Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De twee zonen

• LeSage

Wie wil een uitleg geven van onderstaande passage uit Math 21?

De gelijkenis van de twee zonen

28 Wat dunkt u? Iemand had twee kinderen. Hij ging naar de eerste en zeide: Kind, ga en werk vandaag in de wijngaard. 29 En hij antwoordde en zeide: Ja, heer, maar hij ging niet. 30 Hij ging naar de tweede en sprak evenzo. En deze antwoordde en zeide: Ik wil niet, maar later kreeg hij berouw en ging toch. 31 Wie van de twee heeft de wil van zijn vader gedaan? Zij zeiden: De laatste. Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, de tollenaars en de hoeren gaan u voor in het Koninkrijk Gods. 32 Want Johannes heeft u de weg der gerechtigheid gewezen en gij hebt hem niet geloofd. De tollenaars en de hoeren echter hebben hem geloofd, doch hoewel gij dat zaagt, hebt gij later geen berouw gekregen en ook in hem geloofd.

• theo

Dat mensen die zeggen: Ho us even, WIJ zijn zonen van Abraham….wat kan ons nou gebeuren, zou JIJ ons dat eventjes vertellen snotneus?

Dat mensen die zeggen: WIj zijn de ware christenen, wat zou ONS kunnen gebeuren, nee jullie hoeren en tollenaars, jullie moslims en agnosten (slechtsals voorbeeld) , JULLIE zijn de slechten en wij, WIJ zijn de goeden, dat is wel duidelijk.

Dat die zelfingenomen mensen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.

Het gaat om oprechtheid en om recht.

Niet een ieder die zegt: Heere Heere , zal het koninkrijk van God erven.

De laatsten worden de eersten en de eersten worden de laatsten

• LeSage

Dat antwoord gaven degenen die met Jezus in gesprek waren dus ook. Ze kozen immers voor zoon nr. 2

Wat me dan verbaast, is dat jezus ze niet bijvalt, maar just flink van leer trekt, en zijn toehoorders diep beledigt door te stellen dat de prostituees (hoeren) en de collaborateurs/verraders (tollenaars) ze vóór zullen gaan in het koninkrijk.

Wat is er voor rechtvaardigs en oprechts aan een collaborateur, of aan iemand die je liefde geeft tegen betaling?????

• theo

Oprechtheid !!!

Wel wat aan de late kant misschien/wellicht maar de oprechtheid !!

Goede woorden horen en er naar luisteren en er naar doen !!

Hoeren zouden er niet zijn als ze geen klanten hadden !!!!

Beste LeSage..de hele bijbel spreekt over de laatsten en de eersten, de jongste en de oudste zoon, de “”vrome“” en de verschoppeling.

• Frederik D

Maar wellicht had die hoer een gouden hart. Misschien gaf ze onderdak aan die ene wees die bij niemand anders onderdak vond.

En wellicht was die tollenaar aardig tegen die mismaakte vrouw die door iedereen als de pest zelve werd gemeden.

Misschien wilde Jezus het bovenstaande zeggen. Wie een slechte naam heeft, is soms als het erop komt, beter dan wie een goede naam heeft maar het laat afweten als het erop komt. En zo kom ik weer uit op de barmhartige Samaritaan, wat in wezen hetzelfde verhaal is. Twee keer hetzelfde verhaal. Dat geeft te denken.

• LeSage

Weet je Frederik, soms ben jij meer christen dan menigeen denkt, met jouw bereidheid om in elk kluitje modder toch nog een lotuszaadje te willen vinden.

Ik vraag me af of Jezus die uitleg bedoelt. En dan nog blijft ook mijn vraag bij Theo overeind.

• LeSage

Zeker staat oprechtheid voorop. Althans: in het OT.

IN het NT vind ik dat anders.

De noodzaak om elkaar lief te hebben nodigt nogal eens uit tot onoprechtheid. mensen groeien geestelijk. Dat houdt in dat we allemaal geestelijk op verschillende nivo's van ontwikkeling kunnen zijn. En het gebod elkaar lief te hebben kan dan nogal eens werken als een uitnodiging tot onoprechtheid.

Een uitdrukking als: ‘ik heb je lief want dat vraagt de Heer van mij’ is eigenlijk een innerlijke tegenspraak. Ben je oprecht, dan dan sta je (niet persoonlijk bedoeld) eerder met gebalde vuisten dan met een geopende hand. In het OT mág je wraak (een oog voor een oog) een plaats geven, in het NT niet.

Maar ook ga je niet in op mijn vraag waarom Jezus de toehoorders, die de goede keus hebben gemaakt, er zo van langs geeft. Bezien in het licht van oprechtheid: kan oprechtheid niet als gevolg hebben dat je een ander ontzettend kwetst?

• Stefan

Er gaat nog iets aan vooraf, en aan de hand daarvan worden de overpriesters en de ouderlingen de les gelezen.

Er is niets emotioneels aan, maar alles draait ook hier om inzicht; wat is uit God, en wat uit de mens.

Wat uit de mens is, en zichzelf aanprijst met zijn eigen wil en gedrag, maar de andere mensen wel voorhoudt Hem daarmee te dienen, moet inkeren en zien wie hij daarmee dient; zichzelf.

23 En toen Hij in de tempel gekomen was, kwamen tot Hem, terwijl Hij leerde, de overpriesters en de ouderlingen des volks, zeggende: Door wat macht doet Gij deze dingen? En Wie heeft U deze macht gegeven?

24 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ik zal u ook een woord vragen; indien gij Mij dat zult zeggen, zo zal Ik u ook zeggen, door wat macht Ik deze dingen doe.

25 De doop van Johannes, van waar was die, uit de hemel, of uit de mensen? En zij overlegden bij zichzelf en zeiden: Indien wij zeggen: Uit de hemel; zo zal Hij ons zeggen: Waarom hebt gij hem dan niet geloofd?

26 En indien wij zeggen: Uit de mensen: zo vrezen wij de schare: want zij houden allen Johannes voor een profeet.

27 En zij, Jezus antwoordende, zeiden: Wij weten het niet. En Hij zeide tot hen: Zo zeg Ik u ook niet, door wat macht Ik dit doe.

28 Maar wat dunkt u? Een mens had twee zonen, en gaande tot de eerste, zeide: Zoon! ga heen, werk heden in mijn wijngaard.

29 Doch hij antwoordde en zeide: Ik wil niet; en daarna berouw hebbende, ging hij heen.

30 En gaande tot de tweede, zeide evenzo, en deze antwoordde en zeide: Ik ga, heer! en hij ging niet.

31 Wie van deze twee heeft de wil van de vader gedaan? Zij zeiden tot Hem: De eerste. Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk Gods.

32 Want Johannes is tot u gekomen in de weg der gerechtigheid, en gij hebt hem niet geloofd; maar de tollenaars en hoeren hebben hem geloofd; doch gij, zulks ziende, hebt daarna geen berouw gehad, om hem te geloven.

• perihelium

Het punt van deze gelijkenis is duidelijk: wat telt is leven voor God, niet lippendienst.

De religieuze leiders zijn goed in het praten over een rechtvaardheid, maar hun koppig verstokte harten laten zien dat berouwvolle zondaars het koninkrijk zullen betreden voor hen. Deze trotse religieuzen hadden zich des te meer moeten bekeren toen zij zagen dat beruchte zondaars berouw hadden, maar dat deden ze niet.

Als je je meer in deze parabel wil verdiepen dan zijn hier de engelse commentaren: http://bible.cc/matthew/21-32.htm

• LeSage

Mooie uitleg Thomas.

Een kleine opmerking: bij het verklaren van wat ‘uit God komt’ zou m.i. het begrip berouw (vers 29, 32) een rol kunnen spelen. Een mens die berouw toont is kennelijk bereid om te ver-anderen. En als je de moeite neemt om de zaak anders te bekijken, jezelf opzij te kunnen zetten, dan ben je misschien wel in staat om iets goddelijks te zien.

En daarbij: Jezus lijkt de betekenis van Johannes toch wel erg belangrijk te vinden. Christenen daarentegen zien hem doorgaans maar als een verwijzer naar Jezus zonder verder belan g terwijl jezus het elders over hem heeft als de grootste onder de profeten tot dan toe.