Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jesaja 45:7

• Frederik D

Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

————————————-

Het lijkt mij duidelijk wat deze bijbelpassage zegt: God veroorzaakt het goede en het slechte. Met andere woorden, God is de alveroorzaker. Logisch want God is immers alwetend en almachtig. Maar niet algoed.

Boaz meende gisteren dat het concept van God als alveroorzaker onbijbels was. Maar hij vergiste zich. Want Jesaja 45 : 7 beweert duidelijk dat God de veroorzaker is van goed maar ook van kwaad. En Jesaja 45 : 7 staat gewoon in de Bijbel. Lees maar na.

Niets gebeurt tegen de wil van God. Alles wat gebeurt, is volgens de wil van God. Daarom bidden christenen ook: niet mijn wil geschiede maar de uwe. Als is “mijn wil” natuurlijk wel een afgeleide van Gods wil.

• toeter

van een intellectueel had ik wel duidelijk onderscheid verwacht tussen god's wil en bedoeling, zodat god dus wel algoed is.

maar ja, jij kakelt maar wat net als alle vrijdenkers die de klepel hebben horen luiden maar niet weten waar de kanarie hangt.

• perihelium

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik

> maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE,

> doe al deze dingen.

>

Genesis 19:19

U hebt het beste met uw dienaar voor, u bewijst mij een grote weldaad door mij in leven te laten. Maar ik kan onmogelijk naar de bergen ontkomen, het onheil zou mij inhalen en ik zou alsnog sterven.

Amos 3:6

Klinkt ooit in een stad de ramshoorn zonder dat haar inwoners bang worden?

En geschiedt er ooit onheil in een stad zonder toedoen van de HEER?

>

> Het lijkt mij duidelijk wat deze bijbelpassage

> zegt: God veroorzaakt het goede en het slechte.

> Met andere woorden, God is de alveroorzaker.

> Logisch want God is immers alwetend en almachtig.

> Maar niet algoed.

>

> Boaz meende gisteren dat het concept van God als

> alveroorzaker onbijbels was. Maar hij vergiste

> zich. Want Jesaja 45 : 7 beweert duidelijk dat God

> de veroorzaker is van goed maar ook van kwaad. En

> Jesaja 45 : 7 staat gewoon in de Bijbel. Lees maar

> na.

>

> Niets gebeurt tegen de wil van God. Alles wat

> gebeurt, is volgens de wil van God. Daarom bidden

> christenen ook: niet mijn wil geschiede maar de

> uwe. Als is “mijn wil” natuurlijk wel een

> afgeleide van Gods wil.

Dat God jouw/onze eigen wil tijdelijk toelaat is iets anders dan dat het een afgeleide zou zijn van Zijn wil.

• Tjoppy

Misschien interessant voor sommigen, misschien ook niet.

Jahweh als Heer van het Kwaad

De teruggevonden teksten bij Nag Hammadi hebben duidelijk gemaakt hoezeer de relatie van Jezus met het Oude Testament een twistpunt was onder de eerste christenen. Het kerkelijk christendom ziet Jezus nu als de vervulling van het Oude Testament. De teksten die samen het Nieuwe Testament vormen zijn daar ook op uitgekozen.

In de Nag Hammadi-geschriften wordt Jezus echter gepresenteerd als iemand die een radicale breuk voorstond met Jahweh. De god die Jezus “mijn Vader” noemde is een god van liefde en kon niet dezelfde zijn als de wraakzuchtige Heer van het Oude Testament. Jahweh is de gnostische Demiurg, de Heer van het kwaad. Jahweh wordt in de gnostische teksten zelfs afgeschilderd als de oorzaak van de dwaling, als degeen die de mens bewust in een staat van slavernij wil houden. Het middel van zijn heerschappij is angst: “Angst is de macht van de Duisternis”. Door de mens te laten geloven dat er geen andere god is dan Jahweh en dat de door Jahweh geschapen schijnwerkelijkheid de echte en enige werkelijkheid is, wordt de innerlijke verbondenheid van de mens met zijn geestelijke oorsprong verbroken. De gnostische Jezus wil de mens uit deze wereld van angst verlossen en terug laten keren naar de werkelijkheid van zijn oorsprong, waar liefde woont.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek#Jahweh_als_Heer_van_het_Kwaad

• Richard II

Als ik op de sabbat fiets of zwem, als ik offer aan Baäl, als ik iemand vermoord, als ik een winkel leegsteel, het is allemaal Gods wil.

Jezus is dus eigenlijk voor Gods (oftewel zijn eigen) zonden gestorven.

En die zogenaamde genade, dat is natuurlijk pure hypocrisie. Ons genade geven voor het kwaad dat God zelf begaat. Absurd!

• Frederik D

Leg eens uit, beste Toeter.

Maar wat je ook ter berde brengt, het laat onverlet dat God de alveroorzaker is. En wie zegt in God te geloven, maar toch ontkent dat God de alveroorzaker is, doet aan godslastering. Ongelovigen kunnen niet aan godslastering doen want voor hen bestaat God niet en wie niet bestaat, kan niet gelasterd worden.

• toeter

ik vind dat jij het maar wilt uitleggen, jij bent de zogenaamde intellectueel

• Richard II

Zo zie je maar dat je met het geloof alle kanten uit kunt.

• Tjoppy

Je kunt niet ontkennen dat dit letterlijk zo in Jesaja staat.

• Frederik D

Amos 3:6

Klinkt ooit in een stad de ramshoorn zonder dat haar inwoners bang worden?

En geschiedt er ooit onheil in een stad zonder toedoen van de HEER?

—————————

Ja, ook Amos 3 : 6 bewijst dat God ook het kwaad schept. En dat God dus de alveroorzaker is. Maar er zijn meer bijbelpassages die zeggen dat God het kwaad schept. Ken je Bijbel.

Ik volg gewoon de oude bijbelse gereformeerde leer van bijvoorbeeld Gomarus en zijn contraremonstranten en van Calvijn. Lieden als Boaz volgen het onbijbelse remonstrantisme. Boaz is een vreselijke nieuwlichter, nog erger dan Theo. Om het een beetje overdreven te zeggen: wie Calvijn verwerpt, verwerpt de Bijbel.