Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Om over na te denken

• LeSage

Mijn kinderen, die in de Hemel zijn, jullie naam worde geheiligd.

Jullie rijk kome en jullie wil geschiede, op Aarde zowel als in de Hemel.

Jullie wordt gegeven jullie dagelijks brood, en jullie schulden worden je vergeven, en jullie zonden, tot op precies dezelfde hoogte als julie ook anderen hebben vergeven die tegen jullie hebben gezondigd.

Leid je Zelf niet in bekoring maar verlos jezelf van het kwade dat jullie hebben geschapen.

Want jullie is het Koninkrijk en de Macht en de Glorie, voor eeuwig.

Amen.

++++++++++++++++++++++++++++++

Tot zover een alternatieve versie van het Onze Vader dat ik tegen kwam op het internet.

Op het eerste gezicht: een idiote verbastering van het klassieke gebed.

maar toen ik er even over nadacht: waarom zou dit eigenlijk niet kunnen? Gaat het “God” er immers niet om ons leven op een zo hoog mogelijk geestelijk peil te laten leven vol van liefde en positieve kracht? En waarom zou God die ons liefheeft met een volmaakte liefde de macht, de glorie, en het koninkrijk voor zichzelf willen reserveren?

• Douce.

Grappig is het wel, maar waarom zou ik daar over na moeten denken?

Het geloof speelt zich al vaak teveel in de denkwereld af, i.p.v. in het hart.

Zelf, zoals je in het verleden van mij hebt kunnen lezen, geloof ik niet in een kneuterige God, maar in een God die wil dat wij mensen stralen en groots zijn (zoals Hij is), zo is het naar mijn bescheiden (..) mening bedoelt.

Douce

• LeSage

Douce Schreef:

——————————————————-

> Grappig is het wel, maar waarom zou ik daar over

> na moeten denken?

Vanwege het verschil tussen het originele gebed, en deze versie.

In het origeneel gaat het vooral om God.

In deze versie om ons….tenminste: als het onderscheid reeel is en daar gaat het nu juist om.

> Het geloof speelt zich al vaak teveel in de

> denkwereld af, i.p.v. in het hart.

klopt. Maar ja….daar ontkom je niet aan. Je kunt moeilijk het verstand ‘degraderen’.

> Zelf, zoals je in het verleden van mij hebt kunnen

> lezen, geloof ik niet in een kneuterige God, maar

> in een God die wil dat wij mensen stralen en

> groots zijn (zoals Hij is), zo is het naar mijn

> bescheiden (..) mening bedoelt.

>

:)

Volgens mij is dat nu juist wat middels deze versie wordt geëtaleerd.

> Douce

• ­­¥ Lotje ­­¥

De RK en het Protestante Onze Vader word ook wat anders gebeden . niet veel maar toch .

Maar dat zal je niet bedoelen .

• LeSage

nee…..:)

Ik bedoel echt wat ik hierboven gepost heb.

• ­­¥ Lotje ­­¥

ik vind net of wij nu de baas zijn zoals je in de topic aangeeft . en dat is niet . God is de allerhoogste .

• Stefan

Het ‘'klassieke’' onze Vader, is gericht vanuit de mens, die Hem wil ontmoeten om zonden te vergeven, om Zijn Koninkrijk te mogen betreden..

Hij die hem ontmoet heeft, is in Hem; de Vader en de Zoon zijn Eén.

Dan gelden deze beloften niet meer, omdat ze reeds ingevuld zijn en wordt er alleen nog gegeven uit de Vader door Geest.

Je kunt je dan afvragen; wie verzint dit gebed.

• LeSage

Zou God Zelf ook de allerhoogste willen zijn, denk je?

En hoe zie je dan de wnes om de allerhoogste te willen zijn in het licht van de tekst: 'wie ziichzelf verhoogt zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden?

• Frans

Langs de andere kant, God hoeft Zichzelf niet te verhogen, Hij IS al de allerhoogste voor wie het wil aannemen.

• ­­¥ Lotje ­­¥

ow wilde net de pc uitzetten stond nog aan en ik moet weg even antwoord geven

God staat nog steeds boven aan kijk om je heen als dat niet zo zou zijn had Hij allang het bijltje neer gelegd .De tekst is uit een forum . . gissen naar de persoon toe (omgedraaid zogezegd ). maar het kan niet God is het hoogste en Hem kan je niet wegwuiven

fijne dag ben er vandoor nu fijn weekend .