Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

BBC wil Jezus schrappen uit jaartelling

• Richard II

De BBC wil Jezus schrappen uit de jaartelling, stond vanavond in de krant.

Niet meer AD (Anno Domini) en BC (Before Christ), maar voortaan het neutrale CE (Common Era) en BCE (Before Common Era).

“Omdat de BBC hecht aan neutraliteit, is het passend voor ons om termen te gebruiken die niet-christenen niet beledigen of vervreemden,” aldus een BBC-zegsman.

Persoonlijk vind ik dat v.Chr en n.Chr toch al vreemd, omdat Jezus niet in het jaar 0 geboren kan zijn.

“Christus is geboren in 4 voor Chr. of in 6 na Chr.” doet wat vreemd aan.

• toeter

intellectuelen willen steeds weer neutraal zijn.

• Richard II

Jij bent geen intellectueel?

• toeter

ik ben een follow up van de paus

• Richard II

De paus gaat voor sommigen door voor intellectueel, maar hij zegt erg domme dingen.

• toeter

jij ook trouwens maar de paus krijgt ervoor betaald

• Richard II

Helaas is het mij tot dusver niet gelukt met onzin verkondigen mijn brood te verdienen.

De paus lukt dat wel. Wilders ook.

Ik heb er in berust. Ik streef geen rijk-dom na. Gewoon dom is voor mij genoeg.

• toeter

misschien kun je een nieuwe electrische deken uitvinden die je in slaap zingt met lispelende vrouwenstemmen; d'r is vast wel vraag naar.

• Frederik D

Much ado about nothing, zou Shakespeare zeggen.

Laat de tijdsrekening maar zoals die is. Die is historisch gegroeid en wie haar afschaft, schaft de geschiedenis af.

Even grote waanzin als dat achterlijke gezeur over de Gouden Koets.

Wie de geschiedenis wil retoucheren, is niet veel beter dan Stalin, die ook de geschiedenis retoucheerde.

• Richard II

De NRC gaat er vandaag uitgebreid op door welk beginpunt we voor de telling zouden moeten nemen.

De telling laten beginnen met de Big Bang, 13,7 miljard jaar geleden, heeft als nadeel dat we zoveel nullen moeten meeslepen.

Geldt ook voor het ontstaan van de aarde. Je zou kunnen denken aan het begin van de mensheid, maar dat is ook lastig. Het beste idee leek uitgaan van 12.000 jaar geleden, het aflopen van de vorige ijstijd, het begin van het Holoceen. Dan hoeven we voor onze jaartallen alleen maar een 1 te zetten, dan leven we nu in 12.011.

Zo'n wetenschappelijke aanpak moet jou toch aanspreken?