Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

deel 1- een blik op de bevrijding wat houdt het in?

• M*j*r**

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> De topic staat weer bol van spirituele new-age

> terminologie!

>

> Verlossing komt niet van binnenuit door een

> naamloze god.

O nee? De bijbel zegt heel wat anders, o.a. in,

Fil.2

13 want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken inu werkt.

Van binnenuit dus. En zo zijn er nog wel meer bijbelteksten, waaruit het e.e.a. blijkt

• BOAZ

M*j*r** Schreef:

——————————————————-

> BOAZ Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > De topic staat weer bol van spirituele new-age

> > terminologie!

> >

> > Verlossing komt niet van binnenuit door een

> > naamloze god.

>

> O nee? De bijbel zegt heel wat anders, o.a. in,

>

> Fil.2

> 13 want God is het, die om zijn welbehagen zowel

> het willen als het werken in u werkt.

>

> Van binnenuit dus. En zo zijn er nog wel meer

> bijbelteksten, waaruit het e.e.a. blijkt

Googlen, knippen en plakken!

Kwebbel de kwebbel, van buiten de mens “ in ” de mens!

Ik ga slapen, blijf jij maar lekker wakker:D

Boaz.

• Ellen-Josee

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> M*j*r** Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > BOAZ Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > De topic staat weer bol van spirituele

> new-age

> > > terminologie!

> > >

> > > Verlossing komt niet van binnenuit door een

> > > naamloze god.

> >

> > O nee? De bijbel zegt heel wat anders, o.a. in,

> >

> > Fil.2

> > 13 want God is het, die om zijn welbehagen

> zowel

> > het willen als het werken in u werkt.

> >

> > Van binnenuit dus. En zo zijn er nog wel meer

> > bijbelteksten, waaruit het e.e.a. blijkt

>

> Googlen, knippen en plakken!

>

> Kwebbel de kwebbel, van buiten de mens “ in ” de

> mens!

>

> Ik ga slapen, blijf jij maar lekker wakker:D

>

> Boaz.

Proest! Kan me voorstellen dat het gezever slaapverwekkend is.

Voor geval dat… ik ben al op ;)

Ellen

• perihelium

Elia Schreef:

——————————————————-

> BOAZ Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > M*j*r** Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > BOAZ Schreef:

> > >

> >

> ————————————————–

>

> >

> > > —–

> > > > De topic staat weer bol van spirituele

> > new-age

> > > > terminologie!

> > > >

> > > > Verlossing komt niet van binnenuit door een

> > > > naamloze god.

> > >

> > > O nee? De bijbel zegt heel wat anders, o.a.

> in,

> > >

> > > Fil.2

> > > 13 want God is het, die om zijn welbehagen

> > zowel

> > > het willen als het werken in u werkt.

> > >

> > > Van binnenuit dus. En zo zijn er nog wel meer

> > > bijbelteksten, waaruit het e.e.a. blijkt

> >

> > Googlen, knippen en plakken!

> >

> > Kwebbel de kwebbel, van buiten de mens “ in ”

> de

> > mens!

> >

> > Ik ga slapen, blijf jij maar lekker wakker:D

> >

> > Boaz.

>

> Proest! Kan me voorstellen dat het gezever

> slaapverwekkend is.

>

> Voor geval dat… ik ben al op ;)

>

>

> Ellen

Ik ben nog ah werk maar heb wel wat tijd om hier een goede en hopelijk opbouwende discussie te starten. Heb je daar een idee en tijd voor nu je zo vroeg op bent, of ga je ergens heen?

