Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

neutrale begeerten

• toeter

Het vlees begeert tegen de geest en de geest tegen het vlees. Begeren is hier het griekse epithumeo. Dus de geest van God zelf begeert. In deze passage begeren zowel geest als vlees allebei. Als de geest tegenover het vlees begeert, is het een goede begeerte maar andersom is slecht.

Overigens zorgt andersom, het vlees er wel voor dat wij niet perfect handelen opdat we weten dat we god nodig hebben. Vleselijke begeerten hebben dus wel degelijk nut. Er had ook kunnen staan dat alleen de geest in ons begeert.

Begeerte op zich is moreel neutraal. Jezus zelf begeerde in Lucas 22:15.

“Met verlangen verlang* Ik er naar dit °Pascha met jullie te eten*, vóór Mijn lijden”

Het griekse woord voor verlangen is hier epithumia en hetzelfde als begeren elders in de bijbel. Dus Jezus begeerde naar het pascha maal samen met zijn discipelen. Dus kan begeren op zich geen zonde zijn. Het feit dat het woord van god spreekt van slechte en schadelijke begeerten bevestigt dit. Zie 1 Tim. 6:9.

“Maar wie rijk willen zijn vallen in beproeving en valstrik en in vele dwaze en schadelijke verlangens, die de mensen doen wegzinken in uitroeiing en vernietiging.”

Als sommige begeerten schadelijk zijn, zijn anderen dus automatisch goed.

http://www.youtube.com/watch?v=Z5w7UxYHH28

• Sfred+

+he:)

Helemaal los geslagen, plaatsvervangende schaamte neemt plaats.

• LeSage

Begeerte is niet neutraal; begeerte is goed!

Door begeerte kun je jezelf verrijken.

Begeer alleen niet wat van een ander is. Dat is niet de bedoeling.

Ga de positieve vorm van begeren aan.

Begeer de hoogste vorm van leven te zijn die je maar kunt zijn …..en leef daarnaar. Dan zul je zien hoe dat de wereld om je heen verandert.

• toeter

je hebt het niet goed gelezen en dus ga ik er niet op in.

• Boris

Waar staat die + voor?

• toeter

zucht. welke plus?

• Boris

toeter+

• toeter

eh…?

• LeSage

Volgens mij heeft het wél te maken met wat jij bedoelt te zeggen.

• toeter

1 tim. 6:9