Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Veel verzen, maar waar blijft de context ?

• Frans

Vaak lees ik hier bijbelteksten die (heerlijk Nederlands) te hooi en te gras geplaatst worden.

Meestal stranden die teksten al bij de letter, vaak ook verdwijnen ze in de mist van een zweverige woordenvloed.

Ondertussen is de discussie gestart en gaat het welles/niets spelletje in volle gang. Dat is zo jammer.

Een voorbeeldje:

Als uw oog u tot zonde verleid, ruk het uit, als je hand je tot zonde verleid hak het af.

Krijgen we het nieuwsbericht dat één of andere gek in een kerkdienst zijn ogen uitrukt… en we zijn vertrokken.

De voor en tegens in de verklaringen, de vriend en vijand sluit zich weer aan bij zijn/haar ploegje en net als de dagen, weken en jaren daarvoor,

zit ieder weer op de stoel van het eigen gelijk.

Waarom eens niet gewoon nuchter bekijken wat, hoe, wanneer en waarom die verzen er staan ?

Zo op het eerste zicht (heel simplistisch) kan met uit de tekst bijvoorbeeld twee geboden halen.

Gij zult niet begeren, gij zult niet stelen.

Men kan zich eens afvragen tegen wie en door wie het gezegd wordt. Wat waren de omstandigheden tijdens deze uitspraak ?

Wat zijn de gevolgen als we ze niet in acht nemen ?

Zijn de teksten symbolisch of heeft die man in die kerk gelijk ?

Passen we dit toe op anderen zoals in bepaalde islamitische landen/ en op dit prikbord B) of passen we het in de eerste plaats toe op onszelf ?

Dat wilde ik even kwijt.

• ­­¥ Lotje ­­¥

Je moet de bijbel niet letterlijk nemen wordt hier altijd gezegd.

Dus en/o.a sommige prikkers met een korreltje zout . extremen met een zak zout .

• Frans

Kijk Lotje, ik wil je niet kwetsen, maar dit is de eerste reactie op wat ik schreef en die gaat al niet meer over het onderwerp. Snap je wat ik bedoel ?

Hetzelfde doet zich voor op bijna alle onderwerpen die geplaatst worden, niet allemaal door jou natuurlijk, maar je begrijpt mijn punt.

• ­­¥ Lotje ­­¥

ja ik snap zeker wat je bedoel Frans . maar kijk eens naar je eigen tekst ;)

Frans schreef:Meestal stranden die teksten al bij de letter, vaak ook verdwijnen ze in de mist van een zweverige woordenvloed.

Ondertussen is de discussie gestart en gaat het welles/niets spelletje in volle gang. Dat is zo jammer.

Zelf al in de topic zelf Frans ga het niet over een onderwerp (Veel verzen, maar waar blijft de context) . ik geef enkel alleen een antwoord op jou zegje .

en wat je onderste zin betreft .Hetzelfde doet zich voor op bijna alle onderwerpen die geplaatst worden, niet allemaal door jou natuurlijk, maar je begrijpt mijn punt.daar heb je gelijk in dat ik , jij en misschien wel meerdere . , elk onderwerp moet je maar een pakken de eerste , waar de topic mee begin en de laatste . . Het ga dan niet meer over het onderwerp zelf . ik schreef van de week al in een topic . Meestal ga het op de man af in plaats over het onderwerp.

• Frans

We zijn het in elk geval eens, nu hopen dat het eigenlijke onderwerp aan bod komt.

• ­­¥ Lotje ­­¥

Hoe zie jij het stelen daarin ???

Frans schreef: Gij zult niet begeren, gij zult niet stelen.

• Frans

­­¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> Hoe zie jij het stelen daarin ???

Als je hand je verleid, hak het af.

In bepaalde landen deden of doen ze dat bij diefstal letterlijk.

• perihelium

Je zou ipv te klagen toch ook het goede voorbeeld kunnen geven? De topic waar je naar verwijst geeft de uitleg in de titel.

• Frans

perihelium Schreef:

——————————————————-

> Je zou ipv te klagen toch ook het goede voorbeeld kunnen geven? De topic waar je naar verwijst geeft de uitleg in de titel.

Ik verwijs niet naar enig topic, ik gaf een voorbeeld hoe het er vaak aan toe gaat.

Het goede voorbeeld geven doe ik door niemand persoonlijk aan te vallen noch te stalken.

Misschien iets voor jou ?

• perihelium

Frans Schreef:

> Ik verwijs niet naar enig topic, ik gaf een

> voorbeeld hoe het er vaak aan toe gaat.

Frans Schreef:

Vaak lees ik hier bijbelteksten die (heerlijk Nederlands) te hooi en te gras geplaatst worden.

Meestal stranden die teksten al bij de letter, vaak ook verdwijnen ze in de mist van een zweverige woordenvloed.

Een voorbeeldje:

Als uw oog u tot zonde verleid, ruk het uit, als je hand je tot zonde verleid hak het af.

Krijgen we het nieuwsbericht dat één of andere gek in een kerkdienst zijn ogen uitrukt… en we zijn vertrokken.

Dat gaat toch over deze topic: http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14639055/letterlijke-lezing;-figuurlijk-gesproken#msg-14639055

>

> Het goede voorbeeld geven doe ik door niemand

> persoonlijk aan te vallen noch te stalken.

> Misschien iets voor jou ?

Beschuldig je me van stalken??