Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Afrekening.

• samuel

23 Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten schuldig was. 25 Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. 26 De slaaf wierp zich neder als smekeling en zeide: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. 27 De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt. 28 Toen die slaaf wegging, trof hij een zijner medeslaven aan, die hem honderd schellingen schuldig was, en hij greep hem bij de keel en zeide: Betaal wat gij schuldig zijt. 29 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen. 30 Doch hij wilde niet, maar ging heen en zette hem gevangen, totdat hij het verschuldigde zou betaald hebben. 31 Toen nu zijn medeslaven zagen, wat er gebeurd was, werden zij zeer verdrietig en gingen hun heer al wat er gebeurd was, mededelen. 32 Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. 33 Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? 34 En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. Mattheüs 18

Hoe zou je dit kunnen omschrijven in genade?

• Stefan

21 Toen kwam Petrus tot Hem, en zeide: Heere! hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen, en ik hem vergeven! Tot zevenmaal?

22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal.

23 Daarom wordt het Koninkrijk der hemelen vergeleken bij een zeker koning, die afrekening met zijn dienstknechten houden wilde.

Het gaat om vergeven. Vergeven is inzicht.

En dit zie ik als dopen met water; door inzicht reinigen en heiligen van datgene wat in jou door de ander wordt geraakt. Daarbij, door dit in te zien, vergeef je zowel jezelf als de ander.

• samuel

De doop met water is een fysiek gebeuren en is om ons te bekeren van ons zondige leven, vergeven is een daad van genade.

Vergeving krijg je niet door je doop met water maar door Jezus Christus, vergeving heb je gekregen voor je doop, het gevolg is de onderdompelingsdoop de bekering.

Je ontvangt genade door vergeving te vragen van je zonden, je geeft genade door een ander zijn zonde niet aan te rekenen maar te vergeven.

37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. Handelingen 2

• Stefan

Maar tegen wie heeft Jezus het; tegen zijn discipelen.

Het is een gesprek tussen hen die al vanuit het geloof leven, maar zich ter degen bewust moeten blijven, dat ‘'het niet aan komt waaien’'.

• samuel

Dus genade is niet gratis kunnen we concluderen!

• Stefan

Inzicht kan je een ander niet geven, dat overkomt diegene in hem zelf.

Is dat gratis of niet gratis.

• samuel

Iemand inzage geven in jouw persoonlijke leven zal vele inzichten opleveren, dat je dat toestaat is dat gratis of niet.

En die ander kan je dus een ander inzicht geven over jezelf.

• Stefan

Exact.

Maar nu; wat is de ander inzichtelijk laten maken van jouw leven? Dan komen we aan de tekst die je gaf;

37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen,

Dat is het Woord verkondigen; de daad met letters typen, waarin Hij herkenbaar is.

Het topic van Alma gaat daarover, en Perihelium plaatste daarin deze tekst;

Rom.10

6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in de hemel opklimmen? Dat is Christus van boven afbrengen.

7 Of, wie zal in de afgrond neerdalen? Dat is Christus uit de doden opbrengen.

8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, dat wij prediken.

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden de Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met de mond belijdt men ter zaligheid.

11 Want de Schrift zegt: Een ieder, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.

• samuel

Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? 15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen. Romeinen 10

Ik weet wat er in de Bijbel staat, en waar.

Genade/vergeving/behoudenis is voor degene die de naam van de Here aanroepen en in Hem geloven, Zijn naam is Jezus de Christus.

Dat is het inzicht wat verkregen wordt bij het lezen van deze teksten. En bevestigt door de heilige Geest, mits men deze heeft.

• Stefan

Dat is het inzicht wat verkregen wordt bij het lezen van deze teksten. En bevestigt door de heilige Geest, mits men deze heeft.

Of door Hem aangeraakt, door wat er geschreven wordt.

Dat is waar het nu om gaat.

Is dat gratis, of niet.

23 Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten schuldig was. 25 Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. 26 De slaaf wierp zich neder als smekeling en zeide: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. 27 De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt.

Gratis. Genade.

Maar, alleen door de overgave van het oude. Dat is wat het kost (..) En dat is wat vergeven wordt; 70x7 maal, door inzien wat het oude is.