• perihelium

New Age (het Nieuwe Tijdperk) is een compilatie van metafysische, door het Oosten beïnvloedde gedachtensystemen. Deze gedachtensystemen verenigen theologie, de natuur en filosofie. Deze beweging bestaat uit ontelbare “theologieën” die zich vaak toespitsen op religieuze tolerantie en morele diversiteit. De belangrijkste zinsnedes ( of “-ismen” ) die het brandpunt van de New Age gedachte onthullen zijn “voel-je-goed-isme” (doe wat voor jezelf goed aanvoelt, zolang als je hiermee maar niemand anders kwetst), “moreel relativisme” (ethiek die van de omstandigheden afhangt), en “pluralisme” (universele tolerantie). De term “New Age” refereert aan de “Aquarian Age”, een tijdperk dat volgens de New Age volgelingen nu aan het beginpunt staat. Er wordt gezegd dat dit tijdperk vrede en verlichting brengt, en mensen ook weer met “god” herenigt. De New Age doctrine stelt dat mensen op dit moment van god vervreemd zijn door een gebrek aan inzicht wat betreft god's ware natuur en realiteit. In het begrip van de New Age beweging staat de mensheid centraal. Mensen worden als goddelijk beschouwd, als co-scheppers, en als de uiteindelijke hoop voor de toekomst van de wereld. Hoewel New Age in het algemeen een tolerante houding aanneemt tegenover bijna elke wereldreligie of filosofie, kant deze zich sterk tegen de “bekrompenheid” van het Christendom, dat onderwijst dat Jezus Christus de enige weg naar eeuwige verlossing biedt. De New Age filosofie is moeilijk te beschrijven omdat er geen gecentraliseerde hiërarchie, doctrine of lidmaatschap bestaat. In zijn essentie is de New Age beweging een religieus systeem met deze twee voornaamste doctrines: Evolutionaire Godheid en Wereldwijde Eenheid.

New Age: Het Doctrine van Evolutionaire Godheid

In het algemeen onderschrijft New Age de theorie van organische evolutie, maar breidt dit concept uit tot de evolutie van de geest. Dit is het concept van “Evolutionaire Godheid”, waar de volgende stap in de evolutie niet fysiek is, maar spiritueel. De principes van de evolutie bewegen de mensheid continu in de richting van een god-zelfbewustzijn, waar mens en realiteit zich met elkaar verbinden in een verenigde verlichting. De “best aangepasten” begrijpen deze realiteit al, terwijl de “slechtst aangepasten” (zoals Christenen en andere voorstanders van dogmatische wereldbeelden) een hindernis vormen voor de evolutionaire krachten. Vele New Age praktijken zijn ontworpen om de evolutionaire drang naar het spirituele domein te versnellen. Deze praktijken zijn onder meer: (i) astrale projectie, wat je ziel traint om je lichaam te verlaten en zelfstandig rond te reizen; (ii) het geleiden ( “channeling” ) van geesten, zodat deze via jou kunnen spreken en je richting kunnen geven; (iii) het gebruik van kristallen, wat de energiesystemen van je lichaam en je brein zuivert; en (iv) visualisatie-technieken, die alles bevatten van eenvoudig mentaal voorstellingsvermogen tot rollenspellen waarin de karakters dieren of goddelijke wezens zijn. In een notedop betekent Evolutionaire Godheid dat de mensheid zichzelf spoedig als god zal zien. Hieraan wordt vaak gerefereerd als het “Christus principe” of “Christus bewustzijn”. De New Age leer vertelt ons dat we in essentie allemaal goed zijn en dat goddelijkheid in ons ingeworteld zit, en dat we uiteindelijk onze eigen realiteit kunnen creëren.

New Age: De Doctrine van Wereldwijde Eenheid

De tweede belangrijke doctrine van de New Age beweging is “Wereldwijde Eenheid”. Dit concept bestaat gewoonlijk uit drie delen:

Mens verenigd met de mens. Een New Age principe is dat we allemaal een correcte goddelijke relatie met elkaar zullen ontwikkelen en pure harmonie zullen bereiken door deze goddelijke kennis te accepteren. Met relationele harmonie komt ook economische eenheid. Met economische eenheid kunnen we zowel politieke eenheid (één enkele wereldregering) als spirituele eenheid (één enkele wereldreligie) bereiken.

Mens verenigd met de natuur. Een ander New Age principe is dat god alles is, en dat alles god is. Daarom is ook de natuur een onderdeel van god. We moeten in harmonie met de natuur leven. We moeten de natuur voeden en er door gevoed worden. De mens is niet anders dan welk ander dier dan ook. We moeten met hen in harmonie leven, hen begrijpen, en van hen leren. Velen in de New Age beweging refereren aan de eenheid van de aarde en de natuur als “Gaia”. Gaia wordt vergoddelijkt, gerespecteerd, en zelfs door sommigen als een god aanbeden. Amerikaanse Indiaanse rituelen zijn ook populair in de New Age beweging omdat deze zich concentreren op de elementen van de natuur en relatie tussen de mens en die elementen.

Mens verenigd met God. Omdat de mens goddelijk van aard is, kunnen alle mensen hun “goddelijkheid” tot een werkelijkheid maken en bijdragen aan het verenigde doel van de mens, de aarde en de natuur. Het uiteindelijke doel in het leven is om onze eigen goddelijke goedheid volledig te realiseren. De New Age god is onpersoonlijk en alom aanwezig. Hij (of: het) heeft zichzelf niet aan de mensheid geopenbaard en daarom kan de mensheid niet verantwoordelijk worden gehouden op basis van welk besef dan ook van morele wetten of absolute waarheid. Er bestaat in de New Age filosofie geen objectieve moraliteit. We zouden voor alle gedachtensystemen over de waarheid, betekenis en zin van het leven een tolerantie moeten bezitten. We zouden een wereld van puur relativisme moeten creëren, waarin moraliteit en religie voor elk persoon volledig relatief zijn aan het individuele besef van de realiteit zelf. http://www.allaboutspirituality.org/dutch/new-age.htm

• Frederik D

Nee, hoor. Mijn ongeloof is een uitvloeisel van mijn rationeel kriticisme en niemand behoort zijn rationeel kriticisme, het mooiste dat de mensheid heeft voortgebracht, op te geven.

• Stefan

Jezus zei; Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

En Mij is de Zoon.

En de Zoon is de Vader, wanneer de dood overwonnen is; de Vader en de Zoon zijn Eén.

En dat is de Geest-Mens; de Nieuwe Schepping, geschapen door de Geest, naar Zijn evenbeeld.

Nu kijken we nog in een spiegel, maar dan van aangezicht tot aangezicht.

• Frederik D

Ja en?

Heb je zelf het artikel ook gelezen? Ik geloof er niets van.

• Stefan

Eliyahu zal door dit te lezen gaan zien!

En genezen van zijn haat.

Want al zijn teksten vallen hierin op hun plek. http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14673284/14673543/re-j-h-w-h-is-mijn-naam!#msg-14673543

Deuteronomium 4:35 “Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H God is, er is geen ander behalve Hij.”

Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer”

I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij”

Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”

Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander”

Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet. ”

Joel 2:27 “Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;”

Exodus 20:1-3 “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;

GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.”

.

• bart.klinton

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Nee, hoor. Mijn ongeloof is een uitvloeisel van

> mijn rationeel kriticisme en niemand behoort zijn

> rationeel kriticisme, het mooiste dat de mensheid

> heeft voortgebracht, op te geven.

Dat is de vrijheid van wilsbeschikking Frederik.

Ik neem aan dat je aanwezigheid op het forum dan meer op een misverstand berust?

Er is ook een forum voor mensen die elkaar bezig houden met standpunten die jij hebt ingenomen wist je dat?

Je aanwezigheid kan storend zijn voor hen die wel zoeken, en nog niet gevonden hebben.

Ben je in je diepste binnenste wel ongelovig Frederik?

Misschien spreekt er iets door je, waar je het diep in je binnenste niet mee eens bent?, voel je dat ergens aan, en ben je daarom hier?

Hoe voel je dat zelf?