaan zijn, maar is jou

> heldere waarneming nog maar getriggerd op wat je

> in de buiten wereld als spiegel krijgt

> aangereikt?

> Heeft het al door….dat dit eigenlijk jou iets te

> zeggen heeft over jezelf?

> Ik geef toe dat de meeste mensen dat niet door

> hebben, en ik heb het ook nog maar relatie kort

> geleden goed door gekregen die essentie.

> Maar ik kan je bevestigen dat het de moeite waard

> is om het te onderzoeken, en om het niet af te

> wijzen.

> Fin ,je doet ermee natuurlijk wat je zelf wil

> natuurlijk.

>

> Je bent een mooie vent, maar het zit nog wat

> verscholen.

> Bij Spirituele ont-wikkeling ,wikkellen die lagen

> die de pracht van ons innerlijke wezen nog

> verhullen, heel langzaam maar zeker af.

> Het zicht wordt breder, en meer helder al

> naargelang we zijn in dat proces.

Bla bla, praatjes van uit de duisternis!

Wat gebruik jij een veelheid aan woorden om niets te zeggen::o

Boaz.

• baldu

Tja, je kunt ook alles-zeggend schelden tegen een spiegelbeeld :D

dat lijkt wel terug te schelden in beeld, maar zonder geluid

Wie naar het spiegelbeeld kijkt zou één moeten willen worden met dat wat terug kijkt

daar zit de eenheid

daar stopt de verdeeldheid

Baldu

• baldu

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Douce Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Kun je het wat korter houden? Ik lees alleen

> bij

> > hoge uitzondering deze lange epistels, 